Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dualboot mint17/windows 7 starter, werkt trim onder win7?  (gelezen 1300 keer)

Offline aartje

  • Lid
dualboot mint17/windows 7 starter, werkt trim onder win7?
« Gepost op: 2014/07/27, 15:13:54 »
Ik heb een netbook Samsung N210Plus met daarin een Sandisk SSD van 128 GB.
Ik had er alleen Mint17 Mate op, maar vanwege één programma (Bridge programma
van Berry Westra, dat niet lekker, traaaaag werkt onder Wine) heb ik toch maar weer
Windows 7 starter er naast gezet met een algemene installatie DVD (externe USB)
en mijn eigen licentiecode.
Hoe kan ik (onder Windows7, onder Mint weet ik het wel) weten of trim goed werkt
en moet ik daar onder Windows 7 nog iets voor doen?

PS. Ik weet dat deze vraag strikt genomen niet bij dit forum hoort, maar ik hoop toch
op een antwoord omdat ik er tegen op zie om het op een windows-forum te vragen.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/27, 15:16:55 door aartje »

Offline jolo

  • Lid
Re: dualboot mint17/windows 7 starter, werkt trim onder win7?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/27, 17:29:25 »
Wellicht staat er daarover iets bruikbaars, op de site van computertotaal Review
Supersnelle SSD's voor Windows 7.
Of check anders op lifehacker Make Sure TRIM Is Enabled for Your Solid State Drive in Windows 7 for Better Performance.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline aartje

  • Lid
Re: dualboot mint17/windows 7 starter, werkt trim onder win7?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/27, 19:15:07 »
Hartelijk dank Jolo, zo moet ik er wel uitkomen, alleen moet ik ver.... Win7 weer installeren omdat
hij mijn licentiecode niet pakt. Maar dat is een heel ander verhaal.

Offline aartje

  • Lid
Re: dualboot mint17/windows 7 starter, werkt trim onder win7?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/28, 07:45:09 »
PS. Door in een administrator-commando-window in Windows7 (Starter) het volgende commando in te typen :

fsutil behavior query DisableDeleteNotify

kreeg ik als waarde 0 en dat  schijnt te betekenen dat Trim onder Windows7 dus aan staat.
Helaas werkt trim  niet op een NTFS partitie onder Linux (Mint in dit geval), dus ik mount de partitie
maar niet , behalve als het nodig is.

Wat me verder opvalt is dat je al bijna 14 GB op de C-partitie gebruikt en dan heb ik nog maar alleen
Firefox en AVG-virus protector ge-installeerd.... Bij Mint zou ik dan misschien maar 3 GB nodig hebben.

Re: dualboot mint17/windows 7 starter, werkt trim onder win7?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/28, 10:02:40 »
Hartelijk dank Jolo, zo moet ik er wel uitkomen, alleen moet ik ver.... Win7 weer installeren omdat
hij mijn licentiecode niet pakt. Maar dat is een heel ander verhaal.

hoeveel keren heb je activatiekey gebruikt? normaal kan je deze maar 5 keer gebruiken,de aantal keren dat je de key gebruikt word deze bij microsoft opgeslagen in een keybox, je zou hun eens kunnen vragen om deze te ledigen.Heb dit ook gedaan en kon hem terug gebruiken
ook opletten dat je de versie+key niet kan gebruiken op een andere pc, omdat deze eerst op je andere stond.maar er is een middel om dit op te lossen hoor.

Mvg

Offline aartje

  • Lid
Re: dualboot mint17/windows 7 starter, werkt trim onder win7?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/28, 13:26:29 »
Naar mijn weten is dit de eerste keer dat ik deze key invul. Ik heb alleen windows7
ge-installeerd na de aankoop (en installatie van 2GB) van het netbook en volgens
mij dmv een speciale (recovery) partitie. Volgens mij heb ik toen die key niet eens ingevuld.
Daarna Ubuntu ge-installeerd en toen windows heel af en toe nog gebruikt.
Wegens de goede ervaringen met een SSD op mijn desktop heb ik  een Sandisk
SSD in de plaats van de HD gezet en er alleen Mint op gezet. Omdat één lullig programmaatje
(Berry Westra's bridgeprogramma) het beroerd deed onder Wine (traaaaag) heb
ik een datapartitie van 50 GB opgeofferd en daar dmv een universele Windows 7 DVD
Win7 starter (Engels) er op gezet en de key van mijn netbook ingevuld toen er om
gevraagd werd. Op mijn netbook heb ik eigenlijk nauwelijks een data-partitie nodig.
Daarna heb ik mbv Vistalizer de Nederlandse taal er aan toegevoegd.
Via "configuratie"etc.etc. zag ik in een Window staan dat ik drie dagen de tijd had
om Windows 7 te activeren op verschillende manieren waaronder (automatisch)
telefonisch. Daar voelde ik niet zo veel voor en eigenlijk had ik daar niet veel
vertrouwen in (ik heb maar een OEM licentie) en toen heb ik besloten om Windows7 starter
op een andere meer beproefde manier te installeren, maar, sorry, daar kan en wil ik hier
verder niet over uitweiden...
Ik heb er alleen "Berry's internet club", Foxit PDF reader, Firefox en AVG Free opgezet en dat werkt allemaal
prima en meer hoef ik er niet op. Dat neemt al 14 GB ruimte in beslag !!

Wat me ook opviel was dat ik na de installatie nog 136 updates moest doen en dat
duurde uren en uren!
« Laatst bewerkt op: 2014/07/28, 13:32:26 door aartje »

Offline jolo

  • Lid
Re: dualboot mint17/windows 7 starter, werkt trim onder win7?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/28, 21:01:11 »
Dat verplicht activeren is één van de nadelen van Windows. Ofschoon het overigens wel mogelijk is, een succesvolle Windows activatie te back-uppen. Zie daarover mijn topic op het voormalig computertotaalforum. En mocht het ooit weer nodig zijn, om Windows 7 opnieuw te installeren, check dan deze hyperlink Windows 7 installatie-DVD slipstreamen met RT7Lite: uitbreiden met laatste updates, drivers, tweaks en een onbeheerde setup.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM