Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] gebruikers specifieke menu's in Ubuntu  (gelezen 642 keer)

[OPGELOST] gebruikers specifieke menu's in Ubuntu
« Gepost op: 2011/03/28, 08:31:45 »
Goedemorgen allemaal. Even een vraag of het mogelijk is om rechten op applicaties per gebruiker in te stellen.

Thuis werken 4 personen op 1 pc. (user A, B, C en D). A heeft adminrechten. DE overige zijn normale gebruikers en hebben als hoofdgroep 'user' ingesteld.

Er zijn in de menu's programma's die niet voor iedereen bestemd zijn. Mijn IB2010 bijvoorbeeld wil ik niet in het applicationsmenu van C en D hebben.
Weten jullie of er een mogelijkheid is om dit aan te geven voor programma's (in zijn algemeenheid), met andere woorden.
Hoe geef ik binnen Ubuntu aan welke programma's wel of niet toegankelijk zijn voor een gebruiker.

groet
« Laatst bewerkt op: 2011/03/28, 16:22:08 door arnoldijzermans »

Offline vanadium

  • Lid
Re: gebruikers specifieke menu's in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/28, 08:55:14 »
Het programmamenu is iets wat per gebruiker geldt. Je kan dus per gebruiker keuzes verwijderen.

Voor "echte" beveiliging en beletten dat ook ervaren gebruikers bepaalde programmas niet kunnen opstarten, moet je al wat aan meer diepgaandere systeemconfiguratie doen. Er komen wellicht nog wel ideeën.

Re: gebruikers specifieke menu's in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/28, 09:23:57 »
Hé hallo!

Dank voor de reactie.
Ik ben er inmiddels achter dat je als root een applicatie kan toewijzen aan een groep en voor andere groepen de uitvoer van de applicatie kan beperken.
Dan is één van de uitdagingen achter de rug.

Ik zoek nu alleen nog een manier om ook de iconen uit het menu te verwijderen.
Ik (A dus) ben admin en kan het hoofdmenu bewerken. De andere gebruikers niet. Wellicht zie ik iets heel simpels over het hoofd, maar ik weet even niet met welke optie ik dat wel mogelijk maak voor B,C en D. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik dat als Admin of Root moet doen.

Tips in de oplossingsrichting zijn uiteraard welkom

cheerio

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: gebruikers specifieke menu's in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/28, 10:23:03 »
Waarom mogen de andere gebruikers hun belastingaangifte niet doen? :)
Dat programma kijkt alleen in de home van de gebruiker die het programma uitvoert, niet in de andere mappen...
Als de rechten op jouw home-dir goed staan kunnen ze er niet eens bij :)

Wil je die programma's echt verbergen, dan kan dat via deze handleiding:
http://docs.redhat.com/docs/en-US/Red_Hat_Enterprise_Linux/4/html/Desktop_Deployment_Guide/s1-ddg-menus-removing-user-items.html
Is van Red Hat, maar zal ook wel op Ubuntu werken.
Hou er wel rekening mee dat een gebruiker nog steeds zo'n programma kan starten via Alt-F2 of een terminal ofzo.

Re: gebruikers specifieke menu's in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/28, 10:49:27 »
Ook, misschien simpeler, kan je via rechtsklikken op toepassingen en vervolgens 'menu's bewerken' , aan- en afvinken van bepaalde menu-onderdelen en hun progjes.

Ik weet niet of deze ingreep dan per account moet gedaan worden, of algemeen voor iedereen. Dat heb ik nog niet getest.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: gebruikers specifieke menu's in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/28, 13:16:23 »
Waarom mogen de andere gebruikers hun belastingaangifte niet doen? :)
Dat programma kijkt alleen in de home van de gebruiker die het programma uitvoert, niet in de andere mappen...
Als de rechten op jouw home-dir goed staan kunnen ze er niet eens bij :)

Wil je die programma's echt verbergen, dan kan dat via deze handleiding:
http://docs.redhat.com/docs/en-US/Red_Hat_Enterprise_Linux/4/html/Desktop_Deployment_Guide/s1-ddg-menus-removing-user-items.html
Is van Red Hat, maar zal ook wel op Ubuntu werken.
Hou er wel rekening mee dat een gebruiker nog steeds zo'n programma kan starten via Alt-F2 of een terminal ofzo.

Haha. Niet dat ze het niet mogen doen (al zijn ze nog wat jong daarvoor). Gaat meer om het verknallen van info en dergelijke. Heb bijvoorbeeld ook Gramps (genealogie) draaien. Beetje jammer als hier de boel weg wordt gegooid.
Daarnaast is het ook meer om te zien of je programma's die niet gebruikt worden uit een menu kan halen op een simpele manier.
Ga in ieder geval weer even lekker aan de gang.

Thanks

Re: gebruikers specifieke menu's in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/28, 13:30:53 »
De RedHat beschrijving werkt inderdaad voor Ubuntu.

Kan ik sommige zaken die ze niet hoeven te gebruiken er mooi uitvisssen. Klinkt misschien wat overbodig, maar ik hou wel van opgeruimde menu's
En je leert weer eens wat hè.


cheerio