Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het verschil tussen een LoCo en een forum  (gelezen 2164 keer)

Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Gepost op: 2010/07/11, 10:21:22 »
Voor de mensen die Planet Ubuntu NL niet zo in de gaten houden http://www.qense.nl/het-verschil-tussen-een-loco-en-een-forum.

Citaat
Op dit moment zijn we aan het overleggen hoe we in Ubuntu NL van een gesloten naar een open model kunnen gaan. Op dit moment zijn de overlegfora van het team en de subteams namelijk gesloten. Dit betekent dat de gemeenschap bij geen enkel subteam en bij geen enkele werkgroep mee kan praten, zonder eerst door iemand toegelaten te zijn.

We willen het makkelijker maken voor mensen om mee te helpen en om te zien wat er gebeurt. Want het is eigenlijk te gek dat een lokale gemeenschap voor een opensourceproject bestuurt wordt alsof het een fanforum is. Het zou veel makkelijker moeten zijn om mee te praten, ook al is het niet veel. Dan krijg je sneller mensen die meehelpen naar hun kunnen. Alle kleine beetjes helpen, en iederen moet mee kunnen doen. Dat is wat opensource is, en dat is waar we naartoe moeten.

Het viel me op tijdens het overleg over het voorgaande dat veel mensen het forum van Ubuntu NL gelijkstelden aan Ubuntu NL zelf. Klaarblijkelijk lijkt het forum voor veel mensen zo belangrijk dat ze het gevoel hebben dat het forum alles is. Dat is niet zo, en deze blogpost wil ik aangrijpen om dat te benadrukken.

Laten we eerst eens kijken naar wat Ubuntu NL allemaal doet:

 * Vertalingen
 * Documentatie
 * Releaseparties
 * Ondersteuning op IRC
 * Ondersteuning op een maillijst
 * Ondersteuning op het forum
Dat is meer dan het forum. Sommigen zullen delen hiervan zien als een voortzetting van de forumgemeenschap. Maar besef wel dat een redelijk aantal van de mensen die bijdragen aan Ubuntu NL nauwelijks op het forum komen! Niet iedereen — en daar ben ik één van — vindt een forum een prettige manier om te overleggen. Het vertaalteam gebruikt al tijden een maillijst. Dat heeft echter wel als resultaat dat voor veel mensen ze nogal onzichtbaar zijn.

Als we eens kijken naar de aangeraden gebruiken voor LoCo’s van de LoCo-raad op https://wiki.ubuntu.com/LoCoCouncil/LoCoTeamsBestPracticesandGuidelines dan zien we dat ook weer terug. Je ziet dat het forum één van de manieren is waarop ondersteuning gegeven kan worden. Misschien moeten we ook maar duidelijker het forum losweken van het team zelf. Een appart forumbestuur kan sneller beslissingen nemen en zit dichter op het forum, en het zorgt er bovendien voor dat de rest niet mee hoeft te vergaderen over forumonderwerpen.

Het is zo gegroeid dat veel communicatie over het forum gaat. Jammer genoeg lijken fora te stimuleren om nergens anders dan op het forum te kijken. Veel mensen horen enkel aankondigingen als die op het forum geplaatst worden. Het forum is dus de centrale plek geworden waar mensen van de gemeenschap elkaar ontmoeten. Het totale monopolie dat het forum echter op de communicatie lijkt te hebben schrikt wel mensen af om bij te dragen. Ook ik ben lange tijd niet actief voor Ubuntu NL geweest omdat ik gewoon geen zin had om een forum in de gaten te moeten houden.

Het forum heeft alles een beetje opgeslokt, en samen met dat monopolie is het niet onbegrijpelijk dat mensen soms denken dat het forum alles is. Maar het is wel een verkeerde aanname, en een aanname die mensen weg kan houden. Het forum is één van de manieren om te communiceren, maar er zijn meerdere. Bovendien is het slechts een middel.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/11, 10:42:08 »
Citaat
Niet iedereen — en daar ben ik één van — vindt een forum een prettige manier om te overleggen.

daarom wordt er via het forum op IRC verder gepraat.

