Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode  (gelezen 255667 keer)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #425 Gepost op: 2015/01/12, 22:07:19 »
Zoals met alle updates: het is even wennen.   ;) Vergt misschien een aanpassing van je gebruikelijke werkmethode:
   het zoekvenster rechtsboven kan behulpzaam zijn.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #426 Gepost op: 2015/01/13, 09:34:56 »
Wat ik doe: klik op nieuwe berichten sinds .......
Hierna open ik elk onderwerp wat mogelijk interessant is voor mij in een nieuwe tab.
Dan markeer ik alle forums als gelezen, sluit de tab en ga de overige tabs op mijn gemak lezen.
Dit doe ik al jaren zo, ik kan gewoon doorgaan op deze manier .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #427 Gepost op: 2015/01/13, 12:03:27 »
Ik heb al gevonden waardoor het komt, het is alleen niet op te lossen zonder het forum een stuk trager te maken.

De oorzaak is dat we in de webserver de "expires" en "cache-control" headers aan hebben gezet. Die vertellen je browser welke onderdelen van een pagina gecached mogen worden. Zo kunnen alle onderdelen die weinig gebruikt worden direct uit je cache komen terwijl alleen de onderdelen die vaak veranderen opnieuw opgevraagd worden. Zo worden alle plaatjes, javascript, css enz. gecached en alle tekstinhoud van het forum niet.

De reden dat we dit aangezet hebben is omdat er bij HTTPS bij ieder verzoek meerdere pakketjes heen en weer gestuurd moeten worden tussen je browser en de server om de versleuteling te regelen. Dus hoe minder verzoeken er verstuurd worden, hoe sneller de pagina op je scherm staat.

De forumsoftware voegt zelf bij een aantal pagina's de headers toe die zeggen dat die pagina niet gecached mag worden. Dit gebeurt bij de index.php (waar ook de ongelezen berichten vandaan komen bijv.) en bij bijv. je persoonlijke berichten. Ga je dan terug in je browser dan komt die pagina niet uit de cache (want dat mocht niet van SMF), dus vraagt hij hem opnieuw op. Dat is de reden dat je juist gelezen topic uit het overzicht verdwijnt.

De enige manier om dit op te lossen is om de cache-headers helemaal uit te zetten. Dit lost het ene probleem op, maar zorgt er ook voor dat je bij iedere pagina een seconde of wat langer moet wachten tot hij op je scherm staat.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #428 Gepost op: 2015/01/13, 17:22:14 »
Volgens mij is het al zo, sinds de laatste update, van een paar weken geleden.
Alleen valt het nu pas op :lol:
Ik kom hier vrijwel elke dag en lees de nieuwe berichten zoals ik al jaren doe. Dit is echt pas sinds een paar dagen. ;)

Vergt misschien een aanpassing van je gebruikelijke werkmethode:
   het zoekvenster rechtsboven kan behulpzaam zijn.
Ehhh..... het zoekvenster? ??? We hebben het over de geposte berichten sinds de laatste keer dat je hebt ingelogd. Die zoek je toch niet via het zoekvenster? 8-)

De enige manier om dit op te lossen is om de cache-headers helemaal uit te zetten. Dit lost het ene probleem op, maar zorgt er ook voor dat je bij iedere pagina een seconde of wat langer moet wachten tot hij op je scherm staat.
Is dit langer dan het duurde toen het forum nog geen https gebruikte? 't Moet natuurlijk niet zo zijn dat pagina's echt traag gaan laden.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #429 Gepost op: 2015/01/13, 19:41:59 »
Ehhh..... het zoekvenster? ??? We hebben het over de geposte berichten sinds de laatste keer dat je hebt ingelogd. Die zoek je toch niet via het zoekvenster? 8-)

Er zijn vele wegen die naar Grunn leiden   ;-)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #430 Gepost op: 2015/01/13, 22:55:53 »
Dus jij logt hier in en gaat dan via het zoekvenster op zoek naar topics/berichten die gepost zijn terwijl jij niet op het forum was en waarvan je dus noch de titel noch de inhoud kent? Apart. 8-)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #431 Gepost op: 2015/01/13, 23:01:38 »
Apart. 8-)
neem het alsjeblieft met een korreltje zout - weltruste.

Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #432 Gepost op: 2015/01/21, 11:58:28 »
Dat heb ik op andere fora zonder HTTPS ook dus dat ligt niet aan HTTPS.

Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #433 Gepost op: 2015/01/21, 12:26:02 »
Daarvoor had ik het ook, net als op andere fora. Maarja, zal wel weer aan mij liggen zeker... ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #434 Gepost op: 2015/01/21, 18:29:45 »
Als veiligheidsvoorzorgsmaatregel vraagt Firefox gevoelige documenten niet automatisch opnieuw op.

Het zal wel een standaardbericht zijn van Firefox, maar hoe 'gevoelig' is een forumpagina met zoekberichten dat die als 'veiligheidsvoorzorgsmaatregel' niet meer getoond wordt? ???  :blank:

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #435 Gepost op: 2015/01/21, 21:13:07 »
Ik heb het getest, en in Chrome en Opera (versie 12) gaat het wel goed. Het probleem zit in de recente versies (na 32) van Firefox.
De oorzaak is dat de server via "cache control" en "expires" headers je browser vertelt welke pagina's en onderdelen gecached mogen worden en welke niet. Een ander deel van de oorzaak is dat het zoeken gaat door de inhoud van het zoekveld via een POST-request naar de server te sturen.

