Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3  (gelezen 9615 keer)

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #25 Gepost op: 2011/08/05, 23:10:10 »
Citaat
Aa neen éénmaal Xubuntu altijd Xubuntu ,toch. Cheesy
Xubuntu 11.04  <  The powerfull discovery forever !.

Ik had ooit Xubuntu 8.04 op mijn eerste netbook en die liep best goed. Momenteel heb ik Xubuntu 11.04 op mijn nieuwe netbook en om eerlijk te zijn: het ziet er inderdaad een stuk beter uit dan 8.04, maar op deze hardware vind ik hem eigenlijk behoorlijk langzaam.
Misschien eens een keer Mint of PCLinuxOS met LXDE of Bodhi.

Heb overigens nog steeds niets met Gnome 3 gedaan. Wel met Unity. Zo slecht vind ik Unity nog niet, maar jammer dat de basis waarop Unity rust niet zo degelijk is. Helaas maakt Gnome 3 ook gebruik van compiz.

Gr
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 2011/08/05, 23:13:32 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #26 Gepost op: 2011/08/05, 23:27:42 »
Elementary OS Lunu is straks een goede oplossing. Die is snel, ook op een traag systeem.

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #27 Gepost op: 2011/08/06, 01:15:31 »
Elementary OS Lunu is straks een goede oplossing. Die is snel, ook op een traag systeem.

Voordeel tegenover Bodhi...? Ja niet om Bodhi te promoten, maar het komt veelal op hetzelfde neer; alleen de DE is anders. Ik zie niet in waarom Elementary OS nu beter is dan Bodhi. Sterker nog: Bodhi is lichter op een traag systeem dan Elementary OS. Dus qua lichtheid zie ik geen verbetering. Qua DE is het natuurlijk een ander verhaal.

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #28 Gepost op: 2011/08/06, 01:16:37 »
Heb overigens nog steeds niets met Gnome 3 gedaan. Wel met Unity. Zo slecht vind ik Unity nog niet, maar jammer dat de basis waarop Unity rust niet zo degelijk is. Helaas maakt Gnome 3 ook gebruik van compiz.

Gr
Jeroen

GNOME 3 maakt geen gebruik van Compiz maar van Mutter.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #29 Gepost op: 2011/08/06, 01:59:59 »
Heb overigens nog steeds niets met Gnome 3 gedaan. Wel met Unity. Zo slecht vind ik Unity nog niet, maar jammer dat de basis waarop Unity rust niet zo degelijk is. Helaas maakt Gnome 3 ook gebruik van compiz.

Gr
Jeroen

GNOME 3 maakt geen gebruik van Compiz maar van Mutter.

Ubuntu 11.10 niet net als Elementary OS Luna, die maken gebruik van Compiz in Gnome 3.

Ik heb het over de nieuwe Luna versie die er aan komt. Die is niet zo zwaar als de huidige en super snel. Alles start sneller op, ook vanaf een live cd.
Nu nog even wachten tot hij uit komt.

Wel is hij wat beperkter, er zit wel het Ubuntu software centrum in maar het menu is een scherm met iconen en de boven-balk is vrij leeg.
Ze gebruiken plank als dock wat op zich een zeer fijn dock is.
Ook hun mail programma is heel simpel maar dat is heel de opzet van dat systeem en het verbaase mij hoe snel het draaide ondanks dat het op Ubuntu is gebaseerd. Het is misschien niet zoals Bodhi maar persoonlijk vind ik het een heel mooi systeem.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #30 Gepost op: 2011/08/06, 09:31:02 »
al moet ik zeggen dat als je op omgubuntu.co.uk kijkt bij het laatste nieuws over unity, dat canonical toch hard aan de weg timmert.
unity mag dan nu nog niet perfect zijn, er word wel flink aan getimmerd en misschien hebben we over 3 jaar allemaal unity.... ;)

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #31 Gepost op: 2011/08/06, 10:14:42 »
al moet ik zeggen dat als je op omgubuntu.co.uk kijkt bij het laatste nieuws over unity, dat canonical toch hard aan de weg timmert.
unity mag dan nu nog niet perfect zijn, er word wel flink aan getimmerd en misschien hebben we over 3 jaar allemaal unity.... ;)

