Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Dualboot Ubuntu/Windows7 uit te breiden naar Triple-boot?  (gelezen 1715 keer)

Damens, heren
Ik heb een advies nodig, ik heb een plan maar weet niet of dat uitvoerbaar is dus vraag ik de kennis van de hogere goden hier om me te helpen;

Huidige situatie
Hardware:  1 PC met 3 harde schijven, ieder 500 Gb
OS: Dualboot Ubuntu 10.04 / Windows 7 op sda geinstalleerd. (via grub te kiezen)

Wens:
Ik wil een nieuwe clean-install van ubuntu 10.04 op sdb1 zetten zodat ik uiteindelijk kan kiezen: ubuntu / windows 7 (beiden op sda) en Ubuntu (op sdb)

Waarom;
Ik wil uiteindelijk een nieuwe install doen waar ik mijn oude home naar toe wil verhuizen om de oude ubuntu te verwijderen, daar heb ik zoveel aan lopen rommelen en testen dat ik nu weet wat ik wel en niet wil zodat ik een lean-mean Ubuntu op sdb overhoud naast Win 7 op sda (kan ik helaas wegens itunes niet verwijderen voor mijn iphone, zolang ik die heb).

Vraag: kan dit door gewoon nieuwe cd erin gooien een install doen op sdb waarna grub uiteindelijk de zaken weer mooi neerzet ??
vraag2: kan ik de (inhoud van) home kopieren van sda naar de nieuwe op sdb ??
vraag3; zijn  er handiger zaken, vergeet ik iets, welke tips hebben jullie goden voor mij, noob-sterveling? :-)

alvast bedankt !!
« Laatst bewerkt op: 2010/05/16, 14:02:13 door Goldfingers »
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dualboot Ubuntu/Windows7 uit te breiden naar Triple-boot?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/27, 10:56:19 »
Vraag: kan dit door gewoon nieuwe cd erin gooien een install doen op sdb waarna grub uiteindelijk de zaken weer mooi neerzet ??
Kies tijdens de installatie, bij Bevesting, op Geavanceerd... Dan kan je kiezen om grub2 op sdb te plaatsen.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieDesktopLucid#Stap7.3ABevestiging
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieDesktopLucid?action=AttachFile&do=get&target=geavanceerde_instellingen.png

In het nieuwe grub2 menu kan je kiezen voor 10.04 op sdb, 10.04 op sda en windows.

vraag2: kan ik de (inhoud van) home kopieren van sda naar de nieuwe op sdb ??
Op vele manieren. Bijvoorbeeld: start vanaf de LiveCD zodat bestanden op de schijven niet gebruikt worden. Open een terminalvenster en maak 2 koppelpunten aan en koppel de mappen
sudo mkdir /mnt/sda
sudo mount /dev/sdaX /mnt/sda
sudo mkdir /mnt/sdb
sudo mount /dev/sdbY /mnt/sdb

Vul voor X en Y de juiste partitienummers in, afhankelijk op welke partitie Ubuntu is geïnstalleerd.

Kopiëren maar:
sudo rsync -avxAH /mnt/sda/home/ /mnt/sdb/home
« Laatst bewerkt op: 2010/04/27, 11:12:46 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Dualboot Ubuntu/Windows7 uit te breiden naar Triple-boot?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/27, 11:01:54 »
Dit geld alleen als je de /home op een aparte partitie hebt staan.

Gewoon de cd erin stoppen en met opnieuw installeren beginnen.
Op het moment dat je de schijf moet kiezen kies je de plek waar nu de oude Ubuntu staat.
Op het moment dat je moet formatteren, vink je alleen aan de / en niet de /home.
Dus de oude /home blijft intact.

Als je de /home niet op een aparte partitie hebt staan is het misschien handiger dit eerst te doen voor je begint met opnieuw installeren.
Je moet dan een aantal handelingen verrichten en let op dat je de PC niet eerder reboot voordat je helemaal klaar bent.
Misschien handig om eerst de oude /home te backuppen zodat je later erop kan terug grijpen.

Allereerst verklein je de huidige Ubuntu partitie.
Je /home moet altijd het grootst zijn en voor de / (root) volstaat iets van rond de 15 G.
Dus verklein je huidige installatie naar 15 of 16Gig.

Nu houd je een groot stuk HD ruimte over voor je /home en formateer die gelijk naar ext3 of ext4 wat je maar wilt..

En dan begint het spel om je /home te verplaatssen naar die partitie.

######
We gaan eerst een root pasword zetten, maak een mooi lang pasword en schrijf het op.
sudo -spasswd rootgeef hier je root pasword op.
sudo -sen nu je root pw ingeven.

