Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoorden e.d.  (gelezen 2760 keer)

Offline yJi

  • Lid
Wachtwoorden e.d.
« Gepost op: 2015/07/10, 13:10:57 »
Kom er nu achter dat er meerdere wachtwoorden nu verdwenenen zijn, dat terwijl ik al mijn wachtwoorden en inlognamen op een aparte wijze had opgeslagen, ben ik dat dus allemaal zomaar kwijt.
Wat een gezellig zootje maken wij dan weer van Internet, of voelen jullie dat toch anders...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/10, 13:44:50 »
Waar ben je die kwijtgeraakt (welk programma)?

Offline MKe

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/10, 20:08:45 »
Hoezo kwijt geraakt? Daar ben je toch zelf verantwoordelijk voor? Je moet je wachtwoorden in een beveiligd bestand opslaan en backuppen.  Als je je daar niet aan houd ben je onverantwoord bezig. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, speciale programma's als lastpass e.d. Of texteditors die versleuteld kunne opslaan (Emacs).

Offline yJi

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/11, 09:17:57 »
Waar ben je die kwijtgeraakt (welk programma)?

Dat begon met DigiD en vervolgens meerdere en ja ik heb ze opgeslagen niet in LastPass maar in Blur.
Werkte behoorlijk goed tot gisteren.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/11, 09:36:58 »
ik heb ze opgeslagen niet in LastPass maar in Blur.

Geen ervaring met Blur.

Voor andere forumleden, hier meer info (AskUbuntu heeft er geen info over)
  -   website Abine
  -   Review

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/11, 09:37:19 »
Waar ben je die kwijtgeraakt (welk programma)?

Dat begon met DigiD en vervolgens meerdere en ja ik heb ze opgeslagen niet in LastPass maar in Blur.
Werkte behoorlijk goed tot gisteren.
Misschien is er een tijdelijke synchronisatie probleempje, Abine is een Amerikaans bedrijf, hun software Blur wordt als goed beoordeeld door diverse sites...
Ik vraag mij toch af waarom je een programma nodig hebt, om wachtwoorden te bewaren... je browser kan dit toch ook heel goed. 

Offline yJi

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/11, 10:11:45 »
Waar ben je die kwijtgeraakt (welk programma)?

Dat begon met DigiD en vervolgens meerdere en ja ik heb ze opgeslagen niet in LastPass maar in Blur.
Werkte behoorlijk goed tot gisteren.
Misschien is er een tijdelijke synchronisatie probleempje, Abine is een Amerikaans bedrijf, hun software Blur wordt als goed beoordeeld door diverse sites...
Ik vraag mij toch af waarom je een programma nodig hebt, om wachtwoorden te bewaren... je browser kan dit toch ook heel goed.

Nee, weet niet of het echt daar aan lag. Het begon immers na mijn laatste update, dat geeft mij het gevoel dat het daar mee te maken heeft. Want nu werkt alles wel weer. Zomaar? Neen, er is geen zomaar reden, maar de reden is voor mij nog steeds heel erg onduidelijk.
Ook qua DigiD, dat nu ook weer werkt alleen niet meer voor het SVB.
Neen, ik ben niet overtuigd meer van mijn Browser en als je het daar dan wel instelt. Menig maal ging het daar ook mis.
Het best is om al je WW's zelf te onthouden, maar ja dat zijn er dan dus heel veel.
Die van het betalingsverkeer en aanverwante zaken doe ik ook zo, die staan nergens opgeslagen. Alleen ik weet die. Dat is immers het allerveiligste.
Tot nu toe werkte het goed onder Blur voor de niet financiële zaken. Nu dus wel weer.
Ook die van mijn Fritz.Box weet ik alleen.

Alle andere redenen hier wel genoemd door andere leden, waren/zijn DUS echt niet voor mij van toepassing.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

JohPoe

  • Gast
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/11, 10:24:54 »
Ik vraag mij toch af waarom je een programma nodig hebt, om wachtwoorden te bewaren... je browser kan dit toch ook heel goed.