Dat laatste gaat denk ik niet gebeuren, en eerlijk gezegd zit ik er niet op te wachten.
Ik vind het juist een pluspunt dat je met linux zoveel keuze hebt uit verschillende werkomgevingen.
Bovendien staan anderen ook niet stil, ik noem maar een paar XFCE, E17 en LXDE.
Laatstgenoemde wordt bij de aankomende release ook officieel lid van de Ubuntu familie en ik ben benieuwd wat we daar de aankomende tijd van kunnen verwachten.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #32 Gepost op: 2011/08/06, 11:27:04 »
@emiel: Pfoeh had het over GNOME 3 puur waar ie nog niks mee gedaan had en GNOME 3 puur gebruikt wel degelijk Mutter.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #33 Gepost op: 2011/08/06, 16:39:14 »
@emiel: Pfoeh had het over GNOME 3 puur waar ie nog niks mee gedaan had en GNOME 3 puur gebruikt wel degelijk Mutter.

Ja Gnome 3 wel en of je er blij mee moet zijn weet ik niet.


Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #34 Gepost op: 2011/08/07, 22:39:59 »
Draait prima hier, hoor. weliswaar op de opensource drivers omdat de closed source nog wat problemen vertonen, maar het werkt prima. Tot nu toe zelden een vastloper gehad (ik kan me er zelfs geen een herinneren).

Het enige wat ik zou veranderen aan Gnome is het aantal opties en de manier waarop je programma's van het ene naar het andere bureaublad stuurt. Zou dat graag met de muis doen en niet met een of andere vage toetsencombi.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #35 Gepost op: 2011/08/07, 23:23:37 »
En wat vind je van de ALT-toets in het afsluitmenu om af te sluiten, crashit? :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #36 Gepost op: 2011/08/07, 23:30:56 »
Bedoelde meer hoe de video drivers werken in Gnome 3 en de prestatie er van.
Helaas is dat niet zo goed als de andere maar het is in Linux helaas nog het geval dat de videokaart niet echt optimaal gebruikt wordt.
Gnome 3 draaide hier ook goed maar wat ik merk en dat merk ik ook met Ubuntu, dat in Windows het allemaal net wat soepeler draait omdat daarin mijn kaart beter ondersteund wordt.
Gnome was niet al te snel maar dat was Unity ook niet en toen ik het onlangs nog eens probeerde, was het een heel stuk sneller geworden dus dat zal met Gnome 3 ook wel verbeterd zijn.

Verder ben ik het met je eens dat de toets combinaties niet ideaal zijn als je graag met een muis werkt en dat geld ook voor Unity.
Beide systemen hebben van die dingen waar ik mij aan erger.
Ze hebben ook goede dingen alleen hoop ik dat ze straks meer dingen hebben die je aan kunt passen.

 

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #37 Gepost op: 2011/08/07, 23:33:58 »
@emiel: Zal wel verschillen per PC dan. Over optimaal gebruik kan ik niet zoveel over zeggen, maar ik kan je wel zeggen dat op deze PC alles soepeler draait dan op Windows. VEEL soepeler. Mijn videokaart wordt ook prima ondersteund (nVidia GeForce 220).
Dut het zal wel per PC/videokaart verschillen dan.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #38 Gepost op: 2011/08/08, 00:05:50 »
@emiel: Zal wel verschillen per PC dan. Over optimaal gebruik kan ik niet zoveel over zeggen, maar ik kan je wel zeggen dat op deze PC alles soepeler draait dan op Windows. VEEL soepeler. Mijn videokaart wordt ook prima ondersteund (nVidia GeForce 220).
Dut het zal wel per PC/videokaart verschillen dan.

Het verschild ook per videokaart maar ook wat ze gebruiken zoals compiz en dergelijke.

Maar videokaart word beter ondersteund dan in Linux en dat geld voor alle videokaarten.
Bij de ene is het verschil groter dan de andere kaart maar de prestaties zijn in Windows beter.
Al merk je er vaak niets van als je niet je videokaart wat onder druk zet en het scheelt ook wat je draait aan programma's want er zijn dingen die zeer goed draaien in Linux.
Maar als ik kijk naar wat ik allemaal op Linux heb laten draaien en hoe het werkte in Windows, dan is Windows wat beter maar dat is niet door Linux maar door de fabrikanten die gewoon geen goede drivers maken of alleen maar een driver maken zodat de kaart werkt en het daar bij houden.
Dat is wel jammer want als dat beter zou werken en beter ondersteund werd, dan werd het alleen maar beter en kun je nog meer uit je systeem halen met Linux.


Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #39 Gepost op: 2011/08/08, 00:19:19 »
@emiel: En het verschilt ook hoeveel VRAM je videokaart heeft. Mijne heeft 1 GB GDDR3 VRAM, dus dan moet je echt wel veel doen wil je enig performance-verlies merken (heb het nog niet gemerkt totnutoe, zelfs niet met Nexuiz op ultra-high met nog extra mooie aanpassingen).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #40 Gepost op: 2011/08/08, 00:43:06 »
@emiel: En het verschilt ook hoeveel VRAM je videokaart heeft. Mijne heeft 1 GB GDDR3 VRAM, dus dan moet je echt wel veel doen wil je enig performance-verlies merken (heb het nog niet gemerkt totnutoe, zelfs niet met Nexuiz op ultra-high met nog extra mooie aanpassingen).

Dat klopt ook, dan merk je het niet snel maar ik heb met wat oudere video kaarten wel duidelijk het verschil gemerkt en ook de intel kaart op mijn laptop presteert iets minder in Linux al wordt die met 11.04 beter ondersteund en draait ie ook beter dan in 10.04 en 10.10.
Het word dus ook wel beter.

Als jou kaart op 50% draait, is ie nog altijd sneller dan mijn kaart op 100% dus zul jij niet snel iets merken.
ook zijn de pc's tegenwoordig een stuk sneller die ook weer een deel van het verlies opnemen.
Maar ik denk dat als Linux groeit, dat net als wat Logitech nu aan het doen is, andere bedrijven ook Linux beter gaan ondersteunen en dan zullen de drivers voor de video kaarten ook beter ondersteund worden.

Let wel op dat de ene kaart beter ondersteund word dan de ander. Mijn Ati kaart doet het juist heel goed met Linux en merk ik eigenlijk geen verschil.
De Laptop die ik in orde moest maken had ook een Ati kaart maar dan een andere en die werd ondersteund maar die draaide toch minder dan hij in Vista doet.
Niet dat het slecht werkte maar het draaide gewoon wat minder dan in Windows.
Dat is dus niet een fout van Linux maar van Ati die gewoon geen goede drivers leverd en dat is jammer.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #41 Gepost op: 2011/08/08, 08:51:17 »
Mijn 32 mb graka werd in 10.04 nog ondersteund door de CLOSED-SOURCE DRIVERS!!
Probeer dat eens op Windows 7 voor mekaar te krijgen, dan praten we verder ;)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #42 Gepost op: 2011/08/08, 12:15:43 »
Ik vraag me trouwens af waarom Linux Thorvalds Xfce als desktop gebruikt, en niet Gnome2 waarvan hij aangeeft dat hij deze beter vind?

Thorvalds:
Citaat
I’m using Xfce [a lightweight Unix/Linux desktop). I think it’s a step down from gnome2, but it’s a huge step up from gnome3. Really.

Inderdaad merkwaardig.... Dat was me ook al opgevallen.

Misschien wil hij zich alvast voorbereiden op de nabije toekomst, wanneer Gnome 2 er sowieso niet meer zal zijn?

Volgens een ander forum gebruikt Linus Fedora, en die is al over naar Gnome 3.
Vandaar de move naar Xfce.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #43 Gepost op: 2011/08/08, 18:11:40 »
Mijn 32 mb graka werd in 10.04 nog ondersteund door de CLOSED-SOURCE DRIVERS!!
Probeer dat eens op Windows 7 voor mekaar te krijgen, dan praten we verder ;)

Uhm je wilt op zo'n oud ding geen Windows 7 draaien.
Daar is Windows 7 niet voor bedoeld net als Windows 8 straks niet bedoelt is om op oude systemen te zetten.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #44 Gepost op: 2011/08/21, 16:19:38 »
die fork bestaat nu definitief:
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/08/gnome-2-forked/

hij is wel alleen nog voor arch-linux gebruikers, dus het is nog even wachten op de debian-pakketten.
de site linkt door naar http://matsusoft.com.ar/redmine/projects/mate maar die wil bij mij niet laden :'( :'(

Re: Linus Torvalds wil een vork voor Gnome 2, en verkiest Xfce boven Gnome 3
« Reactie #45 Gepost op: 2011/08/21, 20:47:49 »
Je kunt ook gewoon GNOME 3 Fallback Mode gebruiken. Heb je GNOME 2-interface met GNOME 3-libs.