Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LiveCD Kubuntu  (gelezen 3091 keer)

Bright

  • Gast
LiveCD Kubuntu
« Gepost op: 2007/01/22, 16:51:50 »
Ik heb vandaag een .iso van Kubuntu 6.10 gedownload, op cd gezet en proberen te booten.
Op http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=170293 heb ik mijn verhaal ook al gedaan.
Maar kom er nog niet echt uit.

Zou je voor verder uitleg willen kijken op
http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=170293

Groet,

Jordy

Janny

  • Gast
LiveCD Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/22, 17:45:40 »
Misschien moet je toch F4 - voor de VGA gebruiken - doe ik wel en ik stel de taal in met F2.

Offline Soul-Sing

  • Lid
LiveCD Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/22, 18:57:56 »
wanneer de f4 toets VGA niet werkt , zou ik de alternate cd downloaden en stap voor stap installeren. zo kom je vanzelf uit bij X.

echter wat zijn je systeemgegevens? vertel daar iets over. kan belangrijk zijn voor een eventueel vervolg-advies. :)

Bright

  • Gast
LiveCD Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/22, 19:32:32 »
Ik werk met een Acer Aspire 5025.

En heb een Edgy gedownload
Of had ik de Dapper moeten hebben?

Wat moet ik instellen dan met F4? Laat het gewoon staan op mijn andere pc en dan werkt het wel.
Op mijn laptop heb ik ook al de resolutie ed die ik normaal gebruik ook gebruikt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
LiveCD Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/22, 19:36:35 »
Ik herhaal even een bijdrage van Profox:
mogelijk iets met APIC routing, of met ACPI

probeer eens om je taal en toetsenbord enz. in te stellen via de F-toetsen en daarna F6 te gebruiken en dan achteraan de 2 streepjes typ je: noapic nolapic

en dan enter...

als dat ook niet werkt...

probeer dan: pci=noacpi acpi=off

en als dat niet werkt, alle 4 tegelijk... (noapic nolapic pci=noacpi acpi=off)

...hopelijk heeft het succes

Groet, Pjotr.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
LiveCD Kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/22, 19:37:29 »
Jordy, zoals Marcel de Reus aanhaalde, ligt het probleem waarschijnlijk bij de X server (de grafische gebruikersinterface)

Gebruik je toevallig een ATI Mobility Radeon kaart? (wellicht een PCI-Express versie?) Ik heb namelijk deze bug al bij erg veel van deze kaartjes gezien. X700 of X800 in de meeste gevallen...

Nu, dat terzijde, zelf heb ik ook een laptop met een X700... je moet proberen terecht te komen in een textuele weergave (een soort van DOS-omgeving als je daarmee bekend bent) als je het zwarte scherm ziet moet je proberen te drukken op CTRL+ALT+F1 of CTRL+ALT+F2 en dan hopelijk krijg je een zwart terminalvenster (lijkt op DOS-omgeving).
Indien je geen terminalvenster krijgt dan kan dit ook veroorzaakt worden door de ATI driver (vreemd genoeg, maar dit heb ik zelf ook al meegemaakt met een X700 ati kaart in een Acer laptop)

Indien dit wel lukt (om in een textuele interface te geraken) dan laat je het maar ff weten, anders kan je proberen om via de Alternate installer Ubuntu te installeren in tekstmodus. Na installatie kan je dan de Recovery mode opstarten in het GRUB opstartmenu wanneer je de pc opstart en dan kan je vanuit daar via commando's andere drivers installeren: de fglrx driver (closed-source driver van AMD/ATI zelf voor 2D/3D versnelling) of de VESA driver (algemene open source videodriver, geen! 2D/3D versnelling)

Hopelijk werkt het d
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
LiveCD Kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/22, 19:38:24 »
lol Profox, nu ben je als het ware dubbel aan het woord.....  :-)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
LiveCD Kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/22, 19:40:32 »
Citaat van: pjotr123
lol Profox, nu ben je als het ware dubbel aan het woord.....  :-)
;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Bright

  • Gast
LiveCD Kubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/22, 20:33:54 »
Citaat van: profoX
Jordy, zoals Marcel de Reus aanhaalde, ligt het probleem waarschijnlijk bij de X server (de grafische gebruikersinterface)

Gebruik je toevallig een ATI Mobility Radeon kaart? (wellicht een PCI-Express versie?) Ik heb namelijk deze bug al bij erg veel van deze kaartjes gezien. X700 of X800 in de meeste gevallen...

