Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan wijziging in smb.conf niet opslaan  (gelezen 3035 keer)

Offline Robert9

  • Lid
Kan wijziging in smb.conf niet opslaan
« Gepost op: 2011/11/02, 17:24:18 »
Ik heb smb.conf gewijzigd i.v.m. instellen samba, maar als ik smb.conf wil opslaan krijg ik de mededeling dat ik geen rechten heb. Ik ben de enige gebruiker van het systeem dus ik neem aan dat ik iets verkeerd heb gedaan.
Ik heb smb.conf geopend vanuit "persoonlijke map > bestandssysteem". Moet dat anders?

Rob

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kan wijziging in smb.conf niet opslaan
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/02, 17:46:46 »
Je hebt root rechten nodig.
In linux is het niet zoals in windows.
Standaard heb je als gewone gebruiker geen rechten om iets te installeren of in te stellen. Echter de gebruiker die als eerste aangemaakt word tijdens het installeren van Ubuntu krijgt wél rechten maar die kan hij pas gebruiken na het intikken van een wachtwoord. Dat is dus het wachtwoord wat je tijdens de installatie ingevuld hebt.
Root (systeembeheerder dus) staat in Ubuntu standaard uit. Je kan dus bijvoorbeeld niet inloggen als root in de grafische omgeving.
Vanuit de grafische omgeving kan je wel met Ctrl+Alt+F1 t/m F6 naar een console gaan en daar als root inloggen. Ctrl+Alt+F7 brengt je weer in het grafische gedeelte.
Of je kan dus via de terminal (Ctrl+Alt+T) een virtuele console openen en daar met rootrechten werken.
Daarvoor moet je het woordje sudo voor het commando intikken. Bijvoorbeeld om het programma K3B te installeren via de terminal moet je volgend commando intikken.
sudo apt-get install k3bDaarna zal je wachtwoord gevraagd worden. Terwijl je dit intikt zal je niets zien, ook geen sterretjes. Dat is normaal, vanwege de veiligheid. Je moet dus je ww "blind" intypen.

Als je echter in het grafische gedeelte een programma opstart die root rechten nodig heeft, bijvoorbeeld de UpdateManager, dan zal je een venstertje te zien krijgen die vraagt naar je wachtwoord. Dat is dus net hetzelfde als in de terminal maar dan voor grafische toepassingen.

Dus je bent wel de enige gebruiker maar je kan daarom nog geen dingen doen die root rechten nodig hebben zonder je wachtwoord in te tikken.

Om nu het bestand smb.conf als root te openen, Klik je de toetsencombinatie Alt+F2 in en tik je in:
gksudo nautilusgk komt nog eens bij de sudo omdat je iets grafisch wilt opstarten.
Nu opent zich bestandssysteem en kan je navigeren naar het bestand. Echter je kan ook het volgende commando gebruiken om direct het bestand te openen en bij te werken (Edit/Bewerken)
gksudo gedit /pad/naar/het/bestandgedit is dus de tekstbewerker van Gnome, van daar de g voor edit.
Ik weet niet waar dat bestand staat dus dat moet je zelf even aanpassen. (vandaar het /pad/naar/het/bestand)

Een voorbeeld:
Het bestand fstab staat bijvoorbeeld onder de map /etc zodoende moet dan het pad /etc/fstab worden.
En het commando luid dan: gksudo gedit /etc/fstab
Weet je niet zeker waar het staat dan kan je dus gewoon nautilus openen met rootrechten en zo naar het bestand gaan.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/02, 17:55:44 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Robert9

  • Lid
Re: Kan wijziging in smb.conf niet opslaan
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/03, 16:03:23 »
Ik was aardig op weg, maar Ubuntu is niet foolproof ;-)  Ik weet nu hoe het gekomen is, maar ik heb smb.conf met een leeg bestand overschreven. Ik kan het oorspronkelijke bestand niet meer vinden, ook niet in de prullenmand. Als ik samba opnieuw wil installeren zegt hij dat alles up to date is. Hoe kom ik aan een nieuwe smb.conf?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan wijziging in smb.conf niet opslaan
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/03, 16:08:33 »
Indien je gedit gebruikt hebt, dan heb je misschien nog een verborgen copie van je file.
Dus kijk in de map met nautilus of je een verborgen file hebt, dus een file met een . ervoor, in nautilus de verborgen files laten zien vrijgeven.

En in het vervolg altijd een kopie maken.

Re: Kan wijziging in smb.conf niet opslaan
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/03, 16:18:42 »
Een backup heeft meestal een 'golfje' (~) achter de bestandsnaam.
Ook hierdoor is het file normaal onzichtbaar, maar zichtbaar te maken in Nautilus door op CTRL-H te drukken.