Citaat
Het is zo gegroeid dat veel communicatie over het forum gaat. Jammer genoeg lijken fora te stimuleren om nergens anders dan op het forum te kijken.

je moet ergens een aankondiging maken, misschien een stimulans verder de IRC fanboys ook eens op het forum te neuzen, je kunt je notabene inschrijven voor 1 bepaald topic, zodat je niet het hele forum hoeft door te ploegen.

ik vind dit stukje weer zo'n oud issue tussen IRC fans en forum mensen. alsof die tegenstelling er is, die aanname neem ik niet zomaar over. ook over openheid lijkt ubuntu-nl de goede richting in te gaan, zie IRC overleg.

neemt niet weg alle mogelijke middelen te gebruiken om die openheid te bevorderen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/11, 10:48:51 »
Als dat een oud issue is, waarom dan niet een link in dit forum plaatsen waar je met je account onmiddelijk kan inloggen op de IRC?
Zo kan er daar ook eens rondgeneusd worden en kijken hoe die communicatie daar verloopt en wat de onderwerpen van discussie er zijn.
Dit is een spontane reactie, dus zonder kennis van de technische achtergrond i.v.m. de mogelijkheid dat dit wel/niet uitvoerbaar is.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 20:53:06 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/11, 11:27:42 »
Ik denk dat een deel van de populariteit van fora ten opzichte van andere communicatiemedia vooral te maken heeft met het praktisch gebruik en de toegankelijkheid ervan.

Irc is volgens mij vooral handig voor irl communicatie waarbij de mensen die deelnemen aan de discussie tegelijkertijd aanwezig zijn. Er kan dan directe interactie zijn bij het oplossen van problemen of het overleg. Dat kan een groot voordeel zijn voor als snelheid van resultaat van belang is. Ideaal wellicht voor degene die snel ondersteuning nodig heeft, of moderators die snel moeten ingrijpen. Maar voor het geven van ondersteuning of deelnemen aan discussies is het denk ik weer veel makkelijker als je af en toe even kijkt op een forum of er topics zijn waar je wat kan betekenen dan dat je de hele dag irc in de gaten moet houden om topics waar je kan helpen niet te missen. En als er meerdere discussies tegelijkertijd worden gevoerd wordt irc volgens mij al snel onoverzichtelijk, of je moet in een prive kanaal gaan, maar dan beperk je de mogelijke inbreng van anderen weer.

Mailinglijsten worden door veel mensen die geen "techneuten" zijn als erg ingewikkeld beschouwd. Je moet er instellingen voor regelen in je mail programma zodat je de draden duidelijk krijgt te zien, zorgen dat de berichten van één mailinglist in één map komen, daarvoor moet je filters instellen oid. Dat maakt het voor veel mensen een ontoegankelijk medium. Daarnaast lopen topics niet lineair, maar vertakken ze afhankelijk van de antwoorden. Heel handig, maar voor veel mensen denk ik lastig om het overzicht te houden.

Al met al denk ik niet dat het forum zonder reden het meest populaire en centrale medium voor communicatie bij ubuntu-nl is. Het mag dan vervelend zijn voor mensen die andere media prefereren, maar in principe is het wel handig om een centraal communicatiemedium te hebben denk ik. Dat voorkomt dat dezelfde discussie dubbel gevoerd wordt op verschillende plekken, en dat wie op de hoogte wil zijn zich op allerlei verschillende media moet abboneren.

Op dit moment maken we als team gebruik van het forum als communicatiemedium. We kunnen dat wijzigen, en op irc of mailinglijsten gaan overleggen. Wat mij betreft gaat het bij deze vraag erom wat teamleden prettiger vinden in het gebruik, en anderzijds in het kader van de open communicatie die het team gaat voeren in hoeverre een bepaald medium toegankelijk is, of drempels opwerpt voor communityleden om bij te dragen.

Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/11, 11:50:52 »
Citaat
Niet iedereen — en daar ben ik één van — vindt een forum een prettige manier om te overleggen.

daarom wordt er via het forum op IRC verder gepraat.

