Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!  (gelezen 14973 keer)

Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #25 Gepost op: 2019/11/10, 15:49:13 »
Zijn deze noodzakelijk onder 18 en hoger?

16 nog, en dan werkt het verwijderen van oude kernels (en andere zooi) prima in terminal. sudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremove.

Timeshift zie ik ook geen aanvullend nut in. 16 herstelde zichzelf perfect bij de problemen die wij hier hadden, met herstart en soortgelijk. Of werkt dit niet meer zo onder 18 en hoger?

Zijn deze programma's dan vervangers van? Of mis ik info over uitgebreidere functies?
(ik vraag het voor de toekomstige upgrades)
« Laatst bewerkt op: 2019/11/10, 16:24:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #26 Gepost op: 2019/11/10, 18:56:40 »
Zijn deze noodzakelijk onder 18 en hoger?
Niet noodzakelijk, maar gewoon handig om erbij te hebben....

Of mis ik info over uitgebreidere functies?
Probeer het eens uit? Ik heb lang niet alle functies beschreven in mijn handleiding.  :)

Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #27 Gepost op: 2019/11/10, 19:02:15 »
Dat is hier een beetje mijn dilemma in. Als ubuntu weinig tot geen onderhoud nodig heeft, zichzelf stabiel houdt, en die paar handelingen in terminal kunnen, ga ik daar liever niet zelf in liggen rommelen.

Mijn persoonlijke ervaring met wat decenia pc's zelf en nog veel meer van anderen is dat het het stabielste draait als je er zelf geen gekke of onnodige dingen mee doet. En dit gaat voor linux zelfs nog veel meer op, met superstabiel als resultaat wat mij nog steeds erg blij maakt. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #28 Gepost op: 2019/11/10, 20:53:33 »
Dat is hier een beetje mijn dilemma in. Als ubuntu weinig tot geen onderhoud nodig heeft, zichzelf stabiel houdt, en die paar handelingen in terminal kunnen, ga ik daar liever niet zelf in liggen rommelen.

Mijn persoonlijke ervaring met wat decenia pc's zelf en nog veel meer van anderen is dat het het stabielste draait als je er zelf geen gekke of onnodige dingen mee doet. En dit gaat voor linux zelfs nog veel meer op, met superstabiel als resultaat wat mij nog steeds erg blij maakt. ^-^

Een respectabel standpunt. Niks mis mee.  :)

Maar het aardige van dit extra bijwerkgereedschap is bijvoorbeeld ook, dat je heel makkelijk een bijgewerkt pakket op de zwarte lijst kunt zetten. Hetzij alleen voor de huidige aangeboden versie, hetzij voor alle toekomstige versies.

Stel: je weet dat een bepaalde nieuwe bijgewerkte systeemkern problemen veroorzaakt. Dan kun je die met een rechtsklik van de muis op de zwarte lijst gooien. Alleen voor die versie, zodat je de toekomstige opvolger wel aangeboden krijgt. Superhandig....
« Laatst bewerkt op: 2019/11/10, 21:16:41 door Pjotr »

Offline PKing

  • Lid
Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #29 Gepost op: 2019/11/11, 19:16:51 »
Ik gebruik/test op dit moment Stacer wat aardig goed lijkt te werken...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #30 Gepost op: 2019/11/12, 11:18:50 »
Ik gebruik/test op dit moment Stacer wat aardig goed lijkt te werken...

Ik ben erg tegen zulke programmatuur-sloopkogels..... Maar een discussie over Stacer en consorten hoort niet thuis in dit draadje. Hierin gaat het alleen over Bijwerkbeheer in Ubuntu.  :)

Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #31 Gepost op: 2019/11/12, 13:13:56 »
Een respectabel standpunt. Niks mis mee.  :)

Maar het aardige van (...)

Pjotr. Ik wil even kwijt dat ik je wijze van communiceren, gewoon inhoudelijk op 'kritische' vragen ingaan, zeer sterk op prijs stel. :ẗhumbsup:
Dit is heel leerzaam zo.

Klein inhoudelijk reactiepuntje. Ik heb in de jaren dat ik linux draai (hier op alle pc's) altijd de nieuwste updates gedraaid inclusief alle nieuwe kernels, en er nog nooit een probleem door gekregen.
Maar misschien (vermoed ik) is dat omdat de linuxen hier onaangepast core zoals bedoeld draaien en uitsluitend met repositories software?
« Laatst bewerkt op: 2019/11/12, 13:16:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #32 Gepost op: 2019/11/12, 21:35:54 »
Klein inhoudelijk reactiepuntje. Ik heb in de jaren dat ik linux draai (hier op alle pc's) altijd de nieuwste updates gedraaid inclusief alle nieuwe kernels, en er nog nooit een probleem door gekregen.
Maar misschien (vermoed ik) is dat omdat de linuxen hier onaangepast core zoals bedoeld draaien en uitsluitend met repositories software?