Nu, dat terzijde, zelf heb ik ook een laptop met een X700... je moet proberen terecht te komen in een textuele weergave (een soort van DOS-omgeving als je daarmee bekend bent) als je het zwarte scherm ziet moet je proberen te drukken op CTRL+ALT+F1 of CTRL+ALT+F2 en dan hopelijk krijg je een zwart terminalvenster (lijkt op DOS-omgeving).
Indien je geen terminalvenster krijgt dan kan dit ook veroorzaakt worden door de ATI driver (vreemd genoeg, maar dit heb ik zelf ook al meegemaakt met een X700 ati kaart in een Acer laptop)

Indien dit wel lukt (om in een textuele interface te geraken) dan laat je het maar ff weten, anders kan je proberen om via de Alternate installer Ubuntu te installeren in tekstmodus. Na installatie kan je dan de Recovery mode opstarten in het GRUB opstartmenu wanneer je de pc opstart en dan kan je vanuit daar via commando's andere drivers installeren: de fglrx driver (closed-source driver van AMD/ATI zelf voor 2D/3D versnelling) of de VESA driver (algemene open source videodriver, geen! 2D/3D versnelling)

Hopelijk werkt het d� n wel :P
Ik gebruik inderdaad een ATI Radeon X700.

En als ikin het zwarte scherm zit heb ik al geprobeerd om CTRL+ALT+ elke mogelijke F toets.
Er gebeurd helemaal niks.
Dus dat wil niet.
Alternate installer Ubuntu?
Ken ik niet.

Offline Soul-Sing

  • Lid
LiveCD Kubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/22, 21:17:10 »
alternate cd kubuntu/ubuntu edgy


: http://nl.releases.ubuntu.com/6.10/

Bright

  • Gast
LiveCD Kubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/22, 21:21:28 »
Maakt het nog uit dat ik Edgy heb en niet Dapper. Zou dat nog wat uit kunnen maken?
Ik zal morgen die alternate cd downloaden.

Offline Soul-Sing

  • Lid
LiveCD Kubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/22, 21:23:44 »
Citaat van: Bright
Maakt het nog uit dat ik Edgy heb en niet Dapper. Zou dat nog wat uit kunnen maken?
Ik zal morgen die alternate cd downloaden.
over het algemeen heeft edgy een betere hardware herkenning. tis een
latere release.

Bright

  • Gast
LiveCD Kubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/23, 12:13:23 »
uhm.... ik probeerde Ubuntu/ Kubuntu nog even op mijn andere pc en kwam daar nog tot een ontdekking. Misschien dat het interessant is.
Ik wou Kubuntu proberen, maar wist niet welke cd rw het was ( uiterlijk zelfde ) dus probeerde gewoon een. Bleek het de cd rw te zijn van Ubuntu ipv Kubuntu. Dus ik druk op Esc ( soort reflex zeg maar ) en kwam ik in een soort Dos achtige omgeving.
Kan ik hier wat mee?
Er stond iets van Boot -.
Iemand een idee?

Toegevoegd:--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb die andere versie van Ubuntu gedownload. Tijdens het booten kan ik kiezen uit drie opties.
1. Installeer in tekst-modes
2. Installeer in OE-modes
3. Install a command-line system

Nog wel meer, maar die doen er even niet toe.
Welke moet ik hebben?
En als ik Ubuntu dan heb geinstalleerd, dan werkt het toch niet omdat mijn X700 toch niet wordt ondersteund?
Al vast bedanmkt.

Offline Jelle

  • Lid
LiveCD Kubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/26, 10:19:12 »
Intalleer in tekst modus. Wanneer het is geïnstalleerd haal je de cd eruit en start op in recovery mode. Je komt dan in een terminal (als root, dus sudo e.d is niet nodig).

Daar doe je:

cd /etc/X11
cp xorg.conf xorg.conf.old (een spatie na cp, en na de eerst conf; hiermee maak je een backup van xorg.conf)

dan: dpkg-reconfigure xserver-xorg (1 spatie, na reconfigure)

Je komt dan in een configuratie programma voor X (muis, toetsenbord, beeldscherm) Daar laat je alles zoals voorgesteld, BEHALVE de grafische driver. Dit is het tweede scherm waar je komt.
Hier staat ATI. Ga naar beneden en verander in VESA. Doorloop verder het hele verhaal met enter op wat wordt voorgesteld. (soms moet je met de rechter pijltjestoets zorgen dat YES of NEXT oid rood wordt. Dat merk je wel, want als je dat niet doet gebeurt er niets als je enter toetst)

Plotseling sta je dan weer in de terminal (het configuratiescherm blijft gewoon staan, overigens)
Daar kun je uitloggen met ctl alt del (of als je niet kunt wachten doe je startx)

Mocht het nu nog niet werken, dan moet je nog speciale bootparameters meegeven, zoals acpi=off. Hiervoor druk je in GRUB op e en voegt de bootparameter toe achter de regel die je ziet. Bij mij was dit niet nodig.

Deze info komt van https://help.ubuntu.com/6.10 en dan uit het gedeelte extracts from the Official Ubuntu Book, typical problems.