##########################
Let op in deze howto is de X in hdax het voorbeeld.

Je moet zelf even kijken met de opdracht :
sudo fdisk -lHoe de partitie heet waar je de nieuwe /home wilt hebben.
NOTE: In jouw geval zou dit nog steeds hda8 moeten zijn ???

Aan de slag:

Geef je root pasword.
sudo -s1. Maak een directory aan:
mkdir /mnt/tmp2. Mount de nieuwe partitie nu even aan deze tijdelijke directory:
mount /dev/hdaX /mnt/tmpHiermee mount je de partitie aan die map, LET OP die X He? Daar moet het nummer van de HD staan !.
#############################################

Nu gaan we de bestanden van de home kopieeren naar de nieuwe partitie:

We gaan eerst naar de /home map toe.
4. cd /homeWe kopieeren alles naar de tmp map.
5. find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/tmp/Nu heb je een exacte kopie van je oude /home op de nieuwe partitie.

Check dit eventueel nog ff door in die /mnt/tmp/ te kijken.

Verwijder de oude home directory eerst nog niet; wie weet wat er is mis gegaan.

6. We gaan eerst backuppen en de oude /home hernoemen :
cdmv /home /home.old############################
Maak een nieuwe /home en mount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home:

Maak een nieuwe /home directory.
7.mkdir /homeunmount de nieuwe partitie van de tijdelijk directory waar alles staat van je oude /home
umount /mnt/tmpmount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home directory.
mount /dev/hdaX /homeOm deze partitie nu automatisch op /home te mounten bij het opstarten van de computer voeg je een regel  toe aan /etc/fstab met als mountpoint dus /home.

Eerst openen met :
8. gksudo gedit /etc/fstab9. Nu de volgende regel toevoegen.

/dev/hdaX       /home           ext3    defaults        0       2NOGMAALS overal waar je hdaX ziet staan de X veranderen in het cijfer wat in jouw situatie nodig is.
Dit kan dus bijvoorbeeld zijn:  hda8, hda2 of hda4 of hdb2 maakt niet uit welke jij gevonden had in het begin.

10. Als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdbX on /home type ext3 (rw)hdbX is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.

Je zou nu eventueel je oude /home.old kunnen wissen om HD ruimte vrij te maken.

sudo rm -r /home.old
##########################################

Als het goed is heb je nu je /home op een aparte partitie staan waardoor je bij een totale crash van je Ubuntu al je instellingen behoud.
Voorwaarde is dan wel, als dit gebeurt dat je met een installatie via live cd  die partitie helemaal met rust laat.
En indien nodig hoef je na de installatie dan alleen de /home die in Ubuntu zit te hernoemen naar /home.old
een nieuwe /home aanmaken, en weer die partitie te mounten aan die nieuwe /home
Na een boot zal alles weer zijn zoals het was voor de crash.


Ik weet niet goed of met unmouten en mounten alles goed gaat dus start de computer even opnieuw.
10. als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdb1 on /home type ext3 (rw)hdb1 is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.
8 wat nu nog moet gebeuren is de data wissen op de originele plek.
9 type in het terminal venster umount /home
10 wis alle files die in de home directory staan. DIt klinkt een beetje gek, maar je wist nu de bestanden die op de 'oude' locatie staan en niet de nieuwe schijf. Deze had je zojuist ontkoppelt met umount.
11 type mount -a
12 klaar!
alles zou nu perfect moeten werken en je /home staat op een andere partitie of Harddisk.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/27, 11:03:43 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dualboot Ubuntu/Windows7 uit te breiden naar Triple-boot?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/27, 11:11:32 »
Zoals opgemerk er zijn meer manieren. XD

@Gandyman: in Ubuntu is het niet gebruikelijk om een root wachtwoord in te stellen maar wordt sudo geadviseerd. :)
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Dualboot Ubuntu/Windows7 uit te breiden naar Triple-boot?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/27, 12:32:47 »
Omdat het hier verplaatsen van de /home betreft en andere ingrijpende zaken is het beter dit te doen middels een ingelogde root. !!!

Ik stel voor dat jij het eens probeert middels sudo en dan je ervaringen hier laat weten.
Als het dan 100% zeker is dat dit goed werkt ben ik bereid de How To te veranderen om met sudo te werken.

BTW heb je zelf die link al eens bekeken gelezen ?

