Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: snelheid systeem onder linux  (gelezen 1217 keer)

silvius

  • Gast
snelheid systeem onder linux
« Gepost op: 2007/06/09, 21:50:07 »
ik ben juist overgeschakeld van windows xp naar ubuntu. mijn systeem is een acer aspire 5630. ik ben eigenlijk ook maar net overgestapt van een northwood 2.8ghz naar deze T5500 dual core en 64 bit.
op het eerste zicht werkt deze ubuntu wel erg goed, maar ik heb nog wat problemen met de snelheid van mijn systeem.
er zit maar een standaard intel vga kaartje in maar ik kan mijn resolutie maar op 1024 x 768 zetten terwijl dit onder windows veel hoger kon.
mijn usb 2.0 stick van 4gb herkent ie wel als usb 2.0 maar de snelheid is slechts 12 mb/sec in plaats van 480 mb/sec. en tenslotte zegt ie via sysinfo dat mijn core2duo slechts 3330 bogomips per seconde haalt. dat is dus even snel als mijn palomino 1800+ van vier jaar geleden.

hoe komt dit ? wat doe ik verkeerd ?

Offline mcgyver

  • Lid
snelheid systeem onder linux
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/09, 22:04:29 »
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10588

Als je er niet uit komt hoor ik het wel

silvius

  • Gast
snelheid systeem onder linux
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/09, 23:27:37 »
goed ik ben in het xserver configuratiemenutje geraakt en heb het een en ander kunnen aanpassen, ik heb een breedbeeldscherm dus heb het op 1280 x 940 gezet

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
xserver-xorg postint warning: overwriting possibly-customised configuration
      file; backup in /etc/x11/xorg.conf.20070609231331

dat is het antwoord en ik kan terug typen. wat nu ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
snelheid systeem onder linux
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/10, 02:45:56 »
Weet je zeker dat je een intel grafische kaart hebt?
Voer het volgende commando uit in een terminalvenster om te kijken wat je hebt:
lspci |grep -i vga

Je krijgt nu een regel te zien met de beschrijving van je grafische kaart.
Is het een Nvidia kaart, dan kan je die netjes instellen via de restricted drivers manager, te vinden in het systeem menu.

Is het een Intel kaart, dan moet je in Synaptic het pakket 915resolution installeren en met het commando
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg de i810 driver en goede resoluties kiezen.

Eventueel daarna je pc opnieuw opstarten en het zou allemaal moeten werken.


Over de snelheid van je processor: bogomips zeggen niet zoveel. Het is niet echt een nauwkeurige meting om te bepalen hoe snel je processor is.  Wikipedia artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Bogomips
Bovendien ondersteunt je processor speedstep of cool & quiet. Hierdoor gaat je processor langzamer werken als hij niet volledig belast wordt. Dit scheelt veel wat energiegebruik betreft en hij wordt minder warm. Hierdoor zal de koeling ook minder hard hoeven te werken waardoor je pc ook nog eens stiller is.

silvius

  • Gast
snelheid systeem onder linux
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/14, 19:46:55 »
vga compatible controller: intel corporation mobile 945GM/GMS/940GML express integrated graphics controller (rev 03)

als ik mijn xserver configureer kom ik in een blauw schermpje en moet ik kiezen waar vga mij de beste keuze lijkt. daarna kan ik het formaat kiezen, en als ik dan opstart start linux niet meer op.

het lawaai is inderdaad de belangrijkste keuze voor deze laptop. ik ben muziekliefhebber en haat achtergrondlawaai.