Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Command Line Installatie zonder internet??  (gelezen 1569 keer)

Offline axelv

  • Lid
[OPGELOST] Command Line Installatie zonder internet??
« Gepost op: 2010/10/04, 17:59:22 »
Hallo iedereen

Ben aan een command line installation begonnen op een oudere pc (P3, 800 Mhz, 320 Mb) uit interesse. Op deze pc is er spijtig geen internet (geen kabel lang genoeg, geen draadloze netwerkkaart), heb wel zo een "usb-dingetje" dat normaal werkt in Mint 9 LXDE, windows. Ik had gelezen dat je via AptOnCD wel pakketten zou kunnen installeren. Maar ik begrijp dit programma niet echt helemaal. Dit programma geeft enkel geïnstalleerde sofware weer op mijn "goede" pc, die ik niet op die oudere pc wil.
Is er iemand die dit programma beter kent en weet hoe men pakketten afkomstig van synaptic op een dergelijke cd  kan branden zonder deze te installeren?
Pakketten die er zeker op zouden moeten komen zijn bvb. Xorg (staat blijkbaar niet op alternate cd (10.04.1) of ik weet niet hoe ik het moet installeren (komt altijd op dat hij deze pakketten niet vindt)), icewm, SLiM,..
Of weet iemand hoe een dergelijk usb ontvangertje kan installeren in een command line installatie?
Kan op dit moment geen verdere info verschaffen over pc, zit op kot en pc staat thuis,...

Enig informatie of lectuur is welkom  :)

axel
« Laatst bewerkt op: 2010/10/19, 13:21:41 door axelv »

Re: Command Line Installatie zonder internet??
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/04, 19:14:59 »
AptonCd is meer bedoelt om de huidige systeem pakketten te back-uppen http://howto-ubuntu.net/how-to-back-up-your-installed-applications-with-aptoncd/
Als je een verse installatie wilt doen, kan je het beste de Ubuntu DVD gebruiken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Command Line Installatie zonder internet??
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/04, 21:59:03 »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline jabuca

  • Lid
Re: Command Line Installatie zonder internet??
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/05, 10:52:51 »
Hallo Axel.

Als er wel een goede netwerkkaart in zit, kun je met een korte kabel internetten via het stopcontact.
Simpel en makkelijk. http://www.devolo.nl/nl_NL/spezial/dLANspezial1.html?gclid=CO33sIyru6QCFZcz3god9Wf6yg

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline walterav

  • Lid
Re: Command Line Installatie zonder internet??
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/05, 15:36:32 »
Heb je de alternate-CD met optie F4 "Install command line system" gebruikt en niet de Ubuntu server of de mini.iso? Dan heb je waarschijnlijk wel alles aanwezig om de "usb-wifi-stick" vanuit de shell werkend te krijgen.

iwconfig #toont mogelijke wifi adapters
iwlist wlan0 scan #toont mogelijk hotspots, als de wifi-adapter tenminste wlan0 was
cp /usr/share/doc/wpasupplicant/examples/wpa-psk-tkip.conf bla.conf #VOORBEELD hotspot instellingen
nano bla.conf #edit een config bestand, type hier de exacte gegevens in van je hotspot en save met CTRL-X
wpa_supplicant -i wlan0 -c bla.conf -B #start mogelijk een verbinding met hotspot
dhclient wlan0 #vraagt om een ip-adress van de router

#nu zou er internet moeten zijn...

killall wpa_supplicant #stopt het achtergrond process van wpa_supplicant in geval het niet gelukt is

Afhankelijk van het type hotspot zul je een juist conf bestandje aan moeten maken met de juiste instellingen, en dan werkt die. Mocht je het niet weten dan moet je er een paar proberen. WPA/WEP WPA2 tkip/AES etc etc. Zie de example map.

UPDATE:
Kom er net achter dat de alternate-installer niet de wireless-tools mee installeert, deze staan als het goed is wel op de CDROM. Door /etc/apt/sources.list te editen en de alternate-CD te plaatsen en te mounten moet het mogelijk zijn via de CD de ontbrekende programma's te installeren en dan bovenstaande commando's uit te voeren. Zal later NOG een update plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/05, 16:13:26 door walterav »

Offline axelv

  • Lid
Re: Command Line Installatie zonder internet??
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/06, 20:23:52 »
Bedankt al voor de antwoorden, ziet er veelbelovend uit vooral de oplossing van walterav.
Keryx ziet er ook wel interessant uit maar misschien een beetje ingewikkeld via de commandline... (zal nog wat verder lezen)
De pc heeft spijtig genoeg geen DVD-lezer, dus de ubuntu-DVD is geen optie

Ik zal nog wat wachten op walterav's update en dan alles dit weekend uitproberen! :)

axel

Offline axelv

  • Lid
Re: Command Line Installatie zonder internet??
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/09, 13:03:10 »
Ik heb wat commando's geprobeerd:

iwconfig geeft => wlan0     IEEE 802.11bg  ESSID: "mijn netwerk"
                                      Mode:Managed Acces Point: Not-Associated    Tx-Power=20 dBm
                                      Retry  long limit:7 RTS thr:off  Fragment thr:off
                                      Power Management:on

Hij vindt mijn netwerk als ook mijn stick
lsusb geeft => Bus 002 Device OO2: ID 0b05:1706 ASUSTek Computer, Inc. WL-167G 802.11g Adapter [ralink]

iwlist wlan0 scan geeft => No scan results

wpasupplicant is niet geïnstalleerd, lukt ook niet:
Err cdrom://Ubuntu 10.04.1 LTS _Lucid Lynx_ - Release i386 (20100816.1)/ lucid/main libpsclite1 1.5.3-1ubuntu4.1
  File not find
Err cdrom://Ubuntu 10.04.1 LTS _Lucid Lynx_ - Release i386 (20100816.1)/ lucid/main wpasupplicant 0.6.9-3ubuntu3
  File not found

Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Ik ga ook eens schijf testen op fouten... Ik post nog wel een update :)

toch al bedankt

axel

UPDATE: geen fouten gevonden
Tijdens checking for integrity wpasupplicant en wireless-tools zien passeren
enig idee hoe de cdrom aan source-list moet toegevoegd worden, miss is het zo "verholpen" ?
UPDATE2: via sudo nano /etc/apt/sources.list  =>cdrom toevoegen krijg ik nog altijd zelfde probleem "file not found"
UPDATE3: wpasupplicant, xorg geïnstalleerd (nog geen internet verbinding)
Meer info over mijn internet: Belgacom bbox=> ik denk WEP sleutel
als wep.conf aanpas (in bla.conf) dan komt er op het scherm Line 8: Too long WEP key0 "xxxxx".
                                                                                   Line 8: failed to parse wep_key0 '"xxxxxx"'.
                                                                                   Line 11: failed to parse network block.
                                                                                   Failed to read or parse configuration '/home/axel/bla.conf
iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/09, 17:01:05 door axelv »

Offline walterav

  • Lid
Re: Command Line Installatie zonder internet??
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/11, 08:25:11 »
Heb helaas geen oplossing meer kunnen vinden om van een gewone Ubuntu Alternate installer CD losse pakketjes te installeren via /etc/apt/sources en apt-cdrom. Ben denk ik in de war met de Debian install CD/DVD's waar dit bij allen wel kan.

Wel zie ik dat je wat vorderingen heb, probeer in plaats van bla.conf een andere template uit /usr/share/doc/wpasupplicant/examples/wep.conf

Het enige wat je moet veranderen in zo'n conf is je ESSID, "case-sensitive" en je wachtwoord. Daarna zou die met de een na laatste regel uit mijn vorige post direct via wpa_supplicant met de router communiceren.

UPDATE:Ik denk dat je een verkeerd type WEP key op de verkeerde plek in bla.conf heb geplaatst. Zie net dat key0 met quotes "" de ASCII-key moet zijn "regulier", en wanneer je key0 zonder quotes invult "" de HEX-key.

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?part=4&chap=4
zie codelisting 2.3 wep
« Laatst bewerkt op: 2010/10/11, 08:42:20 door walterav »