Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk Snelheid  (gelezen 4127 keer)

Netwerk Snelheid
« Gepost op: 2008/12/22, 13:07:57 »
Als ik via NFS (Wireless, Laptop) iets naar mijn NasServer kopieer dan krijg ik een gemiddelde snelheid van 2 Mb per seconde. Het gaat even snel, dan stokt het weer even, dan weer snel en stokt het weer even, totdat de transfer is gedaan.

Mijn internet modem staat beneden in de meterkast, samen met met NasServer. Er staat ook een Gb switch waar de modem (voor internet) aan vast zit en mijn NasServer. Een kabel van de Gb switch gaat naar mijn wireless router die boven staat. Mijn router is geconfigureerd in Bridge mode.

Is de opstelling de oorzaak van de trage verbinding, of een configuratiefout. Ik heb ook video's op mijn NasServer staan. Als ik deze met mijn laptop afspeel is de snelheid prima. Het gaat alleen langzaam bij file transfer.

Iemand een suggestie?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Hanssun

  • Lid
Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/22, 13:54:06 »
dat heb ik ook een keer gehad , wat ik toen gedaan hebt is naar de site van de moederbord gegaan en daar bios/firmware  binnen gehaald en hij doet het weer goed.

Gr Hans,

Offline jan11000

  • Lid
Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/22, 14:47:32 »
Kijk of je in windows kunt proberen?(daarom houd ik ook xp op mijn pc, is soms toch nog handig.
Bootcd maken met windows erop?
Meerdere linux bootcd/livecd's proberen?
Router eens uitzetten 5 minuten?
Controleren wat voor snelheid linux communiceerd op netwerk (misschien slechte kabel/stekker, dan gaat netwerk naar beneden met snelheid), hoe? weet ik niet.

Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/30, 16:47:18 »
Toch nog wat geprobeerd, ander netwerk kaartje erin (in NAS) ---> geen verschil.

Onder Windows, net zo snel, of traag liever.

Mijn configuratie is als volgt:

Ik heb internet via online, het oude orange c.q. wanadoo. Ik zit dus met een livebox. Aangezien deze draadloos een zeer slechte verbinding geeft heb ik er een linksys achter hangen als draadloos acces point in bridge mode. Internet werkt wel lekker snel, lokaal netwerk niet echt.

Waar ikzelf eigenlijk bang voor ben is dat mijn lokale netwerk verkeer ook via de livebox gaat. dit is nl mijn gateway, en vandaar dat het misschien zo traag is.

Dit is mijn opstelling;

Livebox <------> switch <-----> linksys acces point
                           |
                           |
                         nas

Iemand een idee om het sneller te krijgen, of heeft iemand een ander modem werkend in combinatie met online, orange of wanadoo?

Alvast bedankt maar weer.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/30, 18:32:25 »
Kijk of je in windows kunt proberen?(daarom houd ik ook xp op mijn pc, is soms toch nog handig.
Bootcd maken met windows erop?
Meerdere linux bootcd/livecd's proberen?
Je maakt me nieuwsgierig ??

Wat is de bedoeling van die cd's ?
Wat moet je ermee doen ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline elgl

  • Lid
Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/31, 01:40:15 »
In je 1e post heb je het over Wireless...
Met Wireless, is het dan een linksys die 54 Mbit geeft? Ik heb een linksys WRT-54G ver. 7. Maar die komt met draadloos niet boven 1.4 MB/s uit. Bedraad komt ie tot ongeveer 8 MB/s. Bij draadloos moet je over het algemeen ook rekening ermee houden dat je van de opgegeven bandbreedte in een gunstig geval 70% overhoud. Ook zal je de maximale bandbreedte alleen halen als je er heel dicht bij in de buurt bent, hoe verder je weg bent, hoe minder de bandbreedte wordt om de kwaliteit van het signaal te kunnen garanderen.
Vaak voor de g standaard (54 Mbit op 2.4 GHz radio) kan je aanhouden dat je maar daadwerkelijk 19 Mbit/s aan throughput haalt. Dat zou die 2 MB/s die je nu haalt wel verklaren, 19/8 =2.375
Daarnaast is draadloos maar half duplex, het acces-point verzend, of erop aangesloten apparaat verzend. (correct me if i'm wrong.. het is weer even geleden dat ik me daar echt in heb verdiept, misschien dat het met de n standaard anders is, maar bij b & g is het in ieder geval zo). En dat zal de bandbreedte ook niet ten goede komen.

Dus, waar ik dan zou beginnen is eens een kabel aan de gigabit switch hangen en het dan nog eens proberen. Als je dan wel de snelheid haalt weet je dat het aan het draadloos ligt. Ik weet niet wat voor linksys je hebt, maar sommige versies van die apparaten presteren niet echt zo geweldig.

Als het bedraad ook zo is, zou ik de duplex instellingen en bandbreedte tussen alle netwerk verbinding eens controleren. Waarbij je gaat voor zoveel mogelijk bandbreedte full duplex.

Heb je meerdere computers? zo ja, is het vanaf alle computers zo traag of alleen jou laptop? ( als het van alle is, is het waarschijnlijk niet computer specifiek)
kan je nas ook andere protocollen aan? zo ja, zit daar verschil tussen qua snelheid? (als het met andere protocollen wel snel is, kan het zijn dat er met nfs iets niet lekker gaat)

Ik denk niet dat het verkeer in je netwerk over de livebox gaat, tenzij het naar internet moet.
Over het algemeen zal een computer alleen de gateway gebruiken als de bestemming van het verkeer buiten het lokale netwerk ligt.

Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/31, 03:53:37 »
De NAS servers voor thuisgebruik zijn over het algemeen niet zo snel,
te kleine cpu en veelal een brakke NIC erin.

Ook moet je onderscheid maken tussen ingepakte file's en file's die uit allemaal losse deeltje bestaan.
Die laatste gaat een heel stuk langzamer.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/31, 09:57:38 »
Ik zal de tips van ELGL eens proberen. De NAS is een zelf gebouwde, op een  INTEL ATHOM 1,6G, 2GB Ram, en een INTEL PRO GT 1Gb netwerkkaartje. FreeNas als OS.

Ik laat het wel weten.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/31, 11:35:32 »
aaaah kijk daar kan een consumenten apparaat niet tegenop.
In dat geval ligt het niet aan je hardware en software.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/31, 11:55:27 »
Ik heb het bekabeld gedaan en kom op 4,2 Mb, iets meer als het dubbele dus. De kabel naar de Livebox eruit gehad en dat maakt geen verschil, data loopt dus inderdaad niet via de LB.

Nu eens kijken of ik in de Linksys wat getweakde firmware kan proppen om het sneller te krijgen.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline elgl

  • Lid
Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/31, 14:34:29 »
dd-wrt schijnt goede firmware te zijn voor linksys apparaten, alleen moet je dan wel goed opletten met welke versie je hebt van een linksys apparaat. Zelfs bij hetzelfde type nummer kan de processor snelheid en hoeveelheid RAM erg veel verschillen bij andere versie nummers. Als je te zware firmware erop zet loop je de kans een hele mooie paperweight over te houden.
Bij dd-wrt op de site is dacht ik wel een vrij uitgebreide compatibiliteits lijst te vinden.

Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/31, 15:42:23 »
Helaas mijn linksys net weer niet.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline elgl

  • Lid
Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/31, 16:25:56 »
Wat voor type linksys heb je?
Als er een g radio in zit, zal andere firmware ook niet veel meer snelheid geven vrees ik. Het enige wat er dan op zit, is als het draadloos moet is er een te kopen gebaseerd op de n standaard. Het enige probleem daarvan is, is dat het nog geen erkende standaard is. Het zit nog in de concept fase, alle n apparatuur is dacht ik wel grotendeels compatible met elkaar. Echter de hoeveelheid bandbreedte die je daadwerkelijk haalt zal dus afhangen van de combinatie van n router met n netwerk kaart in je laptop en op welke "draft" standaard de apparatuur gebaseerd is.

Wat je nog kan proberen, is kijken op de site van linksys of er misschien een geupdate firmware beschikbaar is.  Wellicht dat dit nog iets meer bandbreedte geeft.
Het simpelste & goedkoopste voor grote of heel veel bestanden overzetten is denk ik gewoon een kabel gebruiken.

Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/31, 16:54:53 »
Probeer eens een ander kanaal op je linksys ?
Dit wil ook nog wel eens wat helpen.

Alhoewel draadloos toch in de hobby sfeer gezien moet worden en je er geen super verbindingen mee kan bereiken.
Of je moet dure spullen kopen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline woteb

  • Lid
Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/31, 16:56:14 »
Waar ikzelf eigenlijk bang voor ben is dat mijn lokale netwerk verkeer ook via de livebox gaat. dit is nl mijn gateway, en vandaar dat het misschien zo traag is.

Dit is mijn opstelling;

Livebox <------> switch <-----> linksys acces point
                           |
                           |
                         nas

Een Switch is eigenlijk niet meer dan een intelligente stekkerdoos. Wat je dus moet doen is die Linksys zodanig configureren dat hij:
1. Als router draait.
2. Als DHCP server draait
3. Als firewall draait.

Dus dit:

Livebox <==> Linksys <==> Switch
                                                 ^
                                                 ||
                                                 ||
                                                 V
                                  NAS + de rest van jouw LAN

Jouw Livebox zal waarschijnlijk een adres uitgeven, bijv. 10.0.0.2. Stel de Linksys dan in als DHCP client aan de Internetkant zodat hij bijv. 10.0.0.3 krijgt.
Aan de LAN kant stel je de Linksys in als DHCP server zodat hij aan jouw LAN (waaronde jouw NAS) adressen uitgeeft. Je kunt dan een range opgeven, bijv. vanaf x.x.x.10 t/m x.x.x.50. Meestal draaien interne netwerken op 192.168.0.x of 192.168.1.x..

Als je dergelijke methodes gaat toepassen is het zeer raadzaam om een goede planning te maken en de goede volgorde aan te houden.
1. Stel de NAS en de rest van jouw computers in als DHCP client, dus dat ze adressen ontvangen en ze zelf de gateway gaan zoeken. Controleer dat en houdt één computer achter de hand in de 'oude' situatiewaarop je terug kunt vallen.
2. Stel de Linksys in zoals ik heb beschreven. Hier een schermfoto van mijn situatie:

3. Als laatste zet je de 'noodcomputer in oude situatie' om naar een DHCP client.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Netwerk Snelheid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/31, 17:02:09 »
Ik heb een oude WAG54G. Met ingebouwde modem. Ik kan alleen maar bridge, of PPoA of PPoE instellen. Ik ga in het nieuwe jaar nog wel eens spelen.

N standaard is sinds kort afgesproken, dus nu wachten op de apparatuur.

Een goed uiteinde en voorzichtig met vuurwerk.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04