Want met name dit stukje valt mij op:

Nadelen van het gebruik van sudo

Hoewel het gebruik van sudo, zeker voor een desktopcomputer, veel voordelen heeft zijn er ook een paar nadelen:
Het omleiden van de uitvoer van terminalopdrachten werkt met sudo anders. Bijvoorbeeld sudo ls > /root/bestand werkt niet. In plaats daarvan kan ls | sudo tee -a /root/bestand worden gebruikt om de uitvoer aan het bestand toe te voegen of ls | sudo tee /root/bestand om het bestand te vervangen met de uitvoer.
Omdat voor iedere opdracht de tekst sudo moet worden getyped en iedere 15 minuten opnieuw om het wachtwoord wordt gevraagd is het voor zwaar gebruik minder handig.


En dit zou ook niet fijn zijn als het gebeurt.

Na korte tijd (15 minuten) verloopt het recht op gebruik van sudo. Er wordt dan opnieuw om het wachtwoord gevraagd. Als per ongeluk het beeldscherm onvergrendeld wordt verlaten kan iemand anders na korte tijd geen gebruik meer van sudo maken.

Je kan dus tussendoor niet ff gaan poepen of eten, want als je terugkomt kan je de rest niet meer uitvoeren en zou je met een gebroken systeem komen te zitten....

Dus beter ff een WW instellen en later weer desgewenst weghalen.

« Laatst bewerkt op: 2010/04/27, 12:38:02 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dualboot Ubuntu/Windows7 uit te breiden naar Triple-boot?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/27, 12:51:40 »
Omdat het hier verplaatsen van de /home betreft en andere ingrijpende zaken is het beter dit te doen middels een ingelogde root. !!!
Om als root in te loggen is het niet nodig root een wachtwoord te geven. Dat kan met sudo -i of sudo -s.

Je kan dus tussendoor niet ff gaan poepen of eten, want als je terugkomt kan je de rest niet meer uitvoeren en zou je met een gebroken systeem komen te zitten....
Dat is geen probleem. De lopende sudo opdracht zal ook na 15 minuten gewoon doorgaan. Bij de eerstvolgende opdracht (na die 15 minuten) zal opnieuw om het wachtwoord worden gevraagd.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/27, 13:00:12 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Dualboot Ubuntu/Windows7 uit te breiden naar Triple-boot?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/27, 13:23:22 »
sja, tis niet mijn PC die naar de vaantjes gaat als het misloopt, dus ik adviseer op zeker.

Als jij hem verder wilt helpen en de verantwoording wilt nemen, heel graag....

Tis nu jouw feestje  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Dualboot Ubuntu/Windows7 uit te breiden naar Triple-boot?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/28, 09:46:48 »
 :| Wonderlijk, ik stel een informerende vraag, zie hierboven ook erg veel tips/howto's op hoog nivo (daarvoor mijn dank en respect!) Maar ik zie ook een flinke onenigheid tussen 2 seniors. De uitkomst voor mij is dat ik nu niet meer goed weet welke weg ik het beste kan bewandelen, ik loop klaarblijkelijk nogal wat risico's.
Still confused but at a much higher level  ???
« Laatst bewerkt op: 2010/04/28, 09:48:34 door Goldfingers »
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Dualboot Ubuntu/Windows7 uit te breiden naar Triple-boot?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/28, 10:07:42 »
Beide methodes zouden moeten werken. De uitkomst is dan dus bijna gelijk: je hebt een systeem dat je wil hebben :)
Alleen de manier waarop ze het doen is anders, en ieder heeft voor- en nadelen.
Het is ook een kwestie van smaak of je eigen voorkeuren.

Persoonlijk zou ik alleen niet de raad van Gandyman opvolgen mbt het maken van een root password. Het gebruiken van een live cd werkt net zo goed of zelfs beter en je zit niet met het probleem van hoe je het wachtwoord van het root account weer disabled.

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot Ubuntu/Windows7 uit te breiden naar Triple-boot?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/13, 12:54:24 »
Ik wil eigenlijk hetzelfde op mijn Media PC maar dan als triple boot: Win 7, Mint 9 RC (Werkt nu al prima als Dualboot met de Grub) met nu als 3de erbij PCLinux OS 2010 Gnome.

Het zo vaak genoemde gebeuren met een aparte Home is voor mij niet belangrijk en deze staat bij mij nu ook niet op een aparte partitie. Mijn files komen straks in Win 7 te staan en deze kan ik dan gewoon vanuit Mint/PCLinux OS benaderen.

Hoe kan ik dit vanuit de installatie van PCLinux OS 2010 voor elkaar krijgen?

Edit: Heb inmiddels wat meer gelezen, het zit 'm met name in de werkwijze van PCLOS. Ik ga op het forum daar de vraag stellen.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/14, 09:41:43 door FrSu »