Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkkaart scriptje  (gelezen 860 keer)

Offline h2o

  • Lid
Netwerkkaart scriptje
« Gepost op: 2010/11/02, 18:51:09 »
Ik ben bezig met een projectje onder mijn collega's om Debian (je mag ook Ubuntu of Mint lezen) vanaf een USB schijf te laten draaien. Dat gaat uitstekend en m'n collega's zijn hierover heel enthousiast.
Maar er is een probleempje: Ik draai Debian met XFCE (omdat het lekker licht en tevens uitgebreid genoeg is) met WICD. Het probleem bestaat hierin dat je bij iedere computer een andere netwerkkaart hebt. Dat is natuurlijk logisch, maar ze hebben wel allemaal een eigen nummer: eth0, eth1, eth2 enz.
Nu ben ik erachter gekomen dat je het bestandje /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules kunt wissen. Bij een herstart zorgt Linux er zelf voor dat er een nieuw bestandje met netwerkkaarten nummering wordt aangemaakt. Hierdoor heb je dan altijd als (eerste en enigste) netwerkkaart eth0.

Nu mijn vraag: Hoe kun je middels een scriptje ervoor zorgen dat bij het afsluiten of herstarten van het systeem het bestandje /etc/udev/rules.d/*-net.rules wordt gewist? Dan hebben de gebruiker -altijd- eth0 bij het opstarten van het systeem. Dan kan ik die USB-schijven op eth0 instellen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!