Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na instalatie werkt life cd niet meer  (gelezen 1008 keer)

na instalatie werkt life cd niet meer
« Gepost op: 2010/02/13, 13:43:55 »
ls.

Heb Ubuntu 9.10 geinstalleerd vanaf cd
nu wil ik xp er weer naast hebben.
vanaf de paradigitrecovery cdś lukt het niet ¨aanmaken van de gebruikerspartitie onmogelijk¨ wordt gemeld
ik wil nu proberen met de live cd een ntfs partitie aan te maken (de hele schijf is nu ext 4) en hoop dat het dan werkt. Echter als ik de life cd er indoe kom ik weer in mijn op de schijf geinstalleerde os terecht.

hoe start ik de life-cd?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/13, 13:47:15 door jodokusdetweede »

Re: na instalatie werkt life cd niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/13, 13:55:41 »
- eerst kijken of je BIOS goed staat (bij opstarten op F2 of een andere F rammen (hangt van pc af)).
  * bij boot device cd bovenaanzetten (daaronder bijv. usb en daaronder HDD)
  * opslaan en quit
- daarna cd in de la en opnieuw opstarten
- kies nederlands
- ubuntu uitproberen zonder te installeren
- nu ben je in ubuntu

vanaf daar kan je Gparted openen.
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: na instalatie werkt life cd niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/13, 14:09:01 »
paar keer geprobeerd restart en drukken op f2 en andere funktie toetsen maar ik kom zo niet in de Bios maar weer in het ubuntu aanmeldscherm. Zijn er ook nog andere manieren om in de bios te komen?

Re: na instalatie werkt life cd niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/13, 14:16:38 »
paar keer geprobeerd restart en drukken op f2 en andere funktie toetsen maar ik kom zo niet in de Bios maar weer in het ubuntu aanmeldscherm. Zijn er ook nog andere manieren om in de bios te komen?

Soms moet je op delete of op escape blijven drukken, dat staat vermeld op het venster dat direct verschijnt als je je computer opzet. Je gaat wel snel moeten kijken want het is rap terug weg.

Vaak werkt F8 ook om in een boot-select menu te komen, daar kan je dan kiezen om vanaf de cd te starten.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Petervdw

  • Lid
Re: na instalatie werkt life cd niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/13, 14:27:55 »
Jodokus,

Je kan echt beter de hele schijf NTFS formatteren en er eerst XP opzetten. Daarna pas de Ubuntu, die kan vanaf de installatie CD op schijf gezet worden.

Andersom zit je vaak met grub ellende.

Vr.groet, peter

Offline Mikkel

  • Lid
Re: na instalatie werkt life cd niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/13, 14:36:35 »
Heb Ubuntu 9.10 geinstalleerd vanaf cd

Echter als ik de life cd er indoe kom ik weer in mijn op de schijf geinstalleerde os terecht.

hoe start ik de life-cd?

Als opstarten vanaf de live-cd nú niet wil lukken, hoe heb je dat dan gedaan toen je Ubuntu 9.10 installeerde?

Re: na instalatie werkt life cd niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/13, 20:52:49 »
Inmiddels na verschillende keren proberen is het een keer gelukt om van de live-cd te starten
ik heb eerst de cd getest en toen de memory check en daarna lukte het opeens. Nu lukt het helaas weer niet.
wel heb ik dit gevonden https://help.ubuntu.com/community/SquashfsErrors wat de oorzaak is geweest weet ik niet maar ik heb een partitie kunnen bijmaken.

bedankt voor de adviezen hierboven