Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sandy Bridge en Kubuntu  (gelezen 769 keer)

Sandy Bridge en Kubuntu
« Gepost op: 2012/03/17, 18:19:33 »
Hallo,

Sinds Ubuntu 10.04 heb ik niet veel meer met Linux gedaan. De laatste tijd ben ik er weer wat meer ingedoken, en heb Kubuntu 11.10 geïnstalleerd. Nu heb ik echter een Sandy Bridge processor en een Nvidia grafische chip in mijn laptop zitten. Ik heb redelijk wat afgezocht op internet naar how-to's en fixes om de drivers voor beide stukken hardware werkend te krijgen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn vraag is, wat te doen? Eerste de Nvidia driver installeren? Of eerst de Intel driver? Of wachten tot Kubuntu 12.04? En welke rol speelt Optimus in dit hele verhaal? Zoals gezegd, heb ik geen idee meer wat te doen.

Re: Sandy Bridge en Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/17, 18:57:20 »
Voor de Intel-kaart hoef je niets te doen. De Nvidia-driver kun je installeren inderdaad middels het meegeleverde programma Jockey.

Optimus werkt niet op Linux, nog niet. Het enige wat je kunt doen, is handmatig switchen met bijvoorbeeld het tooltje Bumblebee. On-the-fly is het niet.

Re: Sandy Bridge en Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/17, 22:00:05 »
Ja alleen het probleem is dat jockey geen drivers vind voor mijn grafische kaart. Het vreemde is ook dat op de sticker van mijn laptop staat dat er een Geforce GT540M in zit, maar als ik bij de hardware kijk dan zie ik er dat er een GT 555M chip in zit. Welke driver ik nu moet hebben weet ik ook niet meer.

Re: Sandy Bridge en Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/18, 20:30:55 »
sudo apt-get install nvidia-current
Voer dit uit in een Konsole, dan installeer je de driver alsnog.