Er zijn 2 typen computer gebruikers.
Gebruikers die al eens data verlies hebben meegemaakt en gebruikers die hun data nog moeten verliezen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/11, 11:40:43 »
Ik ben ook geen voorstander om wachtwoorden blind aan browsers of keyrings toe te vertrouwen. Ik heb een versleuteld tekst bestand dat gebackupped wordt en die hou ik bij. Hiervoor heb je verschillende mogelijkheden. Ik gebruik emacs die standaard bestanden met gpg versleuteld als je daar om vraagt. Je kunt er ook voor kiezen om bv. encfs te gebruiken zodat bestanden automatisch worden opgeslagen. Dit is allemaal als extra beveiliging, voor het geval de keyring of de browser de mist in gaat.
Ook een mooi progje is yapet, een commandline tooltje dat bedoeld is om wachtwoorden op te slaan. Toegegeven, het is nogal wat extra werk, maar het is het waard wat mij betreft.

JohPoe

  • Gast
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/11, 12:40:47 »
Tja, je kan je wachtwoorden ook in een text-bestandje bewaren en dat opslaan op je externe HD, die je alleen aansluit als je een wachtwoord odig hebt.
Of dat je ze op een stick zet die je dan alleen in je notebook doet als je iets nodig hebt.

Verder kan je met LastPass gewoon werken en werkt dit eenvoudiger om je ww te bewaren. Het kan zelfs wachtwoorden voor je genereren.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Ik heb alleen de wachtwoorden van mijn banken en bijv. DigiD, PayPal etc. niet in Lastpass maar zoals gezegd ergens goed bewaard.
Het gemak dient de mens  =D
Maar wat als het gemak niet meer werkt (zie het bericht waarmee dit draadje is gestart)  :-[

Vertrouwen op een ander is goed maar hou er rekening mee dat:
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2015/25/wachtwoordbeheerder-lastpass-slachtoffer-van-hack
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Murphy
https://www.security.nl/posting/433902/Politie+adviseert+wachtwoord+te+wijzigen+bij+relatieconflicten?channel=rss

Mijn advies is maak het je gemakkelijk maar hou wel een backup achter de hand.



Offline RikRik

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/11, 15:59:36 »
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Citaat
Opgeslagen wachtwoorden beheren

U kunt uw wachtwoorden voor verschillende sites opslaan in Chrome. Wanneer u inlogt op een website, vraagt Chrome of u uw wachtwoord voor de betreffende site wilt opslaan.

Als u bent ingelogd bij Chrome, worden uw wachtwoorden ook gesynchroniseerd met uw Google-account zodat u deze kunt gebruiken op verschillende apparaten.

Hoe Chrome omgaat met wachtwoorden
De manier waarop Chrome omgaat met wachtwoorden, hangt af van of u ze wilt synchroniseren tussen apparaten.

Als u bent ingelogd bij Chrome of Google Smart Lock voor wachtwoorden gebruikt in Android, zijn wachtwoorden die u heeft opgeslagen in Chrome, mogelijk beschikbaar om u automatisch in te loggen op uw Android-apparaat.

Wachtwoorden die u heeft opgeslagen op uw Android-apparaat, zijn ook beschikbaar in Chrome wanneer u bent ingelogd met uw Google-account.

Opmerking: Als u bent ingelogd bij Chrome, biedt Chrome niet aan het wachtwoord van het Google-account op te slaan waarmee u bent ingelogd.

Ik gebruik deze manier van wachtwoord opslag al vele jaren, het vetgedrukte is  voor mij een reden waarom ik Chrome gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/11, 16:04:24 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/11, 16:21:26 »
Dat is met LastPass ook. Zet het op elke pc die je hebt en je hebt overal je wachtwoorden bij de hand.
Inloggen op mijn google-account op mijn werk, ingelogd, en heb ik alle wachtoorden en auto aanvullen bij de hand, onafhankelijk welke besturing er gebruikt wordt...
Ook na een herinstallatie van een compleet besturingssysteem kan ik zo weer verder, zelfs auto aanvullen is nog gewoon aanwezig. 
Dus, Lastpass is een prima oplossing, alleen voor mij is het overbodig.. en niet alleen voor mij met Chrome, er zijn veel meer browser met synchronisatie mogelijkheden  ;) 

