Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten in Xubuntu  (gelezen 1772 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2020/09/22, 21:16:41 »

Ik heb het idee dat je te veel rechten hebt veranderd, En dat je waarschijnlijk beter een verse installatie kan doen
Hier is iets anders aan de hand. Ook met "sudo" kunnen er immers in die bewuste "/home/wim" geen bestanden of folders aangemaakt worden. En de rechten, zowel van /home (eigenaar: root, rwxr-xr-x) als van /home/wim (eigenaar: wim, rwxr-xr-x), staan goed. Partitie wordt aangemeld als aangekoppeld "rw". Het enige wat ik nog kan bedenken, is dat die partitie eens moet gechecked worden vanuit het recovery meny of vanaf een live sessie.

Offline rietje

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2020/09/23, 12:07:40 »
Voor Joshua en Ron :
Ik heb deze distro keurig vlgs. de regels vanaf    https://xubuntu.org/download/
Op een DVD gezet en daarna nu al 3x  gebruikt. De andere 2 doen het uitstekend!

Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2020/09/23, 12:46:42 »
Juist, wim is de enige gebruiker en administrator.
Juist, het lukt via bestandsbeheerder niet om een nieuwe map te maken of iets te verwijderen en overal staan de rschten op wim. Behalve de Home map, die is root.
Ik ben hier al weken mee bezig geweest vandaar de opmerking van DirkJan.
Ook iets vervelende opmerkingen vind ik helemaal niet erg. We zijn allemaal met deze zelfde hobby bezig, toch?
Als dit niet normaal op te lossen is dan zet ik de DVD aan het werk. Een kopie van dit systeem staat toch al naast de andere.

Hallo Rietje, voor alle helderheid, mijn opmerking is zeker niet vervelend bedoeld. Kan me voorstellen dat je inmiddels (een beetje) gefrustreerd raakt van dit probleem. Het vinden van de oplossing wordt lastiger naarmate meer aanpassingen zijn gedaan. Je hebt duidelijk veel geduld en doorzettingsvermogen.

JorisC

  • Gast
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2020/09/23, 12:51:36 »
Citaat van: Gamer
Dat de map home hoord als eigenaar root te zijn. Dat is het bij mij ook.
Wel bij mij niet , ik ben eigenaar van mijn home folder zonder slotje erop . Wil ik een nieuwe submap aanmaken in mijn home folder moet ik dat wel doen met rootrechten >> sudo

@rietje ik denk maar even mee .
Bevind je home folder op dzelfde partitie als waarop je Xubuntu geinstalleerd staat , of heb je bij de installatie gekozen gekozen voor een andere locatie voor je home folder .Tweede aangemaakte partitie of tweede ingebouwde schijf of ?

Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2020/09/23, 12:52:44 »
Misschien een hele domme vraag maar hoeveel vrije ruimte heb je nog op die partitie waarop home staat en je de extra folders probeert te maken?

JorisC

  • Gast
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2020/09/23, 13:00:37 »
@Dirkjan, ik vind dat zeker geen domme vraag !


Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2020/09/23, 13:02:11 »
@Dirkjan, ik vind dat zeker geen domme vraag !



Ik heb dat zelf ooit eens gehad en toen ik dat doorhad voelde ik me toch wel een beetje dom. ;-)

Offline rietje

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2020/09/23, 13:36:14 »
Op dezelfde partitie waar xubuntu opstaat zit bij natuurlijk ook de Home map.
Mijn HD is 1 Tb. Het foute systeem staat op een partitie van 481 Gb, gebruikt 33Gb.
Een goede systeem (xubuntu 20.04), van dezelfde DVD gehaald staat op een partitie van 450 Gb, gebruikt 38 Gb.
Ik vermeld dit in de hoop dat iedereen hier van kan leren.
Ik ga nu dit gehandicapte systeem verwijderen en vervangen door dezelfde, weer met de DVD.
Allemaal erg bedankt voor alle tips die gegeven werden.
Groetjes.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2020/09/23, 22:44:27 »
Begrijp ik het nu goed dat je xubuntu 20.04 meerdere keren hebt geinstalleerd op de zelfde computer?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2020/09/23, 23:08:03 »
Begrijp ik het nu goed dat je xubuntu 20.04 meerdere keren hebt geinstalleerd op de zelfde computer?
Waarom niet, op mijn laptop staan er 8, dat is dus een octal boot systeem :lol:
Alleen niet allemaal 20.04 systemen:
sda1 Xubuntu 20.10
sda2 Xubuntu 20.04
sda3 debian test
sda5 Xubuntu 20.04
sda6 SolidX
sda7 Pepermint
sda8 Linux Mint
sdb1 Xubuntu 18.04
En alles werkt prima .........
« Laatst bewerkt op: 2020/09/23, 23:10:29 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2020/09/24, 21:01:35 »
@Ron  Ik heb hier ergends op het forum gelezen. Dat er problemem kunnen ontstaan als je meer dan 2x het zelfde besturings systeem installeerd.
Maar ik kan het jammer genoeg niet meer terug vinden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2020/09/24, 22:02:35 »
Nee, alleen moet je goed in de gaten houden, welke grub er actief is.
Dit doe ik al jaren zo...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

JorisC

  • Gast
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2020/09/24, 22:07:09 »
@Gamer
Wanneer je 5 linux distro's naast elkaar installeert en dat mogen gerust 5 x Xubuntu 20.04 naast elkaar zijn geeft geen problemen .
Wat wel problemen zal geven als je een aparte partitie of schijf wil gebruiken  voor Home en je bij de 5 installaties telkens diezelfde home partitie gaat aankoppelen . 5 installaties naast elkaar  is 5 aparte partities  voor home .  Je hebt 5 verschillende gebruikers ook al hebben ze dezelfde naam

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2020/09/25, 12:08:03 »
Wat wel problemen zal geven als je een aparte partitie of schijf wil gebruiken  voor Home en je bij de 5 installaties telkens diezelfde home partitie gaat aankoppelen .
Inderdaad: de gebruikersconfiguratiedata moeten apart gehouden worden. Wat je wel kan delen, is opslag voor gebruikersbestanden. Dan kan je vanuit elke installatie aan dezelfde bestanden.

Om toegang tot die gemeenschappelijke opslag kan je op die gemeenschappelijke opslag folders aanmaken voor Documenten, Afbeeldingen, Video, Downloads, enz. In elk van je installaties vervang je dan de overeenkomstige folders door symbolische links naar die gemeenschappelijke folders.

Zo blijft gebruikersconfiguratie, de verborgen bestanden en folders in je home folder, apart, maar kan je van overal op even gemakkelijke wijze aan dezelfde documenten.

In vele gevallen is dit advies niet nodig: wie meerdere besturingssystemen naast elkaar installeert, doet dit vooral om te testen. Het echte werk (als testen niet je echte job is) doe je wellicht vanuit één vertrouwde omgeving.