Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer Veriton Twee monitoren  (gelezen 1748 keer)

Acer Veriton Twee monitoren
« Gepost op: 2020/01/27, 13:08:07 »
Misschien is mijn probleem puur een kwestie van tekortschietende hardware, anderzijds is het misschien is het goed oplosbaar.
Het volgende: ik heb een Acer Veriton pc kastje waar ik twee monitoren op wil aansluiten edoch dit gaat niet.
Ik heb de ene aangesloten met de vga aansluiten. De tweede staat via een DVI-D naar VGA verloopstuk aan het ding gekoppeld.

Er draait Linux Mint 19. nog iets op.

Het ding trekt met gemak een brute 40 inch 4k televisie met een DVI naar HDMI verloopstuk echter twee 17 inch vga monitoren is een probleem. Is dit een kwestie van mij neerleggen bij een beperking in de hardware of valt er nog iets aan te rommelen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Acer Veriton Twee monitoren
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/27, 13:32:48 »
De vraag, is analoog VGA op de DVI aansluiting geïmplementeerd?
Niet alle Video uitgangen zijn volledig en DVI digitaal en analoog VGA aangesloten.
Check de specs van je apparaat.
Op de DVI aansluiting zijn een aantal pennen voor digitaal en een aantal voor VGA bestemd.
Het komt voor dat deze aansluitingen voor VGA niet zijn aangesloten of zelfs geheel ontbreken.
Bij ontbrekende aansluitingen past de VGA steker zelfs niet.

Haal hier je kennis op:
Link
Link
DVI-D is alleen digitaal
DVI-I zowel analoog als digitaal.

Met een verloopsteker van DVI naar HDMI plus een actieve HDMI naar VGA adapter kun je alsnog VGA kijken. Voor deze laatste kijk bij de Action of ze er nog liggen voor pakweg 4 Euro.
HDMI naar VGA adapter
« Laatst bewerkt op: 2020/01/27, 13:50:02 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Acer Veriton Twee monitoren
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/27, 13:47:12 »
De vraag, is analoog VGA op de DVI aansluiting geïmplementeerd?
Niet alle Video uitgangen zijn volledig en DVI digitaal en analoog VGA aangesloten.
Check de specs van je apparaat.
Op de DVI aansluiting zijn een aantal pennen voor digitaal en een aantal voor VGA bestemd.
Het komt voor dat deze aansluitingen voor VGA niet zijn aangesloten of zelfs geheel ontbreken.
Bij ontbrekende aansluitingen past de VGA steker zelfs niet.

Haal hier je kennis op:
Link

De aansluiting op de pc is een DVI-D dual link. Het verloopkabeltje is ook specifiek een DVI-D naar VGA. Een DVI-I dual link past daar inderdaad niet op. Vandaar dat ik specifiek een DVI-D naar VGA had gekocht. Punt is dat wanneer ik een enkele monitor op de machine aansluit, deze met dit verloopstuk wel werkt. Zodra er twee monitoren in het spel zijn, haakt het ding af.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Acer Veriton Twee monitoren
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/27, 14:01:21 »
Wat geeft het programma  schermen  aan?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Acer Veriton Twee monitoren
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/27, 14:03:51 »
Wat geeft het programma  schermen  aan?
Daar zal ik morgen op in gaan aangezien ik voor nu me behelp met 1 monitor en ik het verloopstuk etc mee naar huis heb genomen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Acer Veriton Twee monitoren
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/27, 14:15:16 »
Bij zoeken op Acer Veriton kom ik tientallen verschillende versies tegen, al of niet met extra videokaart.
Afhankelijk van de BIOS kun je wel of niet gelijktijdig kiezen voor de ingebouwde en/of extra videokaart.
Afhankelijk van de BIOS of de Videokaart wel of niet gelijktijdig de VGA aansluitingen in combi met DVI gebruiken.

Dat wordt experimenteren, maar check eerst met schermen of de 2e monitor aanwezig is.

Succes
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Acer Veriton Twee monitoren
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/28, 08:44:33 »
"Schermen" of "Beeldscherm" geeft het volgende aan:

1. Acer Technologies 19" resolutie: 1366*766 verversingsfreq: 59,8

2. idem.

Deze ochtend opnieuw aangesloten. En tot nu toe blijkt het allemaal goed te werken. Het verschil met de vorige keer was dat er toen twee verschillende 19" monitoren stonden aangesloten met elk een verschillende beeldverhouding. Nu staan er twee identieke monitoren aangesloten.
In de vorige "configuratie" gaf of maar 1 scherm beeld, de vga aansluiting of beide schermen deden het samen maar eventjes.

Tot nu toe in deze setting werkt het allemaal. Als vandaag dit zo blijft, ga ik er van uit dat dit de oorzaak van het probleem was.

Wordt vervolgd
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Acer Veriton Twee monitoren
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/29, 16:11:33 »
Tot nu toe werkt alles naar behoren. Topic opgelost.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.