Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?  (gelezen 3836 keer)

juuleman

  • Gast
Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?
« Gepost op: 2009/08/04, 20:42:31 »
Hoi,

Ik ben van plan om Xubuntu te gaan installeren op een best oude pc.

Heb ik in Xubuntu ook een virusscanner en firewall nodig? Zo ja, Welke en hoe moet ik ze installeren?

P.S. Lees ook ff mijn andere post: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/pc-krachtig-genoeg-voor-xubuntu/

Groetjes,
Juul

Offline siegi

  • Lid
Re: Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/04, 20:46:12 »
Een firewall is in principe niet nodig, aangezien ubuntu standaard geen luisterende services heeft.
Een virusscanner ook niet omdat er eigenlijk geen virussen in het wild te vinden zijn voor linux.
Maar kijk voor meer informatie op volgende link;
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VeiligheidInUbuntu

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/04, 23:47:02 »
Citaat
Heb ik in Xubuntu ook een virusscanner en firewall nodig? Zo ja, Welke en hoe moet ik ze installeren?

Als je vaak samen werkt aan een document met Windows gebruikers is het altijd toch aan te raden, om een On Demand virusscanner te gebruiken. On Demand wil zeggen, alleen als jij opdracht geeft om te scannen naar virussen, zal er gescant worden naar virussen.

ClamAV is een aanrader. Dat kun je installeren in Systeem > Installeren / Verwijderen, kijk hier voor meer informatie over het installeren van software in (X)Ubuntu

Opmerking : je zult geen virus krijgen in (X)Ubuntu, dankzij de sterke technische opbouw van het besturingssysteem, maar omdat Windows zo gevoelig is voor virussen, is het altijd een goed idee om bestanden die je naar Windows gebruikers stuurt nog eens te scannen voor virussen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/04, 23:55:35 »
maar omdat Windows zo gevoelig is voor virussen, is het altijd een goed idee om bestanden die je naar Windows gebruikers stuurt nog eens te scannen voor virussen.

Vind ik niet. Windowsgebruikers dienen zelf voor hun eigen computerveiligheid te zorgen, het zijn doorgaans geen kleine kinderen.... Laat ze zelf maar zorgen voor een bijgewerkte virusscanner. Als je Windows gebruikt, hoort dat erbij. Niet als je Linux gebruikt.

@juuleman: hier staat ook nog wat interessant leesvoer:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/05, 08:03:36 »
Pjort, ben hier helemaal mee eens.

Ik ben ook niet blij als de buurman, de rotzooi bij mij op het stoepetje neer gooit en niet opruimt.

Re: Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/05, 08:19:45 »
Vind ik niet. Windowsgebruikers dienen zelf voor hun eigen computerveiligheid te zorgen, het zijn doorgaans geen kleine kinderen.... Laat ze zelf maar zorgen voor een bijgewerkte virusscanner. Als je Windows gebruikt, hoort dat erbij. Niet als je Linux gebruikt.
QFT.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/05, 08:24:54 »
QFT.

@David Blaszyk QFT is een acronym wat meerdere betekenissen heeft........welke betekenis bedoel je hier??
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/05, 09:11:02 »
Ik bedoel hier mee "Quoted for truth".

Offline Tom

  • Lid
Re: Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/05, 09:41:18 »
ClamAV loopt altijd hopeloos achter , dus beter gewoon niets installeren.
Ik gebruikte het vroeger ook altijd maar ben er na twee jaar ervaring mee gestopt. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.