Firefox heeft sinds kort wat aanpassingen gedaan zodat die beter luistert naar wat de server vertelt. De redenering is dat je niet wil dat je nog een extra bestelling plaatst bij een webwinkel, of nog een item verwijdert uit een bepaalde lijst of andere vergelijkbare dingen als je op de terugknop drukt.
Het is dus een extra veiligheidsmaatregel.

Een makkelijke oplossing is er helaas niet, omdat het forum bijna alles via hetzelfde index.php script doet. Het forum zelf bepaalt ook dat bepaalde dingen niet gecached moeten worden (je wil geen "nieuwe berichten" die al een dag in de cache zitten, je wil de echte nieuwe hebben). We kunnen dus niet zomaar alle caching uitzetten, want dan wordt het hele forum 10x zo traag.

Wat je wel kan doen om er omheen te werken: Gebruik een andere browser zoals Chromium of Chrome. Je kan ook met de middelste muisknop op een resultaat klikken om hem te openen in een nieuwe tab. Zo hoef je niet iedere keer terug te gaan naar de zoekpagina.
Je kan ook nog op de "probeer opnieuw" knop drukken zodat de pagina opnieuw geladen wordt.

Offline Henkp

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #436 Gepost op: 2015/01/21, 21:40:09 »
Beste Johan, Ik vind het goed zo, en ben niet van plan om daar voor Google Chroom als standaard te gaan gebruiken. Dat geeft alleen nog meer narigheid op een ander gebied zoals privacy.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #437 Gepost op: 2016/09/11, 17:15:00 »
Naast het forum is de steunpuntenkaart ook over op een certificaat van Letsencrypt.
Ik heb ook de scripts die de kaart gebruikt een update gegeven naar nieuwere versies.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/11, 17:18:37 door Johan van Dijk »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #438 Gepost op: 2016/09/27, 21:46:19 »
De website draait sinds enkele dagen al niet meer op Drupal. Ik heb de site nagebouwd in Hugo.

Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #439 Gepost op: 2016/09/29, 22:32:17 »
Goed werk dan want je ziet eigenlijk geen verschil. Lijkt me best lastig trouwens. Hugo werkt op zich wel makkelijk maar een bestaande structuur namaken is wat anders.

Bij het doorklikken van de site viel me wel de pagina Agenda op. Hier staat een link naar de notulen van de vergaderingen maar bij veel items is dit gewoon weer een link naar  https://www.ubuntu-nl.org/agenda/ Het zou mooi zijn als vergaderingen zonder notulen daar helemaal geen link hebben staan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #440 Gepost op: 2016/09/30, 20:52:33 »
Bedankt voor het melden!
Dit was een snelle fix :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #441 Gepost op: 2016/09/30, 21:57:35 »
Steengoed bezig, Johan!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DeBaas

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #442 Gepost op: 2019/08/03, 11:51:00 »
De download links op de webpagina zijn verouderd, verwijzingen op https://ubuntu-nl.org/download/ zijn o.a. nog naar de 18.04.1 versies, die er niet meer zijn, i.p.v. 18.04.2.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

DarkEra

  • Gast
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #443 Gepost op: 2019/08/03, 12:12:58 »
Laat ze dan wachten met het updaten van de download links tot 8 Augustus want dan komt de 18.04.3 point release uit van Ubuntu. https://wiki.ubuntu.com/BionicBeaver/ReleaseSchedule
Ook de foto op de hoofdpagina mag vervangen worden zoals ik in een ander topic al eens aangegeven had, Ubuntu gebruikt immers Gnome als desktop omgeving en geen Unity meer in de huidige versies.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/03, 12:15:49 door Maik »

Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #444 Gepost op: 2019/08/15, 23:29:52 »
Eigenlijk begint het meer een groot punt te worden, er zijn best een aantal links verouderd of dood. Bijvoorbeeld het menu-item Donaties bovenaan op deze site gaat ook naar een pagina die nu offline is. Ik wil niet van al deze dingen een apart topic gaan maken. Is er hulp nodig bij het onderhouden van de site?

DarkEra

  • Gast
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #445 Gepost op: 2019/08/16, 00:37:42 »
.... Is er hulp nodig bij het onderhouden van de site?
Lijkt er wel op aangezien een hoop outdated is of niet naar behoren meer werkt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #446 Gepost op: 2024/01/25, 23:04:11 »
We hebben weer groot onderhoud gepleegd aan de server.
Onder de motorkap hebben we alle onderdelen van de installatie ververst.

De wiki is vanaf nu op alleen lezen gezet. De laatste bijdragen waren alweer van een aantal jaar geleden en zo hoeven we geen extra software meer te onderhouden.
Het forum blijft voorlopig deze versie hebben omdat we een hoop wijzigingen hebben aangebracht in de huidige versie, waaronder het thema. Dit overzetten is een hoop werk.

Mocht je tegen een fout aanlopen in het forum, stuur dan een berichtje naar beheer@ubuntu-nl.org

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #447 Gepost op: 2024/01/26, 17:51:08 »
Helaas ervaren we momenteel wat problemen, de beheerder is al gecontacteerd.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline bart85

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #448 Gepost op: 2024/01/26, 18:36:51 »
Ik kan geen nieuwe topics aanmaken: database fout.
Krijg ook geen contact met Ron of Johan van dijk.
Wil graag wat vragen kunnen stellen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #449 Gepost op: 2024/01/26, 19:43:52 »
Bij problemen kan je het e-mail adres gebruiken welke Johan in zijn post heeft geplaatst.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.