Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows partitie resizen lukt niet wegens 'used''unknown', XP-Hardy  (gelezen 1014 keer)

Ik ben bezig om Hardy te installeren op mijn desktop. Ik blijf echter steken op stap 4: partities voorbereiden. Bij de windows partitie staat bij used 'unknown'. De totale grootte van de partitie wordt wel herkend (40GB). Omdat de hoeveelheid gebruikte ruimte op de partitie niet bekend is kan ik ook geen nieuwe partitiegrootte aangeven. Ik kan wel formateren maar dat lijkt me niet zo'n goed idee, ik wil namelijk wel dual-booten.

De windows partitie is oorspronkelijk vanuit XP gemaakt met Acronis Partition Expert en heeft nooit voor problemen gezorgd. Ik heb Checkdisk ook nog eens gedraaid maar dat hielp niets. Heeft iemand nog suggesties?

prodinho

  • Gast
Windows partitie resizen lukt niet wegens 'used''unknown', XP-Hardy
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 11:39:08 »
Misschien een idee om vanuit XP met diezelfde Acronis applicatie je harde schijf op te splitsen?

Windows partitie resizen lukt niet wegens 'used''unknown', XP-Hardy
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/29, 11:54:29 »
Tja, nog niet zo gek eigenlijk...... ga ik doen als ik verder niet uitkom. Ik ben eigelijk ook benieuwd hoe het komt dat de partitie niet goed herkend wordt, maakt me een beetje ongerust. Zou kunnen dat Partition Expert dat doet.

prodinho

  • Gast
Windows partitie resizen lukt niet wegens 'used''unknown', XP-Hardy
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/29, 13:01:05 »
Citaat van: paultje1965
Tja, nog niet zo gek eigenlijk...... ga ik doen als ik verder niet uitkom. Ik ben eigelijk ook benieuwd hoe het komt dat de partitie niet goed herkend wordt, maakt me een beetje ongerust. Zou kunnen dat Partition Expert dat doet.
Volgens mij heeft het er mee te maken dat het een NTFS partitie is.. Dan herkent 'ie namelijk wel de partitiegrootte, maar inderdaad niet het aantal beschikbare GB's..

P.S. Wel eerst ff defragmenteren he voordat je je partitie herindeelt ;)

Windows partitie resizen lukt niet wegens 'used''unknown', XP-Hardy
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/29, 13:05:57 »
Ik heb nog eens naar de partitie gekeken met  GParted op de live CD, die zegt bij een check dat de disk bad sectors heeft. chkdsk /f /r zegt dat alles in orde is????
Ik had overigens gedacht dat een NTFS disk zonder problemen te resizen is. Het is inderdaad wel zo dat de vorige install van Ubuntu op een FAT32 schijf probleemloos was. Vreemd!!!

Windows partitie resizen lukt niet wegens 'used''unknown', XP-Hardy
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/29, 13:34:35 »
Nog maar eens verder gespit op de zoekwoorden 'gparted' en 'bad sectors'. Blijkbaar is chkdsk niet in staat om bad sectors goed genoeg op te sporen en zou daarvoor een tooltje van de harddisk fabrikant moeten worden gebruikt. In mijn geval Western Digital. Gparted schijnt zelden verkeerde informatie te geven.

Windows partitie resizen lukt niet wegens 'used''unknown', XP-Hardy
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/29, 14:48:12 »
En jawel hoor, de WD tool komt ook met bad-sectors....

Windows partitie resizen lukt niet wegens 'used''unknown', XP-Hardy
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/29, 15:18:34 »
Is het ook mogelijk om Ubuntu op een andere physical drive te installeren i.p.v. een partitie van C? Of raakt de bootloader, die tenslotte op een van beide disken moet staan, dan in de war. Het lijkt er nemalijk op dat mijn C drive een beetje ziek is. Veiliger om naar een andere disk te gaan. Ik ksn daarvoor wel wat ruimte maken op een van mijn datadisken.

Offline Asperger

  • Lid
Windows partitie resizen lukt niet wegens 'used''unknown', XP-Hardy
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/29, 17:28:02 »
Kan wel, andere schijf, maar als je C: kistje zes is lijkt me dat onverstandig.
GRUB geeft geen problemen met een boot op een andere disk. (Fysiek)

Windows partitie resizen lukt niet wegens 'used''unknown', XP-Hardy
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/29, 18:28:06 »
Je hebt gelijk als de MBR van C beschadigd raakt dan zit ik nog met een opstartprobleem ondanks Ubuntu op een andere disk. Ik ga dus maar gewoon C afkoppelen en Ubuntu op de andere disk zetten.