Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch  (gelezen 7809 keer)

Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Gepost op: 2010/10/20, 10:29:40 »
Ik heb een bestaande Website met prima werkende installatie en  Engeltalig geinstalleerd. In de site is de mogelijkheid ingebouwd om de tekst naar andere talen over te zetten. Hiervoor heb ik na enige moeite met de DNS de nederlandtalige package geladen.

 $ sudo apt-get install language-pack-nl_10.10+20100930_all.deb  

Zonder bijzonderheden is dit op de ubuntu 10.10 uitgevoerd. Echter de tekst in de website blijft na omzetten Engelstalig.
Een demo van de website bij de producent werkt wel in Engels, Duits, en ook Nederlands als je de juiste velden aanpast.

Weet iemand hoe in Ubuntu getest kan worden of het uitrollen van de language-package heeft werkt?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/20, 10:31:28 door dirkdekker »

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/20, 13:20:32 »
Eh....het languagepack voor ubuntu is voor ubuntu....niet voor een website die er op draait....(als ik me niet vergis hoor)
Apache zelf bijvoorbeeld heeft de mogelijkheid om aan de hand van iemands taal instellingen een andere site te laten zien (index.html.nl, index.html.en etc)
Maar moet je niet een language-pack van het product zelf installeren?

Een hoop PHP producten checken je lokale en gebruiken dit als website taal :), zo raar is het dus niet.

Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/20, 16:36:18 »
dank voor de reacties. Het is me niet duidelijk of jezelf ervaring hebt met het installeren van de language-pack-dutch en dat je dat ook in een of ander webpakket succesvol gebruikt. Als dat wel zo is, dan deel ik graag je ervaring.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/20, 17:21:36 »
Ik heb een bestaande Website met prima werkende installatie en  Engeltalig geinstalleerd. In de site is de mogelijkheid ingebouwd om de tekst naar andere talen over te zetten. Hiervoor heb ik na enige moeite met de DNS de nederlandtalige package geladen.
Om wat voor soort website gaat het?
Niet het onderwerp van de site, maar het soort programma.

Het is prima mogelijk om met kale html bestanden te werken, hier verandert logischerwijs helemaal niks aan als je wat doet met de taal van het systeem.
Gaat het om een CMS, blog, wiki, webwinkel of iets anders met dynamische inhoud, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Maar dan moeten we wel weten waar je het over hebt. Ik kan me zo voorstellen dat bijv. Wordpress de taal heel anders regelt als MoinMoin...

Citaat
$ sudo apt-get install language-pack-nl_10.10+20100930_all.deb  

Wat een raar commando, dit kan nooit gewerkt hebben.
Weet je wel zeker dat het pakket language-pack-nl geïnstalleerd is?

Citaat
Een demo van de website bij de producent werkt wel in Engels, Duits, en ook Nederlands als je de juiste velden aanpast.
Wederom: vertel eens wie de producent is en om welk pakket het gaat.
Zonder die informatie kunnen we er echt helemaal niets over zeggen.

Citaat
Weet iemand hoe in Ubuntu getest kan worden of het uitrollen van de language-package heeft werkt?
Hiermee zou je de taal van de server zelf aan moeten kunnen passen.
Via sudo dpg-reconfigure console-setup zo uit mijn hoofd.
Maar dit zal hoogstwaarschijnlijk alleen de taal op de command line aanpassen.

In je bericht heb je het over een demo... is het misschien een closed source pakket waar je voor moet betalen?
Dan zal het installeren van 100 language packs in Ubuntu nooit iets kunnen verbeteren.
Hoe moeten de ontwikkelaars van Ubuntu weten hoe je de taal aanpast van een pakket waar ze de code niet van hebben?

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/20, 20:15:34 »
Ah...kijk, dat wist ik dan weer niet...maar ligt het dan niet aan de locale van de browser en niet die van het systeem?

Nee, die van het systeem.. Denk b.v aan tijd/geld weergave. Ik weet dat toevallig omdat de developers bij ons die van de server gebruiken.. Kon ik NL support gaan installeren op me Debian bakken :P.

Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/21, 10:55:54 »
mijn dank voor de reacties.
Het gaat op een LAMP website ; dus php, Mysql. zie http://www.churchdb.org/
De demo en het pakket zijn gratis. de ondersteuning is vlot en direct en erg vriendelijk.

Zie hieronder voor uitvoer van de language pack::
Het werk wel degelijk.

root@eureka-s4:~# sudo apt-get install language-pack-nl
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
language-pack-nl is already the newest version.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 2 not upgraded.
root@eureka-s4:~#

Hoe kan ik testen of de language pack beschikbaar is?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/21, 11:16:13 »
Die language-pack is alleen voor een hoop pakketten die bij Ubuntu horen.
Churchdb is geen onderdeel van Ubuntu, dus daarvoor heeft Ubuntu natuurlijk ook geen vertalingen.

Je zal dus in het pakket zelf moeten kijken of je überhaupt wel andere talen in kan stellen.
Bijvoorbeeld in het beheerscherm.

Staat Nederlands niet tussen die talen, dan zal je een talenpakket van churchdb moeten hebben.
Is die er niet, dan moet je het zelf vertalen.

Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/21, 11:41:42 »
Hoi,
de makers hebben in het pakket alle mogelijk talen ingebouwd. En ik heb in de demo gezien dat dat werkt. Nedelands in alle teksten.
Ze hebben veel ervaring in diverse talen en met Ubuntu ! De bijgeleverde installatie instructies starten met het downloaden van Ubuntu en loodsen je stap voor stap door de instructies heen. Een schoolvoorbeeld hoe het moet. ( aanrader voor beginners !)

zie ook : https://launchpad.net/ubuntu/maverick/+source/language-pack-nl voor de beschikbaarheid van package NL.

Enkele citaten van hun reacties:

We do have a Dutch translation.  In Admin->Edit General Settings set sLocale to nl_NL.

I'm not sure what to suggest now.  Did you reboot the server?  Some people have told me that they had to reboot after installing a new language.  Please double-check in Admin->Edit General Settings to be sure sLanguage is set to nl_NL.  


I de bijlage tref je de General settings en de instellingen zoals ik heb Uitgevoerd. Dat lijkt te werken want de aanpassing staat na Save erin. Echter, tref ik weer Engelstalige tekst aan.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/21, 11:50:04 door dirkdekker »

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/21, 11:58:14 »
Ja maar dan moet de nl_NL dus wel als locale beschikbaar zijn op je server.. :P

Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/21, 12:03:19 »
Deze tip begrijp ik niet. Wat bedoel je met locale beschikbaar? Deze language-package-NL  is  uiteraard eerst geïnstalleerd, zie ook mijn teksten hierboven.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/21, 12:40:20 »
http://www.google.com/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=locale+ubuntu+server Je moet je locale aanpassen voor de user die de site presenteert.

Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/21, 21:16:35 »
dag,  #!...
ik heb je zoeklink op Google doorgenomen en ben niet veel wijzer geworden omdat de meeste oplossingen over ubuntu desktop gaan en niet over een ubuntu server. Als je me met details kunt helpen hoor ik dat graag.

Bijvoorbeeld : hoe kan ik zien welke user een site onder Apache installeert / loopt? misschien root?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/21, 21:29:38 door dirkdekker »

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/22, 09:06:23 »
Je moet dus de locale voor nl_NL toevoegen: https://help.ubuntu.com/community/Locale
sudo locale-gen nl_NL of sudo locale-gen nl_NL.UTF-8 dan hoef je hem verder niet als default in te stellen. Om te checken of je hem nu al hebt: sudo locale-gen (dan zie je een lijst van de huidige).


Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/22, 10:19:53 »
dank!. Ik heb de locale reeds geinstalleerd. daar kan het probleem dus niet aan liggen. De website blijft in English. Weet je nog een oplossing?

Zie hieronder::

administrator@eureka-s4:~$ sudo locale-gen
[sudo] password for administrator:
Generating locales...
  en_AG.UTF-8... up-to-date
  en_AU.UTF-8... up-to-date
  en_BW.UTF-8... up-to-date
  en_CA.UTF-8... up-to-date
  en_DK.UTF-8... up-to-date
  en_GB.UTF-8... up-to-date
  en_HK.UTF-8... up-to-date
  en_IE.UTF-8... up-to-date
  en_IN.UTF-8... up-to-date
  en_NG.UTF-8... up-to-date
  en_NZ.UTF-8... up-to-date
  en_PH.UTF-8... up-to-date
  en_SG.UTF-8... up-to-date
  en_US.UTF-8... up-to-date
  en_ZA.UTF-8... up-to-date
  en_ZW.UTF-8... up-to-date
  nl_AW.UTF-8... up-to-date
  nl_BE.UTF-8... up-to-date
  nl_NL.UTF-8... up-to-date
Generation complete.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu 10.10 language-pack- Dutch
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/22, 10:36:51 »
Potver :D, dan weet ik het ook niet meer.. Je hebt inderdaad de juiste locale al draaien.