Citaat
Het is zo gegroeid dat veel communicatie over het forum gaat. Jammer genoeg lijken fora te stimuleren om nergens anders dan op het forum te kijken.

je moet ergens een aankondiging maken, misschien een stimulans verder de IRC fanboys ook eens op het forum te neuzen, je kunt je notabene inschrijven voor 1 bepaald topic, zodat je niet het hele forum hoeft door te ploegen.

ik vind dit stukje weer zo'n oud issue tussen IRC fans en forum mensen. alsof die tegenstelling er is, die aanname neem ik niet zomaar over. ook over openheid lijkt ubuntu-nl de goede richting in te gaan, zie IRC overleg.

neemt niet weg alle mogelijke middelen te gebruiken om die openheid te bevorderen.
Ik wil niet de discussie IRC vs maillijst vs forum beginnen, maar meer duidelijk maken dat Ubuntu NL meer is dan het forum, dat we niet enkel en alleen beperkt zijn tot een praatgroep op het forum, of dat alles uit het forum voortkomt. Dat ik zelf een forum niet de prettigste manier vind om te overleggen gebruikte ik om te illustreren dat het forum niet de enige manier is.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/11, 12:02:34 »
Maar wat is je probleem nou eigenlijk?
Naar mijn idee is er helemaal geen probleem. Schiet me maar af als dat wel zo is.
Je hebt binnen Ubuntu-nl verschillende plekken waar je info kunt krijgen: forum, irc, mailinglist, parties etc.
Sommige mensen vind je op verschillende plekken, andere hebben een duidelijke voorkeur voor of irc, of forum.
Ik zie het probleem niet zo.

Wil je als Ubuntu-nl informatie edelen met een grote doelgroep, dan gaat dat via het forum en misschien ook via irc maar daar hangen per dag maar een 60 mensen rond en de informatie die je daar deelt is vaak binnen een half uur wel weer verdwenen.
Het zijn gescheiden werelden en dat is niet erg maar het is wel handig als je daar rekening mee houdt.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/11, 12:18:45 »
Citaat
Niet iedereen — en daar ben ik één van — vindt een forum een prettige manier om te overleggen.

daarom wordt er via het forum op IRC verder gepraat.

Citaat
Het is zo gegroeid dat veel communicatie over het forum gaat. Jammer genoeg lijken fora te stimuleren om nergens anders dan op het forum te kijken.

je moet ergens een aankondiging maken, misschien een stimulans verder de IRC fanboys ook eens op het forum te neuzen, je kunt je notabene inschrijven voor 1 bepaald topic, zodat je niet het hele forum hoeft door te ploegen.

ik vind dit stukje weer zo'n oud issue tussen IRC fans en forum mensen. alsof die tegenstelling er is, die aanname neem ik niet zomaar over. ook over openheid lijkt ubuntu-nl de goede richting in te gaan, zie IRC overleg.

neemt niet weg alle mogelijke middelen te gebruiken om die openheid te bevorderen.
Ik wil niet de discussie IRC vs maillijst vs forum beginnen, maar meer duidelijk maken dat Ubuntu NL meer is dan het forum, dat we niet enkel en alleen beperkt zijn tot een praatgroep op het forum, of dat alles uit het forum voortkomt. Dat ik zelf een forum niet de prettigste manier vind om te overleggen gebruikte ik om te illustreren dat het forum niet de enige manier is.

Waarom begin je er dan over? Duidelijk dat jou iets dwars zit. Dat er meerdere vormen van communicatie is moet geen probleem zijn. Ooit is er besloten dat er meetings gehouden worden via IRC die openbaar zijn voor iedereen. Wat je hiermee voorkomt is dat er vergaderd wordt via het forum wat alleen leidt dat het weer een ordinaire "scheld en vloek" wedstrijd wordt. Op het IRC kan iedereen a la minuut reageren en meelezen. Scheiding tussen zaken is prima. Dat daar 2 verscheidene communicatiemiddelen voor wordt gebruikt om problemen te vorkomen, prima! Wat is het probleem??
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/11, 12:20:58 »
Mijn persoonlijk idee:
Een forum kan dienen als naslag, alles blijft bewaard.
Een mailing list kan je (zelf) bewaren, maar na een systeem crash ben je alles kwijt.
IRC is meer bedoeld voor live hulp.

