Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10  (gelezen 4856 keer)

Offline marco 007

  • Lid
[Opgelost]Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Gepost op: 2011/10/14, 23:22:12 »
Beste lezers,

Ik heb een computer met 2 hdd schijven (Sata), waarvan schijf 1 voorzien is van 2 windows partities (C: en D:). Verder een 2e hdd (schijf E:) met 1 partitie.

Nu zou ik graag op schijf 3 Ubuntu 11.10 willen zetten.
Hoe moet ik schijf 3 fysiek aansluiten en hoe kan ik daarop Ubuntu zetten?

Inmiddels veel gezocht, maar gaat meestal over een dual boot op 1 hdd.

Vandaar deze topic.

Alvast dank voor jullie reactie.
Marco
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 09:07:00 door heir4c »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/14, 23:41:05 »
Het maakt niet uit, waar je Ubuntu neerzet, het mag zelfs op een USB-drive of stick.
Je moet alleen opletten, dat grub op de eerste boot medium wordt gezet, meestal is dit /dev/hda.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline marco 007

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/15, 00:08:53 »
Het maakt niet uit, waar je Ubuntu neerzet, het mag zelfs op een USB-drive of stick.
Je moet alleen opletten, dat grub op de eerste boot medium wordt gezet, meestal is dit /dev/hda.
Bedankt voor de snelle reactie...
Betekent dit dat ik de 3e hdd NTFS moet formatteren en dan Ubuntu installatie CD draaien?
Kan ik dan de 3e hdd aanwijzen om daar Ubuntu op te installeren?
Is er dan bij het opstarten van de computer een keuzemenu, of moet ik die nog apart maken?

Als dat zo is, wat gebeurt er dan verder met de windows installatie? Kan ik later hdd 3 met Ubuntu gewoon loskoppelen? Is dan alles weer als vanouds?

Sorry voor de vele vragen, heb nog nooit eerder een dual boot gemaakt... =D

Marco.

Offline lanser55

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/15, 01:52:31 »
Marco denk dat je Fat 32 moet formatteren dat zien alle operating's systemen , weet niet of ubuntu NTFS ziet .
De ubuntu cd , formatteert zelf de partitie tijdens het installeren , Ext3 of Ext4 formaat kan je zelf kiezen .
Dat zie je vanzelf tijdens de installatie dan laat hij de partities zien voor mogelijke instalatie .
En kan je de Fat 32 kiezen , dan kan je ook niet in de war raken en de verkeerde partitie kiezen .

Groet John
« Laatst bewerkt op: 2011/10/15, 02:02:47 door lanser55 »

Offline marco 007

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/15, 09:49:28 »
@Lanser55:
Ubuntu herkent wel NTFS, kan mijn externe HDD ook lezen en schrijven....

@Ron:
Wat bedoel je met "Grub op de eerste boot medium"?
Wat is Grub eigenlijk?

Dank voor de reacties,
Marco

Offline heir4c

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/15, 10:55:28 »
Wat bedoel je met een derde schijf aansluiten? Je wilt dus nog een derde schijf in je computer aansluiten? welke aansluiting heeft die? Is het een externe of interne schijf?
Normaal gezien installeerd men het best op een interne schijf.
Als je een partitie aankan maken van ongeveer 25GB (systeem zelf) en een tweede van ongeveer 1GB (swap) op één van de interne schijven, dan heb je genoeg om ubuntu te installeren.
Je data kan je altijd op een aparte ntfs partitie zetten, ubuntu kan van ntfs lezen en naar ntfs schrijven.

De grub is de bootloader. Daarvan word 1 deel in de MBR (begin van de eerste schijf) geschreven en een 2de deel op de ubuntu partitie. Daarmee kan je Ubuntu én windows opstarten. Grub moet dus op de sda (hda) geschreven worden ook al staat ubuntu bijvoorbeeld op de sdb of sdc. Anders kan hij windows niet opstarten.

Je kan dus op voorhand via gParted (Partitiemanager) vanuit de LiveCD de partities aanmaken op gelijk welke paritie. In gParted kan je rechtsboven via een knop de schijf kiezen die je wilt gebruiken.

Daarna tijdens de installatie moet je, op de vraag hoe en waar je ubuntu wil installeren, kiezen voor: "Iets Anders" (of "Handmatig" hangt af van welke versie je installeerd).
Daar moet je dan je partities goed zetten en formatteren naar ext4 en swap.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/15, 11:03:16 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline marco 007

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/15, 11:23:24 »
@heir4c
Duidelijke reactie, bedankt.
Ik heb inderdaad 3 interne harde schijven. Windows C: en D: (1 hdd), E: data (2e hdd) en de derde van 320 Gb wil ik geheel voor Ubuntu gebruiken.

Doe dat nu ook al, maar koppel dan steeds schijf 1 en 2 af en koppel dan schijf 3 (ubuntu) weer aan.
Voordat ik ermee begin wil ik eerst op de hoogte zijn van de problemen die ik tegen kan komen, wil namelijk niet dat mijn windows 7  "naar de knoppen" gaat  ;)

Maar waarom moet ik eerst de juiste partities aanmaken?
Dat gaat toch tijdens de installatie, heb nml. ook het artikel gelezen op http://www.linuxbsdos.com/2011/05/22/how-to-dual-boot-windows-7-and-ubuntu-11-04/, daar wordt ook over een boot gesproken op de linux partitie en nog 1 bij de windows partitie.
Als ik dat artikel goed heb begrepen, kan ik (als ik voor Linux een aparte computer heb), dan de 3e schijf gewoon weer afkoppelen en windows blijft dan draaien zoals altijd..

