Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Disk partitioneren met parted (niet via livecd)  (gelezen 4543 keer)

lambriks

  • Gast
Re: Disk partitioneren met parted (niet via livecd)
« Reactie #25 Gepost op: 2009/03/27, 18:49:43 »
@ allen, dank voor alle input tot nu toe!

Maar ik ben er helaas nog niet... (ik word er zelf een beetje wanhopig van eerlijk gezegd).

Zoals gezegd, ik probeer de partities te wijzigen met parted (omdat ik een server van een afstand beheer). Zoals je hieronder ziet, heb ik één partitie van 0 tot 120GB en een tweede van 163GB tot 320GB. Deze tweede wil ik laten aansluiten op de eerste, maar dat lijkt me niet gegund. Met het commando 'move' krijg ik te horen dat ik 'resize' moet gebruiken, en met 'resize' krijg de foutmelding "Unable to satisfy all constraints on the partition"...

marc@ubuntu-server:~$ sudo parted /dev/sdb
GNU Parted 1.7.1
Using /dev/sdb
Welcome to GNU Parted! Type 'help' to view a list of commands.
(parted) print

Disk /dev/sdb: 320GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos

Number  Start   End    Size   Type     File system  Flags
 1      32.3kB  120GB  120GB  primary  ext2
 2      163GB   320GB  157GB  primary  ext2

(parted) move 2 121GB 320GB
Error: Can't move a partition onto itself.  Try using resize, perhaps?
(parted) resize 2 121GB 320GB
Error: Unable to satisfy all constraints on the partition.
(parted)

Zal ik dan toch maar even een monitor en toetsenbord aansluiten, de LiveCD opstarten en de boel grafisch gaan doen?


Offline ivo

  • Lid
Re: Disk partitioneren met parted (niet via livecd)
« Reactie #26 Gepost op: 2009/03/27, 21:11:34 »

Zal ik dan toch maar even een monitor en toetsenbord aansluiten, de LiveCD opstarten en de boel grafisch gaan doen?


Dat lijkt me beter, ja. Zoals eerder al aangegeven......... Maar wel dapper dat je het geprobeerd hebt, je zou zomaar spontaan een "undocumted feature" waarmee het wel lukt,  ontdekt kunnen hebben  ;)
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

lambriks

  • Gast
Re: [Opgelost] Disk partitioneren met parted (niet via livecd)
« Reactie #27 Gepost op: 2009/03/28, 13:34:25 »
@ allen: Nogmaals hartelijk dank voor de tips. Ik heb toch maar even de LiveCD (8.10) gepakt en een monitortje / toetsenbord / muis aangesloten om de partities te vergroten. En dat gebeurd 'as we speak' en lijkt vooralsnog gewoon te gaan! Moet wel wat geduld hebben, want dan is een Pentium-II opeens wel erg traag (terwijl hij met de serverversie prima draait!). Ik houd het maar op een versie probleem van parted.

Met vriendelijke groet,

Marc

Offline track

  • Lid
Re: [Opgelost] Disk partitioneren met parted (niet via livecd)
« Reactie #28 Gepost op: 2009/03/28, 14:58:50 »
Hierbij misschien nog een tip voor een volgende keer:  bekijk het "protocol" van gparted een keer.
Je zult daar verschillende bekende (terminal-) commando's terugvinden. Als je hen handmatig doet zal he het zelfde resultaat krijgen.
Dus ook op afstand !   (allen hoe hij een partitie verschuift weet ik op het moment niet: met dd soms ?)

track