Elk systeem heeft dus zijn voor- en nadelen (maar dat wisten we al).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/11, 12:27:56 »
Een mailing list kan je (zelf) bewaren, maar na een systeem crash ben je alles kwijt.
Correctie: Er is een openbaar archief van de mailing-lijst. Zie bijvoorbeeld:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-nl/
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-l10n-nl/
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/11, 13:22:45 »
Ik heb jouw blogpost net gelezen en ik vind het fijn dat je ons hier op attent wilt maken.

Ik denk dat wat betreft de meetings van Ubuntu-NL een standaardmedium moet worden gekozen. Het is heel jammer, maar het is onrealistisch om met elk medium dat iemand kan prefereren de meeting te kunnen bijwonen. Dit gaat naar mijn weten in de praktijk gewoon niet lukken.

Daarom wil ik eens wijzen op de chatpagina van de Ubuntu-NL webiste. Naar mijn mening is dit een ideale combinatie van de simpelheid van het forum en de fijne en directe overlegmogelijkheden die IRC biedt. Ik stel dus voor om gewoon zo'n pagina te maken voor het #ubuntu-nl-meeting kanaal op de FreeNode server. Dan hebben we twee groepen die redelijk tevreden kunnen zijn, lijkt me, en daar gaat het om.

Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/11, 14:41:44 »
Goed artikel Sense, goed dat je ons hier attent op wilt maken, er mag ook wel eens wat respect komen voor de mensen buiten het offtopic forum. Die vertalen, documentatie schrijven, ondersteuning geven doormiddel van IRC, mailing lijsten en op het forum. Want er wordt de laatste tijd veel, heel veel tijd gestoken in het offtopic terwijl je ook andere mensen kan helpen in die tijd die je, komt erop neer: verprutst. Ook al is het wel gezellig in de stamkroeg, maar offtopic moet niet het hoofddoel van het forum vormen.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/11, 14:58:03 »
Goed artikel Sense, goed dat je ons hier attent op wilt maken, er mag ook wel eens wat respect komen voor de mensen buiten het offtopic forum. Die vertalen, documentatie schrijven, ondersteuning geven doormiddel van IRC, mailing lijsten en op het forum. Want er wordt de laatste tijd veel, heel veel tijd gestoken in het offtopic terwijl je ook andere mensen kan helpen in die tijd die je, komt erop neer: verprutst. Ook al is het wel gezellig in de stamkroeg, maar offtopic moet niet het hoofddoel van het forum vormen.
Nu ga je volledig voorbij aan de leden die mensen helpen in het ondersteunigsdeel.

Verder zijn sommigen hier goed in lange ontzagwekkende verhalen. Wat we allemaal moeten onthouden is dat die verhalen niet geschreven dienen te worden om officieel te gaan doen, maar om dit forum een impuls te geven. Laten we altijd hieraan denken.

Ook vraag ik mij af waarom de teamdiscussies openbaar moeten komen. Pjotr haalde het al eens aan: in Den Haag vergadert de Tweede Kamer niet voor niets openbaar en de ministerraad besloten. Wat heeft het naast leedvermaak voor nut om de discussies openbaar te maken?

Tenslotte is het forum een van de betere communicatiemiddelen, aangezien het onafhankelijk is van tijd en plaats. Daar dient niet aan voorbijgegaan te worden.

Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/11, 15:03:18 »
Nu ga je volledig voorbij aan de leden die mensen helpen in het ondersteunigsdeel.
Dat dacht ik niet:
Citaat van: Dooitze de Jong
ondersteuning geven doormiddel van IRC, mailing lijsten en op het forum.

Citaat
Ook vraag ik mij af waarom de teamdiscussies openbaar moeten komen. Pjotr haalde het al eens aan: in Den Haag vergadert de Tweede Kamer niet voor niets openbaar en de ministerraad besloten. Wat heeft het naast leedvermaak voor nut om de discussies openbaar te maken?
Zodat leden geen bureaucratische vooroordelen krijgen over het team.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 16:10:07 door Dooitze de Jong »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/11, 15:09:01 »
Jongens, zoals Sense Hofstede als zei:
Citaat
Ik wil niet de discussie IRC vs maillijst vs forum beginnen
Dus laten we dat ook hier niet gaan doen. Het gaat hier over de media waarmee we meetings (gaan) houden, en dat dit niet alleen op het forum moet zijn. Niet over welk communicatiemiddel het beste is.

Offline Double12

  • Lid
Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/11, 16:23:23 »
Veel mensen vragen zich af wat nu het nut is van dit topic. Volgens mij is het doel gewoon bewustwording, we moeten weten dat Ubuntu NL breder is dan het forum. Daar hoeft dus ook niet per se een reactie op te volgen, je kunt er gewoon even over nadenken en in gedachten houden.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/11, 18:36:59 »
Veel mensen vragen zich af wat nu het nut is van dit topic. Volgens mij is het doel gewoon bewustwording, we moeten weten dat Ubuntu NL breder is dan het forum. Daar hoeft dus ook niet per se een reactie op te volgen, je kunt er gewoon even over nadenken en in gedachten houden.
Juist! Dat is precies wat ook in mij opkwam.

Misschien moeten we ook maar duidelijker het forum losweken van het team zelf. Een appart forumbestuur kan sneller beslissingen nemen en zit dichter op het forum, en het zorgt er bovendien voor dat de rest niet mee hoeft te vergaderen over forumonderwerpen.
Dus dan hoeven ubuntu-nl teamleden zich niet te veel met forumspecifieke onderwerpen bezig te houden. Klinkt prima. Maar toen vroeg ik me even af wie/wat het team nou eigenlijk is en keek ik op deze pagina: https://wiki.ubuntu.com/DutchTeam
Zo te zien zijn wij allemaal deel van het team. Ik wel ten minste, daar ik een beetje actief ben op forum/wiki/irc.
Dat "appart forumbestuur" is waarschijnlijk een voorstel om ervoor te zorgen dat het duidelijk wordt dat het forum niet ALLES is, alleen ik zie het nut/verschil er niet echt in t.ov. de huidige situatie.

.......Het forum heeft alles een beetje opgeslokt, en samen met dat monopolie is het niet onbegrijpelijk dat mensen soms denken dat het forum alles is. Maar het is wel een verkeerde aanname, en een aanname die mensen weg kan houden. Het forum is één van de manieren om te communiceren, maar er zijn meerdere. Bovendien is het slechts een middel.
Je hebt alles mooi verwoord, en ik ben het er wel mee eens. Maar wil jij nu dat er ook echt iets verandert? Of gaat het je puur om die bewustwording dat Double12 ook al noemde.
Zo ja, wat zou JIJ het liefst zien? Als je verandering wilt moeten er toch wat concretere voorstellen komen. Ik schroom niet om daarover mee te denken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/11, 19:38:13 »
Het enige  licht dat ik kan inbrengen binnen deze draad is dat er naast een loco ook nog een internationale focus, en "beweging" is. En dat die internationale initiatieven nog behoorlijk onderbelicht worden, ook op dit forum. Wat dan?
De dev. weeks  op IRC, zie: https://wiki.ubuntu.com/UbuntuDeveloperWeek(Ik heb hier op het forum wel eens een balletje opgegooid over deze interessante initiatieven)
Ubuntu learning
Several developer summits (zie: https://wiki.ubuntu.com/guesthouse_and_house_exchange/) mijn mislukte bijdrage om mensen uit de internationale community bij elkaar te brengen. Deze summits zijn vaak live te volgen via streams.
Ubuntu User days, zie: http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/ubuntu-usersday/
Ubuntu packaging-training, zie: http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/wie-heeft-er-ervaring-met-%27packaging%27/
En dan blijft het zelfs op dit forum erg stilletjes.....
Op deze events tref je nauwelijks participatie aan vanuit de Dutch loco. En inderdaad verlopen deze evenementen via IRC. Deze initiatieven verdienen aandacht en ook steun. Zorg dat je niets mist wat je interesse heeft, er is meer dan de loco, anders doe je jezelf misschien wel te kort.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 19:46:53 door leoquant »

Re: Het verschil tussen een LoCo en een forum
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/12, 14:16:09 »
Veel mensen vragen zich af wat nu het nut is van dit topic. Volgens mij is het doel gewoon bewustwording, we moeten weten dat Ubuntu NL breder is dan het forum. Daar hoeft dus ook niet per se een reactie op te volgen, je kunt er gewoon even over nadenken en in gedachten houden.
Precies. Dat wass het beoogde doel.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!