Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met CPU in ubuntu 10.10  (gelezen 3697 keer)

Offline kasper2

  • Lid
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #25 Gepost op: 2011/05/20, 21:28:15 »
Het mag niet uitmaken of je kast open staat of niet, je moederbord hoort gewoon niet te oververhitten, en als het wel gebeurt is het gewoon een slecht ontworpen moederbord. Het lijkt mij trouwens sterk dat de pc (veel) warmer wordt als de kast open staat. Ik ging er altijd van uit dat hij juist koeler wordt met de kast open omdat er meer frisse lucht naar binnen kan. Dat de luchtstroom anders gaat lopen zou kunnen, maar niet zodanig dat je componenten vele graden heter worden, laat staan dat er dingen door oververhitten.

Hier staat trouwens nog een oude Pendtium4-bak die al aardig richting de 10 jaar oud gaat. Deze heeft geen casefans (natuurlijk wel een cpu- en gpu fan, maar verder geen losse fan in de kast). Ik wil niet zeggen dat dat verstandig is, maar tot iets meer dan een jaar geleden is hij altijd vrij intenstief gebruikt, nooit grondig uitgestoft en heeft hij hele periodes met het zijpaneel open gestaan, zonder ooit hitte-gerelateerde problemen te hebben. Nu staat hij wat weg te stoffen, maar niet omdat hij het niet meer doet ofzo.

En nu ontopic:
Misschie een domme vraag, maar hebt je je pc misschien overgeklokt? Zo ja, zet je de settings in je BIOS weer terug naar normaal en kijk of het probleem zich nog steeds voordoet.

Om te controleren of het niet om de hardware gaat, zou ik in Windows (als je dat er nog op hebt staan) eens het programmaatje Prime95 draaien. Dit belast je cpu continu 100% en stresst ook het RAM flink. Als dat programma een aantal uur achter elkaar blijft werken zonder fouten te melden of de pc te laten crashen, kun je ervan uitgaan dat de hardware in orde is en het probleem (waarschijnlijk) aan Ubuntu zal liggen.

Wat Ubuntu betreft heb ik niet veel verstand van dit soort problemen, maar ik neem aan dat er op dit forum zat anderen die er een idee over kunenn hebben.

Alles is relatief

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #26 Gepost op: 2011/05/20, 22:00:32 »
Het mag niet uitmaken of je kast open staat of niet, je moederbord hoort gewoon niet te oververhitten, en als het wel gebeurt is het gewoon een slecht ontworpen moederbord.

Dat is niet zo. Langs de hele oppervlakte van een moederbord, vrijwel elk moederbord, hoort een luchtstroom te gaan, die wordt gegenereerd door de ventilatoren.

Alleen met een gesloten kast eromheen krijg je die luchtstroom, anders wordt de ventilatorlucht direct weer weggeblazen en hou je ongekoelde moederbord-delen over. De chipsets die daarop zitten, kunnen en zullen dan oververhitten. Boem. Of smeul. Of, als je geluk hebt, grijpt het BIOS tijdig in, en sluit de stroom af.

De gesloten kast is er niet alleen voor de sier, of om klappen op te vangen. Hij is een wezenlijk constructie-onderdeel, van vitaal belang voor de goede werking van de electronica. Slechts enkele speciaal ontworpen moederborden zijn geschikt voor volledig passieve koeling zonder luchtstromen.

Op de computerclub heb ik weleens meegemaakt, dat iemand een oude HP-server meenam. Zo'n platte, zo eentje die normaal gesproken in een rek hangt. De knaap die 'm mee had genomen, zette 'm ook aan. Redelijk wat geluid, maar dat hoort bij een server.

Toen deed hij een afdekplaat eraf, zodat we de binnenkant konden bekijken. Nou, binnen een minuut leek het wel alsof er een stel cirkelzagen aan het werk was, zo'n kabaal gingen de ventilatoren op een gegeven moment maken.... We hebben toen snel de afdekplaat er weer op gedaan, want anders was de zaak ter plekke doorgebrand. Of ontploft. XD
« Laatst bewerkt op: 2011/05/20, 22:49:42 door Pjotr »

Offline kasper2

  • Lid
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #27 Gepost op: 2011/05/21, 00:00:01 »
Hoe kan het dan dat die P4, met een gewoon, (zelfs vrij stoffig te noemen) standaard Asus moederbordje, met alleen een stock P4 koeler en een minuscuul ventilatortje op de videokaart zonder problemen maandenlang met de kast open kan werken?

Zo'n moederbord genereert vanzelf zijn eigen luchtstroom doordat op de componenten die warmte produceren heatsinks zitten. Deze heatsinks zorgen dat de warmte die (bijvoorbeeld) een chipset produceert wordt verdeeld over een groot oppervlak. De lucht tussen de vinnen van die heatsink wordt opgewarmd door de warmte die de heatsink afgeet. Zoals de meeste mensen wel weten heeft warme lucht een lagere dichtheid dan koude lucht, waardoor het opstijgt. Deze opstijgende lucht zorgt voor een stroming, waardoor weer koude lucht wordt aangezogen tussen de vionnen van de heatsink. Je kunt dit proces versnellen door een ventilator op de heatsink te zetten (algemeen bekend als actieve koeling), maar als een moederborfabrikant geen ventilator op de chipsetkoeler zet, kun je ervan uitgaan dat de heatsink groot genoeg is om de componenten voldoende te koelen, alleen met behulp van een door de warmte gegenereerde luchtstroom.

Wat wel een reden kan zijn om de kast dicht te doen is dat er dan minder stof in de kast komt, maar stof is alleen een probleem op de lange termijn en je moet natuurlijk ook wel zorgen voor stoffilters voor alle plaatsen waar lucht de kast binen komt.

Met de koeling van HP spullen heb ik trouwens ook een niet erg goede ervaring. Ik had ooit een Compaq desktop (Compaq = HP), waarin de harde schijf, gewoon op de plek waar hij hoorde te zitten met gemak boven de 50 graden uitkwam en dat is niet heel gezond voor een harde schijf. Die schijf had van boven en onder nauwelijks vrije ruimte, dus er kon geen goede luchtstroom ontstaan om dat ding koel te houden. Dat was dus een beetje een gevalletje van een slecht ontworpen kastindeling.
Alles is relatief