Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI-Mobility-Radeon HD 545v driver  (gelezen 1679 keer)

Offline thierrz

  • Lid
ATI-Mobility-Radeon HD 545v driver
« Gepost op: 2012/05/15, 14:17:05 »
Hallo allemaal!

Ik heb zojuist Ubuntu geInstalleerd maar helaas wordt mijn gpu driver niet herkend.


Ik heb de ATI-Mobility-Radeon HD 545v driver. Ik heb geprobeerd om de driver " van derden" te installeren, maar die hadden geen effect. Ook heb ik de officiële van de AMD site geprobeerd maar die zorgen er voor dag Ubuntu alleen in low-graphics mode start.

Weet iemand een oplossing voor mijn kaart?

Bij voorbaat dank!

Offline midas

  • Lid
Re: ATI-Mobility-Radeon HD 545v driver
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/15, 18:29:37 »
Volgens een bepaald forum betreft het een Radeon HD 5450 driver met 512MB geheugen....vandaar 'HD 545v'. Maar dat zou eigenlijk niet al teveel problemen moeten opleveren onder Ubuntu. Zelfs niet met de opensource driver. Zet je laptop eerst eens op Unity-2D, en wanneer dat lukt, probeer dan eens weer de fabrieksdriver binnen te halen.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline thierrz

  • Lid
Re: ATI-Mobility-Radeon HD 545v driver
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/16, 10:16:55 »
Bedankt voor uw reactie!

Is dit de juIste manier om unity 2d aan te zetten?


sudo add-apt-repository ppa:unity-2d-team/unity-2d-daily sudo apt-get update sudo apt-get install unity-qt-default-settings

Kunt u mij de correcte manier vertellen Om de fabrieksdriver te installeren?

Nogmaals Bedankt Voor uw hulp! :)

Offline midas

  • Lid
Re: ATI-Mobility-Radeon HD 545v driver
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/16, 10:35:21 »
Ik neem aan dat u Ubuntu 12.04 draait? Dan zit Unity-2D er al standaard in...u hoeft verder niets te installeren. In het inlogscherm ziet u in het vlak waar de inlogcode ingetypt moet worden het bekende Ubuntu-teken....een cirkel met drie punten daarin. Wanneer u daarop klikt dan ziet u de keuzemogelijkheid tussen 'Unity' en 'Unity-2D'. Dus even voor de laatste kiezen....inlogcode intypen en 'enter'. Voilá...en u werkt met Unity-2D!

Voor installeren extra drivers klikt u even op het tandwiel helemaal rechts op de bovenbalk en klikt even 'systeeminstellingen' aan. Zit u in dat scherm, dan is er de knop 'Extra stuurprogramma's'. Klik hierop en dan ziet u dat het programma naar drivers gaat zoeken. Na enige tijd krijgt u een scherm waarin een 2-tal mogelijkheden worden aangeboden voor installeren drivers. Kies dan voor:

'Niet vrij grafisch stuurprogramma FGRLX van ATI/AMD'

Er is ook een andere regel met 'post-release-updates' maar deze is wat experimenteler...daar zou ik niet voor kiezen. 
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline thierrz

  • Lid
Re: ATI-Mobility-Radeon HD 545v driver
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/16, 14:50:48 »
Bedankt voor uw reactie!

Ik draai inderdaad 12.04.

Ik had die extra stuurprogrammas al gebruikt. De post release faalde met installeren. De ander had ik ook geprobeerd maar die had geen effect. Echter installeerde ik ze niet in Unity 2D mode. Misschien dat het daar aan ligt?

Ik ga het vanavond even proberen of het wel werkt in Unity 2D mode, hoop dat het dam wel werkt. Post vanavond hoe het is gegaan!

Offline thierrz

  • Lid
Re: ATI-Mobility-Radeon HD 545v driver
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/16, 17:32:44 »
Heb precies gedaan wat u zei, maar nog steeds wordt de GPU niet herkend. ( Zie screenshot)



De resolutie is echter wel goed, maar dit was vanaf het begin al zo.

heeft u nog andere ideeën? Dank!

Offline midas

  • Lid
Re: ATI-Mobility-Radeon HD 545v driver
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/16, 20:51:23 »
Bij mij geeft hetzelfde scherm trouwens ook aan 'stuurprogramma onbekend' terwijl ik er zeker van ben dat bij mij de FGRLX-driver draait. Het enige scherm dat uitsluitsel brengt is het scherm 'Extra stuurprogramma's' onder 'Systeeminstellingen'. Dat geeft bij mij inderdaad aan dat de FGRLX-driver geactiveerd is. Waarom het bij u niet lukt is mij een raadsel...u geeft aan al eerder drivers van de AMD-site geplukt te hebben en dat u deze probeerde te installeren. Waarschijnlijk is er iets (gedeeltelijk) geïnstalleerd en dat maakt de zaak beslist complexer. Misschien heeft iemand nog een aanvullende tip?
Linux Mint 20.2 Cinnamon