Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: heel erg HELP, kan ik nu mijn laptop weggooien ?  (gelezen 13152 keer)

Offline fred101

  • Lid
heel erg HELP, kan ik nu mijn laptop weggooien ?
« Reactie #25 Gepost op: 2008/05/09, 23:47:06 »
Dit geeft:

0 snd_hda_intel
1 snd_hda_intel

Begin me af te vragen of ik niet beter naar Gusty  kan gaan want ik kan nu ook geen enkele update/grade of install meer doen ivm een of andere java ellende. Daar loopt ook een topic over  (http://forum.ubuntu-nl.org/topic/26467) maar ik denk dat er iets echt onherstelbaar corrupt is, ubuntu heeft dus toch windows-kantjes. Ik ben alleen erg lang bezig geweest met alle mail en bookmarks er weer op te krijgen. Ook het wifi, de monitor enz Dat moet ik dan allemaal weer opnieuw doen.

Fred

Edit: de update ellende heb ik opgelost :-)

Offline Petervdw

  • Lid
heel erg HELP, kan ik nu mijn laptop weggooien ?
« Reactie #26 Gepost op: 2008/05/10, 00:10:08 »
Aan fred101
Raar. Twee keer hetzelfde. Heeft geen zin om ze andersom neer te zetten. Kun je ook de hele Alsa-base file hier even laten zien?
sudo  -s                                              enter
gedit  /etc/modprobe.d/alsa-base      enter

Vr.groet, peter

Offline fred101

  • Lid
heel erg HELP, kan ik nu mijn laptop weggooien ?
« Reactie #27 Gepost op: 2008/05/10, 00:18:27 »
Ik weet niet of dat sudo -s wat deed maar dit komt uit kate na dat commando.

# autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe --quiet snd-ioctl32 ; : ; }
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm && { /sbin/modprobe --quiet snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer && { /sbin/modprobe --quiet snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet snd-seq-oss ; : ; }
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb saa7134-alsa ; : ; }

# Load snd-seq for devices that don't have hardware midi;
#   Ubuntu #26283, #43682, #56005; works around Ubuntu #34831 for
#   non-Creative Labs PCI hardware
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388
options snd-hda-intel model=auto

Offline Petervdw

  • Lid
heel erg HELP, kan ik nu mijn laptop weggooien ?
« Reactie #28 Gepost op: 2008/05/10, 00:40:34 »
Aan fred101
Zo direct zie ik er niet veel aan. Maar ik ga er nu even een nachtje over slapen. Morgen verder.
Vr.groet, peter

Offline fred101

  • Lid
heel erg HELP, kan ik nu mijn laptop weggooien ?
« Reactie #29 Gepost op: 2008/05/10, 08:57:36 »
Het stomme is dat hij blijkbaar de kaart wel ziet want alsa-mix en kmix zien wel alle in en uitgangen. Die twee kaarten zal wel met de ingebouwde webcam te maken hebben. Nog stommer is dat ik na de update van gisteren nu weer mijn wifi kwijt ben maar dat lukte de vorige keer ook dus dat zal nu ook wel weer.

Fred

Offline Petervdw

  • Lid
heel erg HELP, kan ik nu mijn laptop weggooien ?
« Reactie #30 Gepost op: 2008/05/10, 11:01:05 »
Aan fred101
Weinig aan te zien. Ook een nachtje slapen hielp niet. Wij hebben ooit hetzelfde probleem met een Toshiba Tecra A8 opgelost door:
1)   Gnome Alsa mixer te installeren (onder install./verwijderen, alle beschikbare software). Na install. vind je die terug onder toepass.>audio/video.
2)   ga straks verder
Sorry, er kwam iemand een PC brengen en die wou er ook even z'n verhaal bij kwijt.
Om op die Tecra A8 terug te komen:
Onderaan in die alsa-base file hebben we toen toegevoegd:
options snd-hda-intel probe_mask=8 model=3stack index=0

Werkt het niet, wis je het gewoon weer.
Voor de zekerheid kijk ik het nog even na, met die spaties maak je gauw een foutje.
Vr.groet, peter

Zie: tussen 3 en stack geen spatie.(Al verbeterd)

Offline fred101

  • Lid
heel erg HELP, kan ik nu mijn laptop weggooien ?
« Reactie #31 Gepost op: 2008/05/10, 11:35:49 »
Ik heb nog wat info gezocht:
Er zitten twee kaarten in blijkbaar. De ene denk ik ivm de webcam in de deksel, de andere op het moederboard.

Ik heb KDE en geen gnome.

Het probleem is denk ik dat de kaarten wel gezien worden maar niet toegankelijk zijn.
In KDEinfo staat:
driver: type 10 alsa emulatie
card: HDA intel at 0xfebf8000 irq23
        HDA ATI HDMI at 0xfdeec000 irq17

Audiodevice:
0: alc861vd analog, duplex
mixer 0: realtek alc660-vd
mixer 1: generic 1002 ATI R6xxHDMI

pci:
Intel 8280IH (ICH8) irq23 (acces denied)
ATI RV620 (radeon HD34xx) irq17 (acces denied)

Ik heb Alsa gedownload en geinstalleerd en een alsa file gemaakt in modutils zoals op de alsa site staat.

Amarock doet het niet, Kaffeine ook niet en morsetutor wat een terminal programma is en dus gewoomn direct via unix werkt doet ook niets. Ook test audio bij systeeminstellingen doet niets, Er komt echter nooit een foutmelding over dat hij geen kaart vind of zo.

JAAA geinstalleert en hij reageert wel op input dus de microfoon werkt.


Fred

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
heel erg HELP, kan ik nu mijn laptop weggooien ?
« Reactie #32 Gepost op: 2008/05/12, 11:23:38 »
Je had nog een probleempje i.v.m. het niet uitgaan van de computer. Dit ligt waarschijnlijk aan de ondersteuning van ACPI. Je kunt dit proberen om het op te lossen:

1) alt+f2. typ
gksu gedit /boot/grub/menu.lsten klik op OK o.i.d.
2) Je krijgt nu een lang bestand. Zoek naar zoiets:
title Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-16-generic
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-16-generic root=UUID=f8f0cf7e-0035-410f-82e4-408570b5f87c ro quiet splash acpi=force
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-16-generic
quiet
(Bij jou staat er geloof ik kubuntu. Waar het om gaat is dat je achter de regel die begint met het woord kernel
acpi=forcezet. Dat is in mijn voorbeeld al gebeurd.
3)Dat was het. Succes!

Marten

Offline fred101

  • Lid
heel erg HELP, kan ik nu mijn laptop weggooien ?
« Reactie #33 Gepost op: 2008/05/12, 11:47:56 »
Is ondertussen gelukt, ik had de accu er niet inzitten op advies van de winkel als ik hem aan de netspanning gebruik. Met de accu erin zijn er geen problemen.

Ik heb nog maar een probleem en dat is het geluid. Een vriend heeft nog wat bugs verwijderd en veranderingen gemaakt. Ik heb KDE metapakket geinstalleerd, backports, alsa enz. Zoń beetje elke wiki over dit onderwerp opgezocht maar nog steeds niets. Wat ik wel merk is dat bijna iedereen met een intel ICH8 dit probleem lijkt te hebben.

Misschien is er nu zoveel met de hand gewijzigd dat dat de oorzaak is maar ik weet het nu echt niet meer.

Fred