Interactief > Andere distributies

Garuda Linux

(1/2) > >>

DJ93:
Hallo allemaal,
toevalligerwijs kwam ik Garuda Linux tegen. Deze leek mij zo leuk en dus gedownload en geïnstalleerd.
Hij werkt perfect en is ook supermooi.
Alleen weet ik nog niet zoveel omtrent Linux en finetuning; dus misschien dat een van de guru's hier een kijkje kan nemen en zijn bevindingen kenbaar maken.

Voor degenen die hem nog niet kennen: probeer hem eens.
Ben zeer benieuwd.
Grtz.

MKe:
Ziet er uit dat het op Arch Linux is gebaseerd. Met de Manjaro package manager Pamac. Welke desktop heb je geïnstalleerd?

Arch Linux is vaak bleeding edge en rolling release. Dat is zowel een vloek als een zegen. Een nadeel is dat de stabiliteit iets minder is in de zin van dat er wel eens een software pakket tijdelijk stuk is na een update. Voordeel is dat je, als alles goed gaat je nooit een nieuwe installatie hoeft te doen en je altijd de nieuwste software hebt. En Arch biedt ook meer pakketten aan dan welke distro ook vanwege de AUR.

DJ93:
Bedankt voor de reactie, MKe.
Zoals gezegd; ik ben geen kenner, maar Dragonized leek me erg mooi en die is het dus geworden.
Het zijn inderdaad andere commando's die je doorgaans van Linux gewend bent.
Grtz.

MKe:
Arch linux is niets mis mee, het is iets avontuurlijker dan Ubuntu. Mijn prive laptop draait Manjaro, dat is ook een Arch-afgeleide. Het bevalt zo goed dat ik niet meer terug ga naar Ubuntu. Het grootste verschil qua commando's is het pakketbeheer, dat is bij Debian-achtigen als Ubuntu en Mint met apt en bij Arch afgeleiden met pacman/pamac.

Een ding om op te letten: de standaard commandline shell van Garuda is de Fish shell. Bij de meeste Linux distro's is de standaard shell echter de bash shell. Fish is veel moderner en gebruiksvriendelijker, maar de syntax is bijna, maar net niet helemaal, gelijk aan bash. Je kunt dus niet alle commando's zomaar nadoen in fish. Als je daarmee in de problemen komt moet je gewoon een keer 'bash' in de shell typen. Je shell verandert dan naar de bash shell.

Wat interessant is is dat ze als file systeem btrfs gebruiken i.p.v. het gangbare ext4. Het geeft je de mogelijkheden om snapshots van je systeem te maken. Ben nieuwsgierig hoe btrfs bevalt.

Dragonized zegt me niets, ik neem aan dat dat het thema is? Ik zie dat Garuda heel veel desktops aanbied, namelijk KDE, Xfce, GNOME, LXQt-kwin, Wayfire, Qtile, BSPWM, i3wm en Sway. Daar zitten een paar zeer interessante tussen, zoals een aantal tiling-window managers en enkele wayland-only desktops. Zeer vooruitstrevend, maar zoals gezegd ook een beetje avontuurlijk. Geen 'dragonized' dus ;) Vooral wayfire is leuk, dat doet dingen die je nog nooit een desktop hebt zien doen, zoals het kantelen van de vensters etc.

Al met al zeker de moeite waard als je niet bang bent voor een beetje experimenteren.  O0

edit: ik zie nu dat 'dragonized' de naam is van de KDE desktop op Garuda, je gebruikt dus KDE.

jvecht:
Leuk jullie verslagen!

groet,

Just

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie