Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 naast W7 lukt niet.  (gelezen 1669 keer)

dxhunter

  • Gast
Ubuntu 9.10 naast W7 lukt niet.
« Gepost op: 2009/11/16, 07:41:10 »
Helaas heb ik Windows 7 nodig voor mijn werk. Ik heb deze sinds kort op mijn laptop gezet. Ik heb toen een aparte partitie aangemaakt voor Ubuntu. Gisteravond dus Ubuntu 9.10 naast W7 geïnstalleerd. Installatie verliep perfect lekker vlot en geen probleem. Totdat ik de laptop opnieuw opstartte: hij startte direct door naar Ubuntu, dus geen keuze mogelijkheid van W7 en Ubuntu. Ubuntu draaide gewoon prima. Even gekeken onder Ubuntu of W7 nog wel op de hd stond: geen probleem. kon de W& partitie ook gewoon mounten en benaderen!

Probleem is dus ik kan niet meer bij mijn W7.

Ik heb toen de originele versie schijf van W7 er in gedaan en opgestart en gekozen voor startup repair! Dat werkte dus van geen kanten. W7 zij dat hij het niet kon repareren. Ik heb toen de live cd weer opgestart onder Gparted de partities van Ubuntu gewist en als ntfs geformatteerd.

Opnieuw de W7 schijf erin gedaan opgestart en weer naar startup repair gegaan. Nu gaf hij geen foutmelding aan nadat hij een tijdje had staan pruttelen. Toen hij klaar was opnieuw opgestart en..... helaas hij blijft hangen in Grub met de foutmelding: "error unknown filesystem" en een grub rescue prompt!

Wie kan mij enig licht geven op deze situatie. Uiteraard weet ik dat dit geen W7 forum is maar ik wil gewoon lekker Ubuntu kunnen draaien met een W7 partitie waar ik niet (helaas) omheen kan. In het verleden heb ik talloze malen op dezelfde laptop een duo installatie gehad zonder enig probleem.

Bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Hans

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 naast W7 lukt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/16, 08:35:46 »
Totdat ik de laptop opnieuw opstartte: hij startte direct door naar Ubuntu, dus geen keuze mogelijkheid van W7 en Ubuntu. Ubuntu draaide gewoon prima. Even gekeken onder Ubuntu of W7 nog wel op de hd stond: geen probleem. kon de W& partitie ook gewoon mounten en benaderen!
Dat is een Grubprobleem. Helaas is het probleem nu erger, misschien moet je eerst W7 installeren en daarna Ubuntu 9.10, dan zou het goed moeten komen.

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 naast W7 lukt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/16, 12:30:42 »
Hoi Hans,

laten wij even kijken wat er nu staat voor je voorbarige stappen doet.

Je kunt nog steeds vanaf de live-CD opstarten neem ik aan ?
Wil je dan het eerst in een live-session een  [toepassingen] - hulpmiddelen  - terminal  openen
en met een  sudo fdisk -l  kijken welke partities er zijn ?

Verder, werkt de oplossing van Pjotr:  http://sites.google.com/site/computertip/grub  (rechte kolom)
onder W7 niet meer dan, om grub te verwijderen ?

track

dxhunter

  • Gast
Re: Ubuntu 9.10 naast W7 lukt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/16, 13:29:27 »
Hoi Hans,

laten wij even kijken wat er nu staat voor je voorbarige stappen doet.

Je kunt nog steeds vanaf de live-CD opstarten neem ik aan ?
Wil je dan het eerst in een live-session een  [toepassingen] - hulpmiddelen  - terminal  openen
en met een  sudo fdisk -l  kijken welke partities er zijn ?

Verder, werkt de oplossing van Pjotr:  http://sites.google.com/site/computertip/grub  (rechte kolom)
onder W7 niet meer dan, om grub te verwijderen ?

track

Hoi track,

Ja opstarten van de live cd is geen probleem. En ik zie de W7 partitie en de partitie waar ik Ubuntu heb opgezet. Uiteraard heb ik de oplossingen geprobeerd die Pjotr op zijn homepage heeft staan. Maar dat werkt niet. Waarschijnlijk werkt het bij W7 ietsjes anders dan bij  Vista, want er wordt alleen gesproken bij Pjotr over Xp en Vista en niet over W7. Ik zit nu op mijn werk heb de laptop niet bij me(omdat hij niet werkt, hi). Zo gauw ik thuis ben dan zal ik het -fdisk- commando uitvoeren en dat hier doorgeven.

Tot zover bedankt,

groeten,

Hans

Re: Ubuntu 9.10 naast W7 lukt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/16, 16:44:17 »
wat bij mij werkte is
via live cd (terminal)

sudo fdisk -l
sudo mount /dev/sda5 /mnt (sda5 vervangen door je active linux gedeelte))
sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt (hier moet de sda NIET verandert worden)
sudo reboot

dan vanuit ubuntu

sudo update grub

normaal zou dit moeten werken

dxhunter

  • Gast
Re: Ubuntu 9.10 naast W7 lukt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/17, 08:46:43 »
wat bij mij werkte is
via live cd (terminal)

sudo fdisk -l
sudo mount /dev/sda5 /mnt (sda5 vervangen door je active linux gedeelte))
sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt (hier moet de sda NIET verandert worden)
sudo reboot

dan vanuit ubuntu

sudo update grub

normaal zou dit moeten werken


Voor ik dit ga doen: Kan ik dan weer bij opstarten kiezen tussen Ubuntu en W7??


groeten,

Hans

Offline Mark81

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 naast W7 lukt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/17, 09:13:15 »
In principe wel hoor. Mocht dit niet het geval zijn, ga dan even naar een terminal en typ dan:

sudo os-prober

sudo grub-update

Dan staan al je OS-en er weer bij!