Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 keer een persoonlijke map  (gelezen 1307 keer)

2 keer een persoonlijke map
« Gepost op: 2020/05/01, 21:01:30 »
Omdat ik in terminal regelmatig de melding krijg "Bestand of map bestaat niet" zie ik hier dat ik 2 keer een "Persoonlijke Map" heb.
Mijn Harde schijf van de laptop is 1Terra
Deze heb ik opgedeeld in 4 delen:
50G voor Ubuntu
42G als swap (al weet ik nu niet goed of die wel iets doet)
898 als opslag
34G voor Windows10
Om deze nummertjes even op te snorren wou ik "GParted" starten... deze app doet het niet.
Dan probeerde ik "schijfgebruik". Die doet het wel maar geeft deze melding bij een van de partities:
Citaat
Sommige van de mappen in ‘/media/kapitein/43349058-5a78-4455-a77c-271d9b3e30fe’ konden niet worden gescand

Op de Ubuntu Partitie staan  dus de mappen: Afbeeldingen, Documenten, Downloads, Dropbox, muziek, Openbaar, Sjablonen, Snap, Video's, Voorbeeldbestanden
Ze staan op de schijf in de map HOME > KAPITEIN (=is mijn computernaam)

Op de Data-partitie staat ook een map Kapitein mat daarin ook weer die mappen

Voor ik verder zoek op mijn ander probleem, X-Air Edit app wil ik dit eers op orde krijgen.

Mappen beginnen deleten is denk ik niet de beste optie :-)
Hoe krijg ik dit het beste op orde?
Waarschijnlijk hebben julie meer info nodig.... Laat maar weten wat en hoe.

Thanx!!!




Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/01, 22:05:17 »
Probeer één map een andere naam te geven, dan kan je rustig testen, gaat het fout, dan herstel je originele naam.
Kom je echt in de problemen hiermee, dan is de naam ook terug te zetten, door op te starten vanaf een USB stick.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/02, 10:29:40 »
Wat is het bestandssysteem van die data partitie? Misschien is dat bestandssysteem beschadigd geraakt. Vooraleer verder te zoeken, zou ik mij zeker vergewissen dat alle bestandssystemen in orde zijn.
Meet het hulpgereedschap "Disks" kan je zien welk bestandssysteem het is. Indien het bestandssysteem ext4 of fat32 is, kan je het laten controleren en herstellen met Disks. Als het bestandsysteem ntfs is, dan moet je opstarten in Windows en vanuit Windows die datapartitie controlleren en herstellen.

De precieze aard van je probleem begrijp ik echter niet: je ziet "dat je twee keer een persoonlijke map hebt"? Je persoonlijke map staat in principe onder je /home directory.  Dat er elders, op de data schijf, een kopie zou staan van je home map betekent niet dat je twee keer een persoonlijk map hebt.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/02, 11:11:42 »
En even terzijde, wat moet een mens met een swap van 42GB??

Bovendien gebruikt Ubuntu vanaf 18.04 een swapfile, die automatisch wordt aangemaakt en in / zit, niet op een aparte partitie. De swappartitie is daarmee overbodig geworden.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/02, 11:14:39 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline rico70

  • Lid
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/02, 11:50:37 »
42 GB swap is idd flauwekul, iets groter dan de hoeveelheid ram is handig als je de hibernate functie gebruikt.
Als je een dualboot computer hebt is een swap partitie wel handig, kan je dan voor beide OSsen gebruiken. Hibernate werkt dan ovrerigens alleen goed als je hetzelfde OS weer opstart wat in de hibernate staat.

Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/02, 13:11:13 »
Het is ook maar door te googlen en te googlen... dat ik als leek op verschillende sites las dat een swap file slim was.
Als het toch slimmer is deze te verwijderen hoor ik graag hoe ik dat veilig doe.

Hieronder wat er te lezen valt in "Schijven"
Citaat
volumen:
Partitie 1: Wisselbestanden 33GB Swap
apparaat: /dev/nvme0n1p1
UUID: fbeed3a4-fd91-4902-a1e1-5ebd3b80b22d
Partitietype: Linux Swap
Inhoud: Swap (versie 1) — Inactief

Partitie 2: Bestandssysteem 54 GB Ext4  Ubuntu
apparaat: /dev/nvme0n1p2
UUID; b0542447-1d49-4ec9-a0c1-f45055e398d1
Partitietype: Linux-bestandssysteem
Inhoud: Ext4 (versie 1.0) — Gekoppeld aan Bestandssysteem root

Partitie 3: Bestandssysteem 551MB Fat
apparaat: /dev/nvme0n1p3
UUID: F4DC-0914
Partitietype: EFI System
Inhoud: FAT (32-bit versie) — Gekoppeld aan /boot/efi

