Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wachtwoord bij opstart  (gelezen 707 keer)

wachtwoord bij opstart
« Gepost op: 2014/09/15, 20:04:55 »
Tijdens verse installatie wordt je een wachtwoord gevraagd. Dit kun je niet omzeilen b.v. door niets in te geven. Dus bij elke opstart moet dit wachtwoord worden ingetypt.
Hoe kun je dit eruit halen, dat bij opstart niets meer wordt gevraagd??
Wie weet dit??

Offline vanadium

  • Lid
Re: wachtwoord bij opstart
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/15, 20:19:35 »
Je kan instellen dat er automatisch ingelogd moet worden. Dan start de computer in één keer door naar je desktop. Je stelt dat in in "Settings" (Instellingen) "User accounts" (Gebruikers). Kies je gebruiker en zet "Automatic logon" aan.

Dan zal echter je sleutelbos, die hetzelfde paswoord heeft als je login, beginnen je paswoord vragen. Om dat te vermijden, moet je het paswoord van de sleutelbos op niets zetten. Start het programma "Password and keys" (type "seahorse" in de Dash, dat zal zeker ook in de nederlandse versie werken). Rechtsklik "login" in het linker paneel en kies "Change password". Vul als nieuw paswoord niets in.

Re: wachtwoord bij opstart
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/16, 00:51:24 »
Uitstekend 'vanadium', dat was het.
Het is zo stom, de kleinste dingen kun je soms niet vinden.
Hartelijk dank voor de tip, helpt mij erg!

Re: wachtwoord bij opstart
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/16, 11:32:30 »
Ik wil toch even de veiligheid ter sprake brengen. Ik zit zelf ook met dit probleem en het steeds moeten invullen van dat password, maar na even wat rondneuzen kwam ik deze thread tegen :

http://askubuntu.com/questions/867/how-can-i-stop-being-prompted-to-unlock-the-default-keyring-on-boot

Er wordt duidelijk gewaarschuwd voor een veiligheidsrisico :

¨Be warned that this will make your keyring accessible without a password. Period."
"Again, as the message says: This will expose all your passwords (e.g. email passwords) that you chose to save in the default keyring to anyone using your computer or having access to your files and is therefore not recommended."

Nou ben ik zelf een leek op dit specifieke gebied, maar ik typ liever even snel m'n password in om daarmee een stuk veiliger te zijn, dan nooit meer intypen, maar onveilig.

Er is vast wel iemand die hier meer kaas van heeft gegeten en advies kan geven. Wel of niet doen dus?
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: wachtwoord bij opstart
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/16, 12:40:18 »
Die "voorzichtigheid" is allemaal uitstekend als je bij de NSA, de NATO of CIA werkt. Voor mijn laptop, zelfs voor professioneel gebruik, vind ik de autologin en het elimineren van paswoorden geen probleem. De dief die er met mijn laptop vandoor is, zal toch weinig interesse vertonen in de inhoud van mijn computer. Via internet inbreken op een linux laptop, die vaak uitstaat en op wisselende netwerken zit, zal wellicht niet zeer triviaal zijn. Maar dan weer moet er iemand zijn die het specifiek op mijn data gemunt heeft.

Wat veel belangrijker is dan die "paswoordveiligheid" is een goede backup te hebben van je data. Dat is wél topprioriteit.

Re: wachtwoord bij opstart
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/16, 13:00:10 »
Zelf heb ik scans van id-kaart, rijbewijs , ingescande ziekteksotennota's, arbeidscontracten, de belastingaangifte e.d. in de pc staan.

Vind het niet een prettig idee dat een inbreker daarin rond kan neuzen...

Versleutel daarom mijn home en beveilig de pc altijd met een wachtwoord (maar dat is persoonlijk).
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: wachtwoord bij opstart
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/16, 13:34:21 »
De meningen zijn dus verdeeld en dat viel te verwachten. Nog meer meningen zijn van harte welkom, want ik (en ik denk ook vele anderen) ben er benieuwd naar. Ik zit zelf ook nog steeds te twijfelen : wel of niet?

(100% veilig bestaat niet denk ik. Het valt te vergelijken met inbraak denk ik. Als ze je huis in willen kan dat altijd, ongeacht hoeveel beveiliging je ook gebruikt. Wat je wel kunt doen is extra sloten op je deur zetten, zodat de inbreker naar je buurman gaat die die extra sloten niet heeft en waardoor de inbraak dus een stuk simpeler is.)

Kortom, 'Ubuntu-geleerden' ;), brand los...

Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: wachtwoord bij opstart
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/16, 14:58:26 »
Zelf heb ik scans van id-kaart, rijbewijs , ingescande ziekteksotennota's, arbeidscontracten, de belastingaangifte e.d. in de pc staan.

Vind het niet een prettig idee dat een inbreker daarin rond kan neuzen...

Versleutel daarom mijn home en beveilig de pc altijd met een wachtwoord (maar dat is persoonlijk).
Om beperkte confidentiële informatie veilig te houden, kan je nog altijd een paswoordmanager gebruiken, of de specifieke bestanden encrypteren. Wil je gans het systeem voldoende confidentieel houden, dan kan je niet om een paswoord heen: veiligheid <-> gemak, en ieder moet voor zich de balans maken.

Re: wachtwoord bij opstart
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/16, 17:37:01 »
Sterker nog: ik heb mijn pc fysiek met een hangslot en ketting aan mijn bureaublad bevestigd. Je ziet er niets van en het geeft wat extra zekerheid bij een gelegenheidsdiefstal. Ze hebben dan toch gereedschap nodig om de pc mee te nemen. Als ze mijn pc slopen vind ik minder erg dan datadiefstal.

Als de dief bij een poging de pc beschadigd, dan laten ze hem toch wel staan.

Ook iets om over na te denken: breng je een defecte schijf vol met data bij een defect in de garantieperiode terug naar de winkel? (en wat doe je dan met een defecte laptop? - je gegevens zijn dan in principe nog gewoon leesbaar!)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/16, 18:08:37 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline vanadium

  • Lid
Re: wachtwoord bij opstart
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/16, 19:09:26 »
Ook iets om over na te denken: breng je een defecte schijf vol met data bij een defect in de garantieperiode terug naar de winkel? (en wat doe je dan met een defecte laptop? - je gegevens zijn dan in principe nog gewoon leesbaar!)
Ik loop met mijn data niet zo hoog op: ik ga er niet van uit dat iemand uren wil besteden om mijn data van een defecte schijf te bemachtigen  =D
Iedereen zijn heug en meug: je moet en mag nu eenmaal zelf de balans maken tussen de vereiste veiligheid en het gemak.

Re: wachtwoord bij opstart
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/16, 19:35:47 »
Klopt helemaal : gemak vs veiligheid.

Veel mensen kiezen voor gemak (of zijn gewoon ongelooflijk naief). Totdat bv hun identiteit gekaapt wordt en ze merken voor wat voor enorme ONgemakken dat zorgt! Dan denken ze "Had ik toch maar...". Te laat,te laat... Voorkomen is beter....

Ik ga toch maar voor de veiligheid, dus typ braaf mijn passwordje in.
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: wachtwoord bij opstart
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/17, 19:44:05 »
Gemak uit naïviteit is natuurlijk fout. Je moet kiezen voor maximaal gemak vanuit een goede afweging van de risico's. Paranoia is voor niets goed. Gans het leven is nu eenmaal risico's nemen.