Of begrijp ik het nog niet helemaal goed?  ???

Nogmaals dank voor jullie snelle reacties,
Marco.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/15, 11:41:55 »
Als ik het goed begrijp wil je die derde harde schijf niet permanent aangekoppeld hebben. Dan heb je ook geen dual boot. Een dual boot wil zeggen dat alle systeemschijven aangekoppeld zijn en dat bij het opstarten gekozen wordt welk operating systeem (Windows of Ubuntu) in deze sessie gebruikt gaat worden. Wat moet  het nu worden, alle schijven aangekoppeld en bij het opstarten kiezen welk systeem gebruikt worden of naar gelang de behoefte schijf 3 aankoppelen en 1 en 2 dan afkoppelen?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/15, 11:59:04 »
Als je nu al ubuntu draaien hebt op de computer kan je 11.10 gewoon installeren zoals je gewoon/vertrouwd bent om te doen wat je anders doet, geen probleem. En tuurlijk kun je de partitie ook aanmaken tijdens de installatie.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline lanser55

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/15, 13:12:03 »
Beste lezers,

Ik heb een computer met 2 hdd schijven (Sata), waarvan schijf 1 voorzien is van 2 windows partities (C: en D:). Verder een 2e hdd (schijf E:) met 1 partitie.

Nu zou ik graag op schijf 3 Ubuntu 11.10 willen zetten.
Hoe moet ik schijf 3 fysiek aansluiten en hoe kan ik daarop Ubuntu zetten?

Inmiddels veel gezocht, maar gaat meestal over een dual boot op 1 hdd.

Vandaar deze topic.

Alvast dank voor jullie reactie.
Marco

Ok Marco
Wat je ook kan doen , je windows HDD los maken , van stroom en data kabel , dan ubuntu op de 2de HDD installeren .
Dan kan je gewoon met F 12 kiezen van welke HDD je wil booten , Multi boot , dat werkt altijd en simpel .
Dan veranderd er niks aan je windows HDD en als je je windows HDD weer aansluit , even in de bios F2 setup , de windows schijf als standaard boot schijf aan geven .
Dus als je de computer aan zet en je wil , ubuntu draaien , snel op F12 drukken , en dan de ubuntu HDD , kiezen ,
als je je computer gewoon aan zet , zal hij weer , gewoon windows op starten .
« Laatst bewerkt op: 2011/10/15, 13:13:34 door lanser55 »

Offline marco 007

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/15, 13:24:34 »
@Wout55;
Het is in principe wel de bedoeling om Ubuntu standaard op die computer te laten staan, maar tot het moment dat ik een aparte computer heb hiervoor.
En ik wil dan graag de windows laten zoals het nu is.

@Lanser55:
Dat met de multiboot met F12 vind ik een goed idee!
Ga ik proberen of het in de praktijk ook handig werkt. Zal toch (nog wel  =D) het meeste met windows werken.

Overigens gaat het om 3 harde schijven...
Marco

Offline lanser55

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/15, 14:32:19 »
@Wout55;
Het is in principe wel de bedoeling om Ubuntu standaard op die computer te laten staan, maar tot het moment dat ik een aparte computer heb hiervoor.
En ik wil dan graag de windows laten zoals het nu is.

@Lanser55:
Dat met de multiboot met F12 vind ik een goed idee!
Ga ik proberen of het in de praktijk ook handig werkt. Zal toch (nog wel  =D) het meeste met windows werken.

Overigens gaat het om 3 harde schijven...
Marco

Ok Marco
Dan alleen de HDD die je voor ubuntu wil gebruiken aansluiten .
De andere twee los maken , met windows er op .
dan kan daar niets aan veranderen , of mis gaan .
Groet John

Offline marco 007

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/15, 18:27:15 »
Inmiddels de optie van Lanser55 gedaan en het werkt voor mij perfect.
Alleen de F12 is bij mij de F8.... was dus nog even puzzelen... >:(

Ik kan er zo goed mee uit de voeten en bedank jullie allemaal voor de support!
Wat mij betreft mag dit draadje gesloten worden.

Groeten,
Marco.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/15, 18:29:11 »
Om het draadje als opgelost te zetten voeg dan [Opgelost] aan de titel in je eerste bericht. ThanX
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline lanser55

  • Lid
Re: Dual boot Windows 7 Ubuntu 11.10
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/16, 01:29:29 »
Alleen de F12 is bij mij de F8.... was dus nog even puzzelen... >:(

Ok Marco
Dan zijn er toch nog , andere biossen , wat betreft , de functie toetsen :rolleyes:
Heb al veel computers , door mijn handen gehad , was altijd F12 multiboot , gebruik deze optie , vaak om te installeren .
Dan kan je direct van DVD-CD-ROM bootten , en hoef je de bios niet te veranderen  ;)
Komt wel eens voor dat , multiboot uit staat in de bios , maar multiboot , onder F8 ben ik nog niet tegen gekomen  ??? weer wat geleerd  =D
Maar fijn dat het werkt , voor je , Suc6 verder met ubuntu.

Groet John