Nou, ik denk eerder een combinatie van geluk en probleemloze apparatuur.  =D

Zelf heb ik in de loop der jaren gemiddeld 1 à 2 keer per jaar problemen gehad door bijgewerkte pakketten. Daarbij ging het vooral om bijgewerkte systeemkernen in combinatie met het gesloten niet-vrije stuurprogramma van Nvidia.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #33 Gepost op: 2019/11/13, 23:51:51 »
De pakketbron (PPA) van linuxmint-tools, waarin Bijwerkbeheer voor Ubuntu zit, wordt zeer actief bijgewerkt: vrijwel elke week zitten er nieuwe versies in. Dat kan ook nadelig zijn, want er zitten wel eens "uitglijers" in. Die worden dan wel weer snel hersteld, maar toch.

Daarom heb ik vandaag een eigen pakketbron (PPA) gecreëerd met daarin een "bevroren" versie van Bijwerkbeheer voor Ubuntu. Die PPA zal ik slechts zeer zelden bijwerken; hooguit een paar keer per jaar. Daarmee biedt hij betrouwbaarheid en voorspelbaarheid aan de gebruikers.

Ik heb de handleiding op mijn webstek dienovereenkomstig aangepast. Als je wilt overstappen naar mijn PPA, dan kan dat door eerst de bestaande linuxmint-tools PPA te verwijderen in Software & Updates, tabblad "Overige software". Daarna kun je die van mij toevoegen met de volgende terminalopdracht:
sudo add-apt-repository -y ppa:computertip/mint-tools-ubuntu
« Laatst bewerkt op: 2019/11/13, 23:54:08 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #34 Gepost op: 2019/11/14, 00:10:39 »
@Pjotr, heb update ppa gewijzigd maar kreeg wel alweer een nieuwe kernel de 4.15.0-70 en vanmorgen kwam de 69 binnen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #35 Gepost op: 2019/11/14, 00:16:48 »
@Pjotr, heb update ppa gewijzigd maar kreeg wel alweer een nieuwe kernel de 4.15.0-70 en vanmorgen kwam de 69 binnen.

De wijziging van de PPA betekent alleen, dat je nog maar zelden een nieuwe versie van Bijwerkbeheer zelf  zult krijgen.

Verder niks: alle overige bijgewerkte pakketten zullen in het normale tempo blijven binnenkomen. En dat is maar goed ook.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/11/14, 00:18:52 door Pjotr »

Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #36 Gepost op: 2019/11/14, 16:18:39 »
Zelf heb ik in de loop der jaren gemiddeld 1 à 2 keer per jaar problemen gehad door bijgewerkte pakketten. Daarbij ging het vooral om bijgewerkte systeemkernen in combinatie met het gesloten niet-vrije stuurprogramma van Nvidia.

Ja klopt. Met de Nvidia kaart in een vorige had ik ook regelmatig wat meer gedoe. Overigens een deel van de keren dat opgelost door simpelweg oudere kernelzooi op te ruimen, want blijkbaar ontstaan daar ook nogal eens conflictjes.
En op onze media pc speelt nu een geluid over hdmi probleempje (beeld gaat gewoon goed), al spelen we dat meestal toch af over de audio kaart naar hifi dus we zitten niet zonder.

Maar inderdaad denk ik dat dat ook is wat onze systemen hier behoorlijk stabiel houdt. Core install, repo-software, en geen handmatige aanpassingen. Dit kan hier ook vrij simpel vanwege het simpele gebruik van de meeste pc's hier.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #37 Gepost op: 2019/11/22, 19:35:51 »
Inmiddels heb ik de volgende proefopstellingen lopen:

1. Virtuele Machine met Ubuntu 18.04 en de PPA van gm10, voor de ontwikkelversie van Bijwerkbeheer;

2. Virtuele Machine met Xubuntu 18.04 en de PPA van computertip, voor de stabiele bevroren versie van Bijwerkbeheer.

Beide draaien probleemloos.  :)

De ontwikkelaar van deze gereedschappen heeft een zeer ingrijpende codeherziening aangekondigd voor de ontwikkelversie; ik verwacht die in de komende dagen. Voor de eindgebruiker verandert er niet veel, maar onder de motorkap wordt daarin zowat alles vernieuwd.

Op zich is dat goed nieuws, want het zou allemaal nog beter moeten worden. Maar ik raad mensen die een stabiele productieomgeving draaien, wel aan om toch mijn PPA (die van computertip) te gebruiken. Want daarin blijft alles de komende tijd hetzelfde. Pas over enkele maanden ga ik beoordelen of de aangekondigde codeherziening stabiel genoeg (geworden) is voor overname in mijn PPA.

Het draadje is inmiddels zo lang geworden dat ik even opnieuw de webkoppeling naar mijn handleiding vermeld:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntuplus.html
« Laatst bewerkt op: 2019/11/22, 19:38:16 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: installeer handig extra gereedschap voor bijwerken in Ubuntu!
« Reactie #38 Gepost op: 2020/01/25, 12:04:14 »
Na problematisch begin van het nieuwe bijwerkbeheer in Xubuntu 18.04.3 LTS heb ik toch de stoute schoenen weer aangetrokken en heb op de test pc en de oude Toshiba het bijwerkbeheer weer geinstalleerd volgens https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntuplus.html(de bevroren versie). Ik moet zeggen al een week lang geen problemen gehad. Ik hoop dat het zo blijft want dan ga ik het ook bij de andere pc's het toepassen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)