Verborgen bestanden / folder kunnen inderdaad ook een 'punt' (.) ervoor hebben staan, maar bij een backup van een file is dat dus het 'golfje' (~).
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Robert9

  • Lid
Re: Kan wijziging in smb.conf niet opslaan
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/03, 16:30:39 »
Ik heb nog veel te leren :-( Maar als ik nu gksudo nautilus en mijn wachtwoord intik krijg ik:
(gksudo:2827): Gtk-WARNING **: Kan themamodule niet vinden in modulepad: ‘pixmap

Wat is dat nou weer?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kan wijziging in smb.conf niet opslaan
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/03, 17:04:30 »
Je moet gksudo nautilus niet intikken in de terminal maar de toetsencombinatie Alt+F2
Dan opent (in 11.10 de Dash en krijg je bovenaan een invulveld. Daar tik je dan gksudo nautilus.
Die foutmeldingen krijg je enkel als je iets grafisch (gk) wil opstarten vanuit een terminal.
In de terminal gebruik je enkel sudo, maar om een programma te starten (als root) dat een grafische schil heeft moet je dus gksudo gebruiken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Robert9

  • Lid
Re: Kan wijziging in smb.conf niet opslaan
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/03, 17:20:45 »
OK, bedankt. Ik denk dat het voor de deskundige frusterend is om een (Ubuntu)leek iets uit te leggen, want je blijft aan de gang. Om kort te gaan: ik heb inderdaad een smb.conf~ in mijn samba-map staan, maar qedit kan 'm niet laden. Wat nu?

Overigens, toen ik aan het klooien was kon ik op een gegeven moment in qedit (geloof ik...) op een schermpje aangeven: verborgen bestanden tonen en dat klopte ook. Maar toen liep ik ook al vast dat ik met dat ~ bestand niets kon doen, en nu kan ik het niet meer terugvinden hoe het werkte.

Sorry voor de moeite,

Rob

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kan wijziging in smb.conf niet opslaan
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/03, 17:41:07 »
Deskundig? Zo deskundig zijn we hier niet allemaal hoor. Ook ik niet hoor. Sommigen zijn wel erg bedreven in allerlei materie die met linux te maken heeft.
Frustrerend? Waarom denk je dat we hier zitten?  =D Om anderen te helpen toch? En als jij later meer ervaren ben zal je hoogstwaarschijnlijk ook wel eens iemand/beginner verderhelpen, niet?
We doen het gewoon graag, anders zouden we hier niet zijn.

Als je nautilus geopend hebt met rootrechten dan ga je naar dat bestand met die ~ erachter en klik rechts erop en kies voor hernoemen. verwijder die ~ en verander dat in bijvoorbeeld: .old of .origineel of .backup (Je kan eigenlijk alles kiezen wat je wil). Probeer het nu nog eens te openen.
(Kan op het moment zelf niet nagaan of dit gaat, zit niet in Ubuntu momenteel, sorry, uitproberen kan nooit geen kwaad, je kan altijd terug keren door het bestand weer te hernoemen.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Kan wijziging in smb.conf niet opslaan
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/03, 18:16:47 »
OK, bedankt. Ik denk dat het voor de deskundige frusterend is om een (Ubuntu)leek iets uit te leggen, want je blijft aan de gang. Om kort te gaan: ik heb inderdaad een smb.conf~ in mijn samba-map staan, maar qedit kan 'm niet laden. Wat nu?

Overigens, toen ik aan het klooien was kon ik op een gegeven moment in qedit (geloof ik...) op een schermpje aangeven: verborgen bestanden tonen en dat klopte ook. Maar toen liep ik ook al vast dat ik met dat ~ bestand niets kon doen, en nu kan ik het niet meer terugvinden hoe het werkte.

Sorry voor de moeite,

Rob

Moet het geen gedit zijn i.p.v. qedit? Hier gaat het waarschijnlijk fout mee.
Dus om het bestand met root rechten te openen geef je in de terminal het volgend commando:
sudo gedit /etc/samba/smb.conf~
Verder is er een handige grafische tool 'samba' om samba te configureren.
Zoek in het software centrum naar 'samba'.
Om deze correct te laten werken is er wel weer een volledige smb.conf file nodig.

Offline Robert9

  • Lid
Re: Kan wijziging in smb.conf niet opslaan
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/03, 19:11:15 »
In elk geval ben ik wel een heel eind opgeschoten! Ik kan met enige moeite op het Windowsnetwerk inloggen. Wel wordt voor elke map weer het wachtwoord enz. gevraagd, is daar wat aan te doen - of moet ik gewoon "altijd onthouden" aanklikken of is dat niet aan te bevelen?
Vanuit Windows zie ik in Ubuntu de map "share". Kan ik nog verder de bestanden in?
Iedereen erg bedankt voor zijn hulp - kom vast weer gauw wat vragen!

Rob