Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wine config scherm onleesbaar  (gelezen 4216 keer)

Offline lowieke

  • Lid
wine config scherm onleesbaar
« Gepost op: 2009/01/04, 18:56:00 »
wanneer ik in toepassingen naar Wine ga en dan naar Configure Wine krijg ik het sherm Wine configuratie met de verschillende tabbladen maar dan wel zonder tekst.Wat te doen om deze  te laten verschijnen.
lowieke

Offline lowieke

  • Lid
tekst onleesbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/06, 13:40:23 »

wanneer ik b.v.  toepassingen -Wine-configure wine open krijg ik een scherm met bijna onleesbare tekst in de tabbladen.Heb het proberen op te lossen door in systeem -voorkeuren-uiterlijk tabblad visuele effecten te experimenteren.
Resultaat:bij aanvinken "geen" bijna onleesbaar,bij aanvinken "normaal" geen tekst,bij aanvinken" extra" gaat hij opzoek naar extra drivers en gaat dan in de fout.

Zelfde probleem bij openen van Seaclear die draait onder Wine.Heb al gerobeerd om iets tevinden in het forum ,maar niks.
werk met Ubuntu 8.10 die is geupgrade van 8.04LTS.
wat te doen.

Offline Floris

  • Lid
Re: tekst onleesbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/06, 14:25:03 »
Voor de duidelijkheid: heb je dit probleem alleen met Wine en programma's die via Wine draaien?

Het is een beetje een gok (ik gebruik zelf op het moment geen Wine), maar misschien heeft Wine Microsoft lettertypen nodig en heb je die nog niet geïnstalleerd.  In dat geval moet je het pakket 'msttcorefonts' installeren:

$ sudo apt-get update && sudo apt-get install msttcorefonts
Opmerking: als je gewend bent om aptitude of Synaptic te gebruiken in plaats van apt-get, dan is het wellicht beter dat nu ook te doen.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: wine configuratie schermi
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/06, 18:52:53 »
Heb je het pakket msttcorefonts geïnstalleerd?

Re: wine configuratie schermi
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/06, 18:54:44 »
Had dat niet iets te maken met oude nvidia-drivers?

Offline lowieke

  • Lid
Re: wine configuratie schermi
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/07, 09:17:54 »
Heb je het pakket msttcorefonts geïnstalleerd?
ja ,maar geen verschil

Offline lowieke

  • Lid
Re: tekst onleesbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/07, 09:24:42 »
Voor de duidelijkheid: heb je dit probleem alleen met Wine en programma's die via Wine draaien?

Het is een beetje een gok (ik gebruik zelf op het moment geen Wine), maar misschien heeft Wine Microsoft lettertypen nodig en heb je die nog niet geïnstalleerd.  In dat geval moet je het pakket 'msttcorefonts' installeren:

$ sudo apt-get update && sudo apt-get install msttcorefonts

heb msttcorefonts geinstalleerd maar geen verschil
voor zover ik weet enkel problemen met programma's onder wine

Offline vanadium

  • Lid
Re: tekst onleesbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/07, 09:34:46 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/07, 14:28:26 »
lowieke, het is niet de bedoeling om meerdere topics over hetzelfde probleem te starten. Daar wordt het niet duidelijker van en gaan we dubbel werk doen.

Ik heb je topics dus samengevoegd.

Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/16, 10:22:49 »
Heb precies hetzelfde probleem als Lowieke: alleen in wine (en verder in geen enkel ander programma-onderdeel binnen Ubuntu 8.10) kan ik de menus en teksten niet lezen. Lijkt wel of er iemand met een gum doorheen is gegaan. Heb de nieuwste Nvidea driver (177 meen ik) geinstalleerd, zonder problemen. Heb ook alle MS fonts geinstalleerd zoals hierboven aangegeven. Ook resolutie van mijn scherm aanpassen helpt niets.
Had eerder nooit wine gebruikt, maar ach je wil in Ubuntu ook je grenzen eens verleggen, dus wine via synaptic erop gezet.
Helaas pindakaas........
De suggestie die in de link van vanadium staat begrijp ik niet helemaal, dus dat doe ik nog even niet.
Iemand nog verdere suggesties?
 
« Laatst bewerkt op: 2009/01/16, 10:26:07 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/16, 10:23:39 »
Heb precies hetzelfde probleem als Lowieke: alleen in wine (en verder in geen enkel ander programma-onderdeel binnen Ubuntu 8.10) kan ik de menus en teksten niet lezen. Lijkt wel of er iemand met een gum doorheen is gegaan. Heb de nieuwste Nvidea driver (177 meen ik) geinstalleerd, zonder problemen. Heb ook alle MS fonts geinstalleerd zoals hierboven aangegeven. Ook resolutie van mijn scherm aanpassen helpt niets.
Had eerder nooit wine gebruikt, maar ach je wil in Ubuntu ook je grenzen eens verleggen, dus wine via synaptic erop gezet.
Helaas pindakaas........
Iemand suggesties?
 
Wat voor GeForce heb je?

Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/16, 10:35:34 »
Hieronder de uitkomst van lspci:   het blijkt te zijn : Geforce4 MX460 (NV17)

Citaat
:~$ sudo lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82845 845 [Brookdale] Chipset Host Bridge (rev 04)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82845 845 [Brookdale] Chipset AGP Bridge (rev 04)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 05)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801BA ISA Bridge (LPC) (rev 05)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801BA IDE U100 Controller (rev 05)
00:1f.2 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB Controller #1 (rev 05)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801BA/BAM SMBus Controller (rev 05)
00:1f.4 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB Controller #1 (rev 05)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV17 [GeForce4 MX 460] (rev a3)
02:02.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. VT6306 Fire II IEEE 1394 OHCI Link Layer Controller (rev 46)
02:03.0 Communication controller: Ambient Technologies Inc HaM controllerless modem (rev 02)
02:06.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
02:07.0 Multimedia audio controller: C-Media Electronics Inc CM8738 (rev 10)
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/16, 10:43:39 »
Ik meen te herinneren dat dit euvel alleen voorkomt met oudere GeForces. Misschien vind je wat op Google? Tips: zoek in het Engels en zoek in steekwoorden.

Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/16, 11:05:22 »
Kom via google ook niet veel verder dan de tip die ook vanadium geeft. Zoals in die verwijzing aangegeven heb ik een bestand in .wine aangemaakt met de naam: settings.txt. Met daarin het aangegeven stukje tekst.
Maar als ik in de terminal ingeef: sudo regedit settings.txt  krijg ik de melding dat  .wine niet door mij kan worden aangepast.....wat nu?
Ik wil het ook graag veilig houden dus heb ik maar geen sudo nautilus gedaan.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Drummies

  • Lid
Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/16, 11:22:47 »
Kom via google ook niet veel verder dan de tip die ook vanadium geeft. Zoals in die verwijzing aangegeven heb ik een bestand in .wine aangemaakt met de naam: settings.txt. Met daarin het aangegeven stukje tekst.
Maar als ik in de terminal ingeef: sudo regedit settings.txt  krijg ik de melding dat  .wine niet door mij kan worden aangepast.....wat nu?
Ik wil het ook graag veilig houden dus heb ik maar geen sudo nautilus gedaan.

Peterbeter ,iets verder gelezen op launchpad Wine : unbunte 8.04 -> 8.10 : Font problem in Wine applications 

It's working...
Just creat a settings.txt file with the precedent lines ([HKEY....)
save it in .wine
and run regedit setttings.txt from your .wine dir...

Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/16, 16:27:17 »
@ Drummies: Precies zo heb ik het dus ook gedaan, maar wine menu´s blijven onleesbaar ook na herstarten Ubuntu.
 
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/16, 21:04:50 »
Wat wel blijkt te werken is: uitschakelen van de Nvidia accelerated graphics driver (version 96). (ondanks de aanbeveling dus..)
Hopelijk komt daar een keer een vervangende driver voor. Heb ook niet de indruk dat mijn beeld nu slechter is.
Nu kan ik eindelijk Wine eens uitproberen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Drummies

  • Lid
Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/16, 21:06:37 »
Wat wel blijkt te werken is: uitschakelen van de Nvidia accelerated graphics driver (version 96). (ondanks de aanbeveling dus..)
Hopelijk komt daar een keer een vervangende driver voor. Heb ook niet de indruk dat mijn beeld nu slechter is.
Nu kan ik eindelijk Wine eens uitproberen.

knap hoe ben je daar achter gekomen ;),nou veel plezier met Wine
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/16, 22:27:30 »
Wat wel blijkt te werken is: uitschakelen van de Nvidia accelerated graphics driver (version 96). (ondanks de aanbeveling dus..)
Hopelijk komt daar een keer een vervangende driver voor. Heb ook niet de indruk dat mijn beeld nu slechter is.
Nu kan ik eindelijk Wine eens uitproberen.
Dan had ik tóch gelijk :D

Re: wine config scherm onleesbaar
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/17, 13:24:11 »
Wat wel blijkt te werken is: uitschakelen van de Nvidia accelerated graphics driver (version 96). (ondanks de aanbeveling dus..)
Hopelijk komt daar een keer een vervangende driver voor. Heb ook niet de indruk dat mijn beeld nu slechter is.
Nu kan ik eindelijk Wine eens uitproberen.

knap hoe ben je daar achter gekomen ;),nou veel plezier met Wine
Ik heb hele lange discussies zitten doorlezen (n.a.v. de link van vanadium hierboven)en deze suggestie stond daar ergens vermeld.
De andere (met dat teksbestand ) werkt hier dus echt niet. Ik heb het verschillende malen uitgevoerd; zonder merkbaar verschil.
Vreemde is wel dat ik dus een (door het Ubuntu-team) aanbevolen nvidia driver gebruikte die na verwijdering geen enkel verschil van kwaliteit laat zien....... Grafische programma's (gimp, foto en beeldbewerkers) werken nog prima als voorheen.

Vraag is nu: waarom wordt die nvidia driver dan eigenlijk nog geadviseerd?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood