Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: swap in root plaatsen?  (gelezen 1313 keer)

Offline John K

  • Lid
swap in root plaatsen?
« Gepost op: 2017/03/25, 17:12:16 »
Ik heb een kapotte schijf waar een root en een swap partitie op stonden. Nu heb de root kunnen redden en wil nu (op een andere schijf) een swap in de root plaatsen, dus geen aparte swap partitie meer, is dat mogelijk en weet iemand hoe? 

Groet John K

Offline John K

  • Lid
Re: swap in root plaatsen?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/25, 20:35:03 »
Niemand?

Re: swap in root plaatsen?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/25, 20:37:12 »
Nee.
En waarom zou je dat willen?

Re: swap in root plaatsen?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/25, 20:58:05 »
Hallo, ik meen dat ik gelezen heb dat versie 17.04 van U/X/K/Lubuntu geen aparte swap-partitie meer gebruikt, maar een swap-bestand daarentegen. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, werkte dit in Windows altijd al zo. Geen idee wat de voor- en/of de nadelen zijn. Vast: ongeveer niets.

Ik heb al tien jaar een aparte swap-partitie omdat iedereen riep dat je een aparte swap-partitie moest aanmaken met een omvang van twee keer het RAM-geheugen. Nu schijnt deze aanbeveling inmiddels veranderd te zijn...

Re: swap in root plaatsen?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/25, 21:38:30 »
Hallo, ik meen dat ik gelezen heb dat versie 17.04 van U/X/K/Lubuntu geen aparte swap-partitie meer gebruikt, maar een swap-bestand daarentegen. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, werkte dit in Windows altijd al zo. Geen idee wat de voor- en/of de nadelen zijn. Vast: ongeveer niets.
Ja, maar die is nog in bèta.
Een file is dynamisch; neemt alleen de ruimte in die je nodig hebt.

Op zich heb je bij normaal gebruik en voldoende RAM je SWAP nauwelijks nodig. Tenzij je bv tmp/FF/etc in je RAM zet. Sommige distro's hebben standaard tmp in RAM, dan loop je de kans dat je RAM volraakt.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/25, 21:45:44 door VuurVosje »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: swap in root plaatsen?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/25, 21:39:11 »
Vroeger zei men zelfs 4x de hoeveelheid RAM.
Tegenwoordig is het advies alleen groter dan de hoeveelheid RAM.
Je moet tenslotte het hele RAM geheugen kunnen wegschrijven voor de slaapstand (als je die gebruikt).
Er wordt inderdaad aan gewerkt, om met een swap file te gaan werken, de voordelen weet ik ook niet.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline John K

  • Lid
Re: swap in root plaatsen?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/26, 17:00:04 »
Maar als ik linux automatisch installeer bij met live cd dan wordt er maar 1 partitie aangemaakt waar dan neem ik aan de swap al inzit, toch !?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: swap in root plaatsen?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/26, 18:01:54 »
Tot nu toe (tot versie 16.10) werd er ook een swap partitie aangemaakt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: swap in root plaatsen?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/27, 08:53:13 »
Maar als ik linux automatisch installeer bij met live cd dan wordt er maar 1 partitie aangemaakt waar dan neem ik aan de swap al inzit, toch !?

Dat is fout gezien.
Ga maar eens kijken via Dash/Schijven of via gparted
Daar zie je naast de automatisch aangemaakte linux-partitie eveneens een swap-partitie.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: swap in root plaatsen?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/27, 09:45:10 »
Nu heb de root kunnen redden en wil nu (op een andere schijf) een swap in de root plaatsen, dus geen aparte swap partitie meer, is dat mogelijk en weet iemand hoe? 
Zie onze wiki  :)
https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Swapveelgesteldevragen#Is_een_nieuwe_installatie_nodig_om_het_wisselgeheugen_uit_te_breiden.3F
Klik links bovenin op Documentatie