« Laatst bewerkt op: 2015/07/11, 16:22:57 door RikRik »

DarkEra

  • Gast
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/11, 16:38:00 »
....... en niet alleen voor mij met Chrome, er zijn veel meer browser met synchronisatie mogelijkheden  ;)

Klopt, Firefox en Opera bijvoorbeeld waarbij van alle web browsers beschikbaar voor een Linux distributie mijn voorkeur toch uit gaat naar Firefox. Lastpass, Keepass etc. heb ik nooit gebruikt en ook niet nodig.

Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/11, 19:39:22 »
Voordeel is alleen wel dat Lastpass het meest veelzijdig is van allemaal. Chrome is beschikbaar voor Win, Mac, Android en Linux. Lastpass is beschikbaar voor meer systemen én je kunt ook vanuit een niet-ondersteund systeem altijd inloggen op je Lastpass-account om bij je kluis te komen. Dat kan met Chrome, Firefox, etc. niet.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/11, 20:42:21 »
Voordeel is alleen wel dat Lastpass het meest veelzijdig is van allemaal. Chrome is beschikbaar voor Win, Mac, Android en Linux. Lastpass is beschikbaar voor meer systemen én je kunt ook vanuit een niet-ondersteund systeem altijd inloggen op je Lastpass-account om bij je kluis te komen. Dat kan met Chrome, Firefox, etc. niet.
Nadeel van Lastpass, je moet wéér een account aanmaken, en voor optimaal gebruik, wéér een extra plug-in installeren. Verder is het vreemd dat de website van Lastpass alleen maar de drie belangrijkste besturingssystemen laat zien,Windows mac en Linux... Ondersteunende platformen en browsers:


Offline RikRik

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/11, 22:54:01 »
Goh, alweer welles nietes. Hou daar toch eens mee op zeg.
Het is al warm genoeg en haantjes zat in de wereld. :evil: :evil: :police: :police: :-*

btw, voor chrome/google moet je ook een account aanmaken.....bleh
Femke, ik maak me niet druk hoor, en met een laptop kan je lekker buiten discuzeuren..  =D

btw, voor dit forum moet je ook een account aan maken, maar er zijn grenzen, en Blur is een prima prog  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 2015/07/11, 22:56:49 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/11, 22:54:44 »
. dubbel
« Laatst bewerkt op: 2015/07/11, 22:56:37 door RikRik »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/12, 06:17:33 »
Zelf maak ik ook altijd een copie op papier van de wachtwoorden.

Wachtwoorden in bijv firefox opslaan is niet veilig, dacht dat je wel een wachtwoord op kon zetten.
Dus keepass, of lastpass is veel veiliger. Zoek maar op websites waar dit getest is, dit is al jaren bekent.
Of chrome veilig is tav passwords weet ik niet, maar dat kun je zeker vinden op het internet.

En wachtwoorden kwijt raken?
Dan heb je gewoon geen backup gemaakt.(backup keepass).
Daarom ook op papier zetten is toch soms voordelig.

En het voordeel van keepass(en anderen), hier kun je grote wachtwoorden maken, die bijna niet te hacken zijn, zeker als je in de toekomst kijkt dat alles sneller gaat met nieuwe hardware.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/12, 09:51:30 »
Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar na het lezen van deze topic en diverse site's, weet ik het nu zeker: het is niet veilig om je wachtwoorden op te slaan in je browser.....   toch zullen de meeste computergebruikers deze methode wel toepassen.

Paswoorden opslaan in je browser is te vergelijken met je portemonnee op een tafeltje te leggen in een openbare ruimte, die(je pc) moet je niet uit het oog verliezen.  ;) 
« Laatst bewerkt op: 2015/07/12, 09:53:29 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wachtwoorden e.d.
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/12, 18:21:28 »
Dan ben je daar wel laat achter.
Wat is je probleem???