Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?  (gelezen 14148 keer)

Artifex_

  • Gast
.bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Gepost op: 2009/09/26, 19:11:55 »
zie titel (hoop dat ik het zo mocht vragen en dat ik niet voor niks een topic aangemaakt heb)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/26, 19:27:29 »
vlc

Artifex_

  • Gast
Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/26, 19:39:13 »
werkt toch alleen bij films? ik had op windows altijd daemon tools.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/26, 19:44:39 »
Je hebt het over afspelen, en dat doe ik meestal met muziek of films ;)
Vandaar het misverstand denk ik...

Om wat voor bestanden gaat het eigenlijk? En wat wil je er precies mee doen?
Branden is heel simpel: rechtsklikken en kiezen om het naar cd/dvd te schrijven.

In Ubuntu kan je een iso ook heel makkelijk mounten via de rechtermuisknop. In mijn Engelse Ubuntu heet dat Archive Mounter.

Artifex_

  • Gast
Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/26, 19:47:07 »
ah oke! ja ik bedoel games enzo ;) maar ik mount liever dan branden. maar dat zit er dus standaard in? handig!

Offline vanadium

  • Lid
Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/26, 20:07:38 »
Citaat
In Ubuntu kan je een iso ook heel makkelijk mounten via de rechtermuisknop. In mijn Engelse Ubuntu heet dat Archive Mounter.
Knap! Ik wist niet dat dat ondertussen standaard in Ubuntu zit.

Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/27, 11:08:41 »
In Ubuntu kan je een iso ook heel makkelijk mounten via de rechtermuisknop. In mijn Engelse Ubuntu heet dat Archive Mounter.

Die had ik nog niet gezien, in het Nederlands heet dat Archief-aankoppelaar. Maar hoe draai/start ik een aangekoppeld iso vervolgens?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/27, 11:35:26 »
Zie de bijlage. Je kan nu gewoon een bestand aanklikken net zoals je dat op een cd zou doen.
Of bedoel je dat niet?

Het is trouwens geen "echte" mount. Mocht je gekke problemen tegenkomen dan kan je de iso wel handmatig mounten:
sudo mkdir /media/iso
sudo mount -o loop /pad/naar/bestand.iso /media/iso

Een .bin bestand kan trouwens van alles zijn: een installatiebestand voor bijvoorbeeld een spel of driver, een cd image, een databestand, enz. Je kan er dus niet zomaar van uit gaan dat het een cd image is.

Met een aantal pakketten kan je verschillende formaten omzetten naar iso:
bchunk, nrg2iso, enz.

Offline vanadium

  • Lid
Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/27, 12:11:18 »
Citaat
Het is trouwens geen "echte" mount.
Zeker en vast wel. Naast de mogelijkheid hem te benaderen via gnome userspace, kan elk niet-gnome programma de mount terugvinden onder de verborgen .gvfs directory in je home.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/27, 12:42:06 »
Oke, het is een echte mount :)

Het verschil is dat het via FUSE loopt, via libarchive.
Die heeft t/m Jaunty problemen met het herkennen van udf in plaats van iso9660, en er is ook nog geen ondersteuning voor Joliet en nog wat standaarden die bij cd/dvd horen.

De "loop"-manier die ingebouwd zit in de kernel heeft daar geen moeite mee.
Bovendien werkt die ook in 8.04 waar de archive mounter nog niet in zit, dacht ik.

Het gevolg is dat sommige iso's niet goed willen mounten via de archive mounter. Alle bestandsnamen zijn dan ineens hoofdletters bijv. Of er komt standaard ";1" achter de bestandsnaam. Hierdoor kan het zijn dat de programma's op de image niet werken. Of de film speelt niet af, enz.

Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/28, 13:53:48 »
Johan wat ik bedoelde was dit. Naar me bijstaat - maar ben daar niet zeker van - was het eerder mogelijk om bv. een ubuntu-cd.iso in een qemu-omgeving te draaien, binnen een soort virtuele machine. Vandaar dat ik dacht dat deze truc ook via die Archief-aankoppelaar mogelijk was. Maar dit blijken toch twee verschillende zaken te zijn. Dank voor je antwoord, niettemin.

Paul.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/28, 13:58:31 »
Qemu is wel leuk om mee te prutsen inderdaad :)
Maar daar is net wat meer voor nodig dan alleen de mounter.

En als je dan toch op een makkelijke en grafische manier wil prutsen, dan is Virtualbox beter.

Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/28, 15:32:05 »
die standaard applicatie in ubuntu is toch best standaard. Ik zou je echter adviseren om Acetone tegebruiken.

Super gemakkelijk vind hem bijna even goed als deamontools in windows.
http://www.acetoneteam.org/

Re: .bin en .iso bestanden afspelen, welk programma?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/28, 18:10:39 »
En als je dan toch op een makkelijke en grafische manier wil prutsen, dan is Virtualbox beter.
Ja natuurlijk, maar dat qemu-verhaal stamt uit de tijd (hoor mij...) dat mensen net ontdekt hadden hoe je VMplayer moest 'hacken' om zelf je eigen virtuele machines te kunnen maken... Een paar jaar geleden was dat en toen behoorlijk hot! VBox is idd. nu veel makkelijker, maar daar zit wel een paar jaar VM-ontwikkeling tussen.