Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Starten met Ubuntu  (gelezen 2251 keer)

phoonix

  • Gast
Starten met Ubuntu
« Gepost op: 2007/08/12, 18:20:28 »
Ik ben van plan om ubuntu naast mijn windowspartitie te installeren. Ik heb in totaal zo'n 25 Gb voor ubuntu. Hoe deel ik die best in voor de swap-partitie, de root en de homepartitie?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Starten met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/12, 18:29:10 »
Makkelijkst:
Swap partitie ; swap ; ongeveer 1,5 keer de grootte van je ramgeheugen
Root partitie: / ; ext3 ; resterende grootte
Op deze manier zit de /home partitie binnen de root partitie en staat deze niet op een aparte partitie.

Anders moet je gaan nadenken hoeveel je op de rootpartitie en homepartitie wil. In homepartitie zullen documenten/bestanden komen en op rootpartitie geïnstalleerde programma's... het voordeel van het scheiden van homepartitie en rootpartitie is dat een eventuele herinstallatie makkelijker is omdat je /home op een aparte partitie staat. (configuratiebestanden in /etc worden echter op root opgeslagen, tenzij /etc ook een aparte partitie krijgt)

Het is sowieso wel mogelijk om achteraf /home te verplaatsen naar een aparte partitie met behulp van een kleine tutorial.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Starten met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/12, 18:33:49 »
Welkom. Ik zou het waarschijnlijk zo doen:

Swap partitie ~ 1.5 of 2 x de hoeveelheid RAM

Root partitie ~ 5 GB

Home partitie = de rest

Root en home indelen als ext3 filesyteem.

[edit: darn! profoX was me net voor..]

Starten met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/12, 21:05:47 »
Zeg vraagje waarom moet de swap 1,5 keer de ram zijn. Persoonlijk vind ik dit zinloos. Je gebruikt met de PC's van tegenwoordig toch nooit zo veel?
Ikzelf raad aan minstens zoveel als je ram en dan enkel om hybernation te kunnen gebruiken.
Voor gewone gebruikers is 512Mb toch meer als zat, niet?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Starten met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/12, 21:50:18 »
Citaat van: Dadio
Zeg vraagje waarom moet de swap 1,5 keer de ram zijn. Persoonlijk vind ik dit zinloos. Je gebruikt met de PC's van tegenwoordig toch nooit zo veel?
Ikzelf raad aan minstens zoveel als je ram en dan enkel om hybernation te kunnen gebruiken.
Voor gewone gebruikers is 512Mb toch meer als zat, niet?
Wanneer je een hybernate doet (computer in slaapstand) wordt je intern geheugen weg geschreven naar het swap. Dat betekend dat je dus zeker iets meer moet hebben, voor de zekerheid. Zelf doe ik meestal mijn geheugen en dan iets meer erbij. Ik heb nu 1024 intern en 1,5gb swap, dan weet ik zeker dat ik genoeg heb.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Starten met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/12, 21:54:38 »
Citaat van: profoX
Makkelijkst:
Swap partitie ; swap ; ongeveer 1,5 keer de grootte van je ramgeheugen
Root partitie: / ; ext3 ; resterende grootte
Op deze manier zit de /home partitie binnen de root partitie en staat deze niet op een aparte partitie.

Anders moet je gaan nadenken hoeveel je op de rootpartitie en homepartitie wil. In homepartitie zullen documenten/bestanden komen en op rootpartitie geïnstalleerde programma's... het voordeel van het scheiden van homepartitie en rootpartitie is dat een eventuele herinstallatie makkelijker is omdat je /home op een aparte partitie staat. (configuratiebestanden in /etc worden echter op root opgeslagen, tenzij /etc ook een aparte partitie krijgt)

Het is sowieso wel mogelijk om achteraf /home te verplaatsen naar een aparte partitie met behulp van een kleine tutorial.
Raad je toch aan om apart een /home partitie te maken, dit bespaart je veel gezeur later. Voor Ubuntu heb je al snel genoeg aan zo'n 8gb, dan hou je voldoende over voor alle programma's die je erbij wilt hebben. De rest kun je dan gebruiken voor /home en swap. 1,5x je intern geheugen is prima voor swap, echter met 1,2 red je het ook wel.

phoonix

  • Gast
Starten met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/13, 15:50:00 »
Ik heb 2 gig ram.
Ik denk dat ik een swap partitie van 3 gig, een rootpartitie van 7 gig en een homepartitie van 15 gig ga maken.

mobile

  • Gast
Starten met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/13, 15:58:57 »
Ik heb onlangs ook Ubuntu op men PC geïnstalleerd ik heb de tutorial op deze site gevolgd:
http://www.howtoforge.com/dual_boot_windows_xp_vista_ubuntu_feisty

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Starten met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/13, 16:07:44 »
Citaat van: phoonix
een swap partitie van 3 gig, een rootpartitie van 7 gig en een homepartitie van 15 gig ga maken.
Maak van die SWAP partitie maar maximaal 1.5gig. In de meeste gevallen is 1 gig ook al goed.
Zo win je 2 gig voor je /home
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Starten met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/13, 22:34:58 »
Citaat van: bartek
Citaat van: phoonix
een swap partitie van 3 gig, een rootpartitie van 7 gig en een homepartitie van 15 gig ga maken.
Maak van die SWAP partitie maar maximaal 1.5gig. In de meeste gevallen is 1 gig ook al goed.
Zo win je 2 gig voor je /home
... En verders lijkt me dit een hele redelijke verdeling!
Succes ermee!

Cobuntu

  • Gast
Starten met Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/13, 22:44:48 »
Citaat van: bartek
Citaat van: phoonix
een swap partitie van 3 gig, een rootpartitie van 7 gig en een homepartitie van 15 gig ga maken.
Maak van die SWAP partitie maar maximaal 1.5gig. In de meeste gevallen is 1 gig ook al goed.
Zo win je 2 gig voor je /home
Lijkt mij ook een goede keuze :)

Veel succes met je installatie phoonix ;)

hosti

  • Gast
Starten met Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/14, 23:49:41 »
idem hierzo, goede keuze