Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met Wine-menu  (gelezen 1292 keer)

Offline Peter2

  • Lid
Problemen met Wine-menu
« Gepost op: 2011/01/10, 17:18:40 »
Ik heb hier al meer gelezen over problemen met Wine (ik gebruik Ubuntu 10.10, Wine 1.2.1, dual boot systeem met Ubuntu en Windows XP), maar dan ging het steeds om het verwijderen van Wine. Mijn probleem is dat het menu van Wine niet goed werkt. Ik heb ook al geprobeerd om Wine te verwijderen (dat lukte ook, al bleef het menu staan), en Wine + de Windowsprogramma's opnieuw te installeren. Die programma's werken op zichzelf (meestal) goed, maar van het menu klopt niet veel meer. Zo heb ik bijvoorbeeld ACDSee met succes geïnstalleerd, het staat ook in het Wine menu, maar daarop klikken doet helemaal niets. Ik kan het programma echter wel via de GNOME Commander starten (gewoon op het exe-bestand klikken of enteren) en het is me ook gelukt om een snelkoppeling op het bureaublad te maken, die ook goed werkt ('t is net Windows als je het ziet...).

Dat menu van Wine past zich kennelijk niet vanzelf aan, er staan nu al drie onderdelen "Programma's" in, met hier en daar in het submenu weer hetzelfde programma (zoals The Bat! dat ik ook perfect kan opstarten met een snelkoppeling op het bureaublad). Nu kan ik dus die programma's onder Wine prima starten (soms wel met problemen, maar dat is een andere discussie), maar NIET via het Wine menu. Niet dodelijk, maar toch wel irritant. Is er een manier om het Wine menu zo bij te werken dat het weer klopt? Het lijkt wel of het alles onthoudt wat je ooit gedaan hebt, ook al zijn die onderdelen intussen allang verdwenen, terwijl nieuwe installaties ontbreken, ook al werken ze intussen wél.

Re: Problemen met Wine-menu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/10, 19:43:29 »
Als je met de rechtermuisknop op de knop voor het menu klikt, en kies voor Menu's bewerken, kun je het dan handmatig opruimen?

Offline Peter2

  • Lid
Re: Problemen met Wine-menu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/10, 20:14:57 »
Klikken met de rechtermuisknop op het menu doet helemaal niets...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Problemen met Wine-menu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/10, 20:50:40 »
Probeer eens,
"edit menu " op de application(programma's) doen, via rechter muis toets.
Dan de naar wine gaan.
Dan de start icoon(die werkt) van je bureaublad naar wine slepen(in de edit menu).

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Problemen met Wine-menu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/10, 21:19:18 »
Klikken met de rechtermuisknop op het menu doet helemaal niets...

Rechtermuisknopklik op het menu Toepassingen op het bovenste paneel. Krijg je o.a. een optie 'Menu's bewerken' te zien.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Problemen met Wine-menu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/10, 21:27:39 »
Een van de problemen van wine is dat het net zo hard vervuilt als Windows.
Laatst heb ik in wine Photoshop geïnstalleerd en verwijderd, maar er bleven tig mappen achter en ook zo'n 1000(!) register items. Plus menu-onderdelen.
Met Eusing registercleaner heb ik dat register opgeschoond en al die mappen heb ik handmatig moeten verwijderen (Program Files, User en Public). En daarna heb ik in Voorkeuren->Hoofdmenu nog wat menu-onderdelen weggehaald.
Echt Windows.

Offline ivo

  • Lid
Re: Problemen met Wine-menu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/10, 21:58:07 »
windows programma's moet je onder windows draaien
linux programma's onder linux
XBox spellen op een XBox
PS2 spellen op een playstation
Je doet toch ook niet de vaatwas met het gasfornuis en de bonte was in de waterkoker?

Mijn mening: als je iets probeert te doen waarvoor het niet specifiek bedoeld is (windows programma's zijn niet ontworpen om onder wine te draaien, noch is wine zover dat het 100% windows kan vervangen) dan moet je blij zijn als het onverhoopt toch werkt maar niet mekkeren als het niet werkt.

Gisteren had ik en probleem met wine-cellar, maar dat is opgelost. Ben even langs de Gall&Gall geweest. Da's altijd nog de beste wine......

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Peter2

  • Lid
Re: Problemen met Wine-menu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/10, 23:32:59 »
Ah, klikken op "Toepassingen" geeft inderdaad de mogelijkheid om de menu's van Wine te bewerken. Maar ik kan alleen maar hoofdonderdelen verwijderen of toevoegen, en niet subonderdelen (sommige programma's zijn er nog wel, andere weer niet, dus ik kan niet het hele hoofdonderdeel weghalen). Bovendien kan ik alleen kiezen of ik zo'n hoofonderdeel kan tonen of niet, dus ze worden niet echt verwijderd.

Ja, in theorie zou het mooi zijn als je alleen linux-programma's onder linux hoefde te draaien. Maar in de praktijk ontkom ik er toch niet aan om soms een Windowsprogramma te draaien. Met dual boot kan ik dan natuurlijk "even" naar Windows booten, maar dat kost allemachtig veel tijd. Zo heb ik nog steeds geen geschikt mailprogramma in Linux gevonden. Ik heb evolution en claws geprobeerd, maar ik vind mijn 10 jaar oude The Bat!  toch veel handiger, in het bijzonder wat betreft het hanteren van meerdere accounts.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Problemen met Wine-menu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/11, 16:10:37 »
Maar ik kan alleen maar hoofdonderdelen verwijderen of toevoegen, en niet subonderdelen (sommige programma's zijn er nog wel, andere weer niet, dus ik kan niet het hele hoofdonderdeel weghalen).

Eventueel Wine 'volledig verwijderen' via menu Systeem, Beheer, Synaptic pakketbeheer, en daarna met die rechtermuisknopklik op menu Toepassingen, via Menu's bewerken, Wine verwijderen en daarna opnieuw installeren?

Achtergebleven resten van een uit Wine verwijderd programma kun je ook nog handmatig verwijderen uit /home/gebruikersnaam/.local/share/applications/wine/Programma's
Let op de . voor local! Een punt voor een map/bestand duidt aan dat dit een verborgen map/bestand is. Verborgen mappen/bestanden kun je zichtbaar maken via menu Beeld, Verborgen bestanden weergeven, of m.b.v. de toetscombinatie Ctrl+H