Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bewerken pdf-bestanden  (gelezen 1492 keer)

Bewerken pdf-bestanden
« Gepost op: 2017/07/12, 11:44:41 »
Met Adobe Professional (de uitgebreidde versie) kun je pdf-bestanden bewerken en daarna onder een andere naam opslaan. Wat is een geschikt alternatief voor Adobe Professional onder Ubuntu? Het gaat om het kopieren van de tekst in pdf-bestanden en het omzetten naar andere bestandstypen, bijvoorbeeld voor een tekstbewerker.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/12, 12:00:17 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/12, 13:37:10 »
Hier in dit eerdere topic vind je al wat opties.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98589.msg995690#msg995690

En onder ubuntu (andere distris?) zit ook nog de handige Print to PDF functie. Dat is een standaard pdf printer-driver en die is erg handig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/12, 14:11:22 »
Hier in dit eerdere topic vind je al wat opties.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98589.msg995690#msg995690

En onder ubuntu (andere distris?) zit ook nog de handige Print to PDF functie. Dat is een standaard pdf printer-driver en die is erg handig.
Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik Xournal geinstalleerd. Prachtige aanvulling. Wat ik alleen ook wil is de inhoud van een pdf-bestand importeren in Calc, zodat ik de inhoud kan importeren in een Wordpress website als tabel. Die optie heb ik (nog) niet kunnen ontdekken in Xournal. Is daar ook een programma voor. Als ik kans zou zien om de inhoud te kopieren, kon ik het ook wel plakken in Wordpress.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/12, 14:30:16 »
Copy Paste werkt hier als het bestand niet beschermd is. De uitvoer is echter niet geformatteerd. Hoe die uitvoer, als je het plakt in een textbestand, eruit ziet en direct bruikbaar is, hang af van de PDF.

Voor een website werkt het soms beter een printscreen te maken van de PDF, en die inhoud als figuur op te laden op de website.

PDF is een formaat dat niet ontworpen is om te gaan bewerken. Als je dat toch wil proberen, dan heeft dit, eender welke oplossing je gebruikt, zijn beperkingen.

In linux zijn er enkele tools: pdftotext slaat de kale tekst uit een PDFbestand op in een tekstbestand, pdfimages exporteert bitmap afbeeldingen uit een PDF in losse bitmapbestanden.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/12, 14:32:14 door vanadium »

Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/12, 14:37:44 »
PDF is een formaat dat niet ontworpen is om te gaan bewerken. Als je dat toch wil proberen, dan heeft dit, eender welke oplossing je gebruikt, zijn beperkingen.

Inderdaad een sterk attentiepunt. PDF is in het leven geroepen als fixed doc.
Maar omdat in tegenstelling tot vroeger nu pdf voortaan vrij makkelijk te bewerken is beveilig ik ze zelfs voortaan vaak.

Ik gebruik vaak LibreOffice Draw 5.1 als het om tekst gaat.
Open LO. Open pdf-bestand.

Of gimp, als het vanuit een als afbeelding gefixte pdf page kan.

Zelf volledige pdf' s maken doe ik in dezelfde programma' s, waarbij Scribus ook nog vernoemd mag worden als prima ontwerper.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/12, 14:41:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/12, 17:39:36 »
Inderdaad een sterk attentiepunt. PDF is in het leven geroepen als fixed doc.
Het Portable Document Format is door Adobe in het leven geroepen om een document met specifieke fonts en opmaak op een ander platform (Mac, Windows, Linux, etc.) precies zo weer te geven. En dus inderdaad niet om verder te bewerken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/12, 18:55:29 »
Er is een master-pdf-editter programma, dat is hier te downloaden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/12, 19:40:45 »
Citaat
Wat ik alleen ook wil is de inhoud van een pdf-bestand importeren in Calc, zodat ik de inhoud kan importeren in een Wordpress website als tabel.
Is de inhoud van de PDF ook een tabel? Dan kun je ook proberen met een on-line PDF-converter je PDF om te zetten naar ODT (Write), en te kijken wat er van je tabel overgebleven is. Als je geluk hebt, hoef je niet al te veel te repareren. Converteren naar ODS (Calc) heb ik nooit gedaan, maar kan ook. Geen idee wat daar het resultaat van zal zijn.
Zamzar is m.i. een goede converter: http://www.zamzar.com/

Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/12, 23:49:35 »
PDF is een formaat dat niet ontworpen is om te gaan bewerken. Als je dat toch wil proberen, dan heeft dit, eender welke oplossing je gebruikt, zijn beperkingen.

Inderdaad een sterk attentiepunt. PDF is in het leven geroepen als fixed doc.
Maar omdat in tegenstelling tot vroeger nu pdf voortaan vrij makkelijk te bewerken is beveilig ik ze zelfs voortaan vaak.

Ik gebruik vaak LibreOffice Draw 5.1 als het om tekst gaat.
Open LO. Open pdf-bestand.

Of gimp, als het vanuit een als afbeelding gefixte pdf page kan.

Zelf volledige pdf' s maken doe ik in dezelfde programma' s, waarbij Scribus ook nog vernoemd mag worden als prima ontwerper.
Waar het mij nu eigenlijk om te doen is om tabellen die in pdf-bestanden staan op zijn minst te kunnen copy paste´n in een Wordpress bericht.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/13, 09:55:40 »
Waar het mij nu eigenlijk om te doen is om tabellen die in pdf-bestanden staan op zijn minst te kunnen copy paste´n in een Wordpress bericht.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102560.msg1005004#msg1005004 Doe dat met een screenshot.

Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/13, 09:58:56 »
Waar het mij nu eigenlijk om te doen is om tabellen die in pdf-bestanden staan op zijn minst te kunnen copy paste´n in een Wordpress bericht.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102560.msg1005004#msg1005004 Doe dat met een screenshot.
Bedankt voor je reactie. Ja, dat heb ik al geprobeerd met Shutter. Lukt op zich wel, alleen jammer dat het dan een afbeelding blijft i.p.v. een mooie gelikte tabel in Wordpress.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline peer

  • Lid
Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/13, 12:01:42 »
je kan verschillende dingen proberen om de tabel te kopiëren:
1. pdf-bestand openen in libreoffice writer (openen als PDF Writer)
    zou kunnen lukken
2. converteren naar word, online of met bv. nitropdf(windows)
    resultaten zijn erg wisselend
3. via ocr met bv. abbyy(windows)
     dit gaat erg goed
4. handmatig:
    - selecteer de tabel en kopieer de tekst
    - plak in een teksverwerker (gedit, nano,libreoffice)
   - vervang alle spaties tussen de celinhouden door een komma. als de celinhoud spaties bevat
     dan moet je deze natuurlijk niet vervangen
   - sla het bestand op als een csv-bestand bv als tabel.csv
  - open het bestand in libreoffice Calc
    lijkt veel werk maar gaat best makkelijk en goed

Re: Bewerken pdf-bestanden
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/13, 15:05:40 »
Afhankelijk van wat voor tabellen.

Tabellen kun je vaak als tabelopmaak copy-en en dan in LO-tekst of LO-calc plakken.
Van daaruit kun je dat dan weer opslaan in html.
Deze html kun je eventueel weer (met teksteditor) selecteren en als html-tekst in je wordpress pasten.

Klein omwegje, maar dan neem je wel vaak de tabelopmaak mee.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore