Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: spraak orca? jovie?  (gelezen 727 keer)

Offline wolfke

  • Lid
spraak orca? jovie?
« Gepost op: 2020/09/03, 17:04:34 »
Ik ben slechtziend en heb ergens gelezen dat Orca tekst-naar-spraak doet.
Nu bestaat die software schijnbaar niet meer in software center?
Daar vind ik wel Jovie. Ik installeer dat , maar als ik dat opstart gebeurt er niets.
Ik las dat het "een subsysteem is in het KDE bureaublad' Dat snap ik niet.
Moet ik nog iets meer installeren ofzo?

Re: spraak orca? jovie?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/03, 20:36:11 »
Welk systeem is er geïnstalleerd?
ubuntu of Linux Mint?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline wolfke

  • Lid
Re: spraak orca? jovie?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/03, 21:50:09 »
ubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: spraak orca? jovie?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/03, 22:19:04 »
Hallo Wofke,

Ik vond deze pagina: https://www.linuxlinks.com/speechtools. De bovenste drie zouden het beste zijn en de derde is van Nederlande makelij. Wat verder snuffelend is het gemaakt door het Orca team. Heu??

Ik heb wat verder gekeken bij deze drie. Dit is nou geen simpele kwestie qua software. Maar nu we het er zo over hebben zijn er toch al langer voorleesprogramma's in Windows en Linux?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: spraak orca? jovie?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/04, 10:01:13 »
Orca staat volgens de Ubuntu wiki standaard geïnstalleerd. Zo ook bij mijn Ubuntu 20.04 installatie. Je moet het nog wel activeren via ALT + Super + S. Dat werkt bij dan weer niet. Ik ga even zoeken.

1e aanvulling:
Via Instellingen - Universele toegang kun je de schermlezer inschakelen. Staat onder het kopje 'Zicht'.  Ook dan heb ik nog geen geluid, blijkbaar omdat ik niet juist focus op datgene wat voorgelezen moet worden. Wordt vervolgd.

2e aanvulling
Andere oorzaak, ik heb in het verleden espeak verwijderd van mijn systeem. Dat staat er standaard wel op. Met andere woorden bij jou zou het moeten werken als je de schermlezer aanzet via instellingen zoals hierboven aangegeven.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/04, 10:58:32 door DirkJan »

Offline wolfke

  • Lid
Re: spraak orca? jovie?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/04, 11:02:32 »
@jvecht; die ga ik eens checken.
@Dirkjan: dan moet ik Orca toch vinden bij de geinstalleerde progs? I heb op windows een spraakprog Supernova, kost heel veel geld maar werkt niet helemaal goed, vandaar mijn zoektocht voor Ubuntu

Re: spraak orca? jovie?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/04, 11:23:59 »
@Dirkjan: dan moet ik Orca toch vinden bij de geinstalleerde progs? I heb op windows een spraakprog Supernova, kost heel veel geld maar werkt niet helemaal goed, vandaar mijn zoektocht voor Ubuntu

Dat zou je verwachten maar dat is niet zo. Het pakket orca maakt nu blijkbaar dusdanig onderdeel uit van de Ubuntu basis dat het niet meer specifiek in software center wordt genoemd. Hoe dan ook, bij mij werkt het nadat ik de optie heb aangezet. Heb hem wel weer uitgezet na even testen.

Offline wolfke

  • Lid
Re: spraak orca? jovie?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/04, 21:12:06 »
hoe kan ik proberen om die optie op te zetten? Waar vind ik dat?

Re: spraak orca? jovie?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/07, 10:07:29 »
Zoals aangegeven in #4


1e aanvulling:
Via Instellingen - Universele toegang kun je de schermlezer inschakelen. Staat onder het kopje 'Zicht'. 


Offline wolfke

  • Lid
Re: spraak orca? jovie?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/24, 21:19:52 »
sorry voor de late reactie maar ik was er even tussenuit. Ik  heb de schermlezer kunnen activeren maar dit is echt niet te doen om mee te werken.

Re: spraak orca? jovie?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/24, 21:34:36 »
Mooi dat het niet werkt zoals jij dat wilt. =D
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.