Partitie 4: Bestandssysteem 898GB Ext4
apparaat: /dev/nvme0n1p4
UUID: 43349058-5a78-4455-a77c-271d9b3e30fe
Partitietype: Linux-bestandssysteem
Inhoud: Ext4 (versie 1.0) — Gekoppeld aan /media/kapitein/43349058-5a78-4455-a77c-271d9b3e30fe

Partitie 5: Bestandssysteem 42GB NTSF Windows
apparaat: /dev/nvme0n1p5
UUID: 7CB9A47129D1E0D2
Partitietype: Basic Data
Inhoud: NTFS — Niet aangekoppeld

De bestandssystemen gecontroleerd waar kon en deze waren ok.

de dubbele home-folder...
Op partitie 2 staat /home/kapitein/
op partitie 4 staat /media/kapitein/
elk met de verschillende mappen in. Die op partitie 2 heeft de kleurtjes en logootjes in de map icoontjes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/02, 13:15:17 »
Citaat
De bestandssystemen gecontroleerd waar kon en deze waren ok.
Wat bedoel je met "waar kon"?
Citaat
de dubbele home-folder...
Op partitie 2 staat /home/kapitein/
op partitie 4 staat /media/kapitein/
elk met de verschillende mappen in. Die op partitie 2 heeft de kleurtjes en logootjes in de map icoontjes.
/home/kapitein is je home folder. Je eigenlijke probleem snap ik dus nog niet. Heb je die /media/kapitein op partitie 4 niet nodig, kijk er eens in om te zien of er iets in staat wat je nog nodig hebt, en voel je  vrij de rest te wissen. Het is jou computer. Jij organiseert je data.

Voor wat SWAP betreft, je 42 GB is inderdaad massale plaatsverspilling. Open eens een apart draadje om te vragen hoe je die kan verwijderen, dan helpen we je graag.

Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/02, 16:43:00 »
Citaat
De bestandssystemen gecontroleerd waar kon en deze waren ok.
Bij de eerste partitie, Swap heb ik deze optie niet
Bij de 2de partitie, "Afkoppelen bestandssysteem mislukt΅ Du ubuntu draait hierop.

Ik dacht dat het idee achter partities aanmaken vooral is om systeem en apps op een partitie te houden en al de documenten, foto's muziek... op een andere.
Dus vind ik het vreemd dat ik 2 keer die Mappen; Afbeeldingen, Bureaublad, documenten, Documents, downloads, Dropbox,  Muziek, , Sjablonen, Snap en Video's heb.

bij de instellingen van bvb Dropbox kan ik alleen kiezen voor deze mappen op de partitie waar het systeem op staat en niet die waar ik eigenlijk al mijn data wil bewaren.


Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/02, 18:19:02 »
Bij de 2de partitie, "Afkoppelen bestandssysteem mislukt΅ Du ubuntu draait hierop.
Dat is OK. Dat is de systeempartitie, en die kan je natuurlijk niet afkoppelen. Die partitie wordt heel regelmatig, d.w.z., bij elke opstart, gecontroleerd. Andere partities mogelijk nooit.
Citaat
Ik dacht dat het idee achter partities aanmaken vooral is om systeem en apps op een partitie te houden en al de documenten, foto's muziek... op een andere.
Voor de gewone gebruiker is het niet altijd een meerwaarde om er meerdere partities op na te houden. Het heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Vooral in servertoepassingen zijn meerdere partities van groot belang.
Citaat
 
Dus vind ik het vreemd dat ik 2 keer die Mappen; Afbeeldingen, Bureaublad, documenten, Documents, downloads, Dropbox,  Muziek, , Sjablonen, Snap en Video's heb.
Die tweede kopie is daar ooit door jou terechtgekomen. Misschien is dit een kopie van je huidige folders. Misschien is dat een overblijfsel van een vorige Linux installatie. Alleen jij kan het weten.
Citaat
bij de instellingen van bvb Dropbox kan ik alleen kiezen voor deze mappen op de partitie waar het systeem op staat en niet die waar ik eigenlijk al mijn data wil bewaren.
Is dat dan misschien omdat die datapartitie niet automatisch bij opstart wordt aangekoppeld, maar enkel vanaf het moment dat je erop klikt in bestandsbeheer? Om een folder op een andere partitie voor Dropbox te kunnen gebruiken, moet die partitie meteen bij opstart beschikbaar zijn.

Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/02, 20:11:40 »
Is het dan beter dat ik die 3of4 partities samenvoeg?
Een Ubuntu-Partitie met veel schijfruimte en een voor Windows dat ik wss toch niet veel ga gebruiken.

Hoe doe ik dat nu Gparted niet meer wil opstarten?
Zijn er dingen waar ik op moet letten?

Op mijn iMac heb ik 2 harde schijven:een ssd voor apps en OS een hdd voor al de rest. Dat werkt wel handig.

Of kan ik de Swap en die overflow (551MB) bij de data partitie voegen en mee laten aankoppelen bij opstart?





Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/03, 09:59:23 »
Je partities liggen wat door elkaar. Het zou zeer moeilijk zijn partities te combineren zonder de bestaande installaties te verwijderen. Partitie 1 en Partitie 2 zouden kunnen gecombineerd worden. Dat zou echter vereisen dat je systeempartitie helemaal naar het begin van de schijf opgeschoven wordt, en daarna vergroot wordt. Partities vergroten is niets, maar partities verschuiven kan zeer, zeer lang duren en loopt nogal eens mis. Dan komt je EFI partitie. Die zit in de weg om Partitie 2 met de datapartitie 4 samen te voegen.

Nee, het maximum dat je gemakkelijk kan doen, is die swap partitie ook omzetten naar een kleine datapartitie.

Als je wil Linux herinstalleren, dan zou je dat kunnen doen op één grote partitie, die de huidige swap en Partitie 2 overspant.

Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/03, 14:15:41 »
Als ik het goed begrijp kan ik Partitie 2 en 4, niet samenvoegen?
Om dan het probleem met dubbele mappen en toch bvb dropboxdata op de systeempartitie te hebben.

Herinstalleren is dus misschien toch een betere optie?
Zoals ik ooit begonnen was :-) 42Gb achr=teraan voor Windows en al de rest voor Ubuntu.
Kan ik instellingen zoals mijn schermresolutie dat al een probleem was en ik eigenlijk niet weet hoe het opgelost werd, opslaan?

Met een partitie 33Gb, Parking en een grote partitie met ubuntu en date en de windowspartitie zou ik ook al gelukkig zijn.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/03, 15:00:25 »
Weerom, dat probleem met dubbele mappen is geen probleem. Dat ben jij die elders ook dergelijke mappen hebt. Knikker ze weg. Doe er iets anders mee. Dit is niet een probleem waar iemand anders iets aan kan doen.

nahjo

  • Gast
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/03, 16:24:56 »
Een storend vraagje er tussendoor  ;)
Als er een bestand gemaakt gaat worden in de ene Documenten map komt dat bestand dan ook automatisch in de andere Documenten map?
« Laatst bewerkt op: 2020/05/03, 16:49:41 door nahjo »

Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/03, 17:17:58 »
Neen.

nahjo

  • Gast
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/03, 17:40:43 »
Neen.
Mooi als beveiliging de volgende opdracht in de terminal
touch $HOME/"Deze mappen NIET verwijderen"Dan zoals vanadium aangeeft die kopieën verwijderen.


Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/03, 17:56:19 »
Dan zoals vanadium aangeeft die kopieën verwijderen.
Niet zomaar verwijderen, maar bekijken of je die nog nodig hebt, of je er bestanden uit wil verplaatsen, enz. Enkel verwijderen als je weet dat je die kopieën en wat erin zit, niet meer nodig hebt.

Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/03, 19:35:37 »
Nu heb ik van elks maar 1 folder meer...
Maar die staan dus op de kleine, OS partitie, Hoe krijg ik die op de Grote Data partitie?

Kan ik mijn home-folder verplaatsen naar die partitie?

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #18 Gepost op: 2020/05/04, 11:44:05 »
Alles kan. Het gemakkelijkste op dit moment is je folders Documenten, Fotos enz. verplaatsen naar de grote partitie. In je home partitie plaats je dan verwijzingen naar die folders.

Om vanuit bestandsbeheer verwijzingen te kunnen maken, schakel je in de Preferences "Show action to create symbolic links" aan op de "Behavior" tab. Dan krijg je bij het rechtsklikken op een folder de optie "Create Link" (sneltoets: Ctrl+Shift+M). Die optie maakt een link aan met de naam "Link to Desktop" (of Documents of eender wat anders). Die link verplaats je dan naar je home folder, en je verwijdert het gedeelte "Link to " voor de naam. Dergelijke link werkt als een echte folder. Het wordt net alsof de data op de andere partitie nog steeds op je systeempartitie zouden staan.

Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #19 Gepost op: 2020/05/05, 15:33:23 »
Sorry hoor,
Waar vind ik juist die Preferences met de Behavior tab?
Ondertussen heb ik veel instellings appjes maar ik vind nergens die Tab.
 
Googe vertelde me dat het in Nautilus zit:
https://askubuntu.com/questions/843150/what-happened-to-the-nautilus-feature-create-link-in-ubuntu-16-10-and-newer
 
Als ik deze installeer via de Ubuntu Software en start dan krijg ik deze melding:
Citaat
All scripts must be installed in /usr/share/nautilus-scripts. To Make changes effective, you may have to close and restart Nautilus.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 keer een persoonlijke map
« Reactie #20 Gepost op: 2020/05/05, 15:50:16 »
In Ubuntu 18.04 kom je bij de Preferences via het applicatiemenu, dat is het menu dat je krijgt door in de bovenste balk op de naam van het actieve programma te klikken. In latere versies vindt je dit in het programma zelf (waar het hoort): onder het "hamburger" menu bovenaan in een venster.