Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: Alternatief voor Picasa gezocht  (gelezen 10258 keer)

OPGELOST: Alternatief voor Picasa gezocht
« Gepost op: 2012/06/17, 09:35:42 »
Voor een opdracht* heb ik een toepassing als  Picasa (van Google) nodig om foto's te bewerken en te delen. Onder bewerken versta ik 'teksten plaatsen met de foto op de achtergrond'.
Ik kreeg de mededeling: 'Picasa is momenteel niet beschikbaar voor uw besturingssysteem', wat ik al vreesde.

Welk alternatief biedt Ubuntu mij?

* NB na deze eerste opdracht volgen meer opdrachten [ Ik wil dus gewoon weten hoe ik deze vaardigheid kan uitvoeren ].
Het is niet eenmalig... 
« Laatst bewerkt op: 2012/06/17, 19:34:37 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/17, 10:19:41 »
Dat je de nieuwste Picasa-versie voor Windows prima onder Wine kunt installeren zonder enige complicaties :)

Alternatieven zijn Shotwell (tot op zekere hoogte) en DigiKam (alleen heb je wel wat KDE0-afhankelijkheden).
Je kunt ook een online fotobewerker gebruiken als Picnik, Pixlr, Picozu enz.

Offline midas

  • Lid
Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/17, 11:06:24 »
Vergeet ook Gthumb niet...zit ook in de repo.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/17, 11:37:16 »
Ik vermeldde alleen wat ik ook daadwerkelijk gebruik(t heb) ;) Maar goede tip voor de TS nonetheless :)

Offline wowo

  • Lid
Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/17, 12:34:40 »
Voor een opdracht heb ik een toepassing als  Picasa (van Google) nodig om foto's te bewerken en te delen. Onder bewerken versta ik 'teksten plaatsen met de foto op de achtergrond'.
Ik kreeg de mededeling: 'Picasa is momenteel niet beschikbaar voor uw besturingssysteem', wat ik al vreesde.
Welk alternatief biedt Ubuntu mij?
Zoals Vistaus al vertelde, Picasa 3.9.0 kan prima onder Wine geïnstalleerd worden.
Werkt prima.
Ook ik had het probleem dat ik Picasa niet onder Linux vanaf de Google website kon downloaden want ik kreeg dezelfde melding als jij.
Ik heb toen onder Windows de Windows versie gedownload en vervolgens deze Windows versie in Linux mbv Wine geïnstalleerd.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/17, 12:54:47 »
Je kunt ook van www.filehippo.com de Windows-versie van Picasa downloaden. Filehippo is echt een topsite, gebruikte hem veel toen ik nog op Windows zat :)
http://www.filehippo.com/download_picasa/

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/17, 13:03:26 »
Dat je de nieuwste Picasa-versie voor Windows prima onder Wine kunt installeren zonder enige complicaties :)
Het zal ongetwijfeld (nog) wel werken, maar Google stopt met Picasa onder Linux:
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/04/google-officially-drop-picasa-for-linux
Het is niet verstandig om gebruikers richting een product te sturen wat EOL (end-of-life) is.
EDIT: Zie nu dat je specifiek de Windows-versie bedoelt die vast wel onder Wine zal draaien, maar waar ik ook geen voorstander van ben omdat het vaak nét ontbreekt aan een naadloze integratie.

Zelf gebruik ik gThumb omdat deze meer map-gebaseerd is dan Shotwell. Dat Shotwell de-installeer ik altijd omdat gebruikers totaal geen idee hebben waar dat hun bestanden staan en ik daarna de rotzooi mag opruimen, waar ik dus voor pas. Eenzelfde probleem zie ik overigens met Picasa: het lijkt makkelijk omdat deze heel veel automatisch doet, totdat je een probleem hebt en je wel degelijk met bestanden en mappen aan de slag moet. Maar goed, ieder zijn meug, het is alleen mijn praktijkervaring.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/17, 13:08:17 door markba »

Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/17, 13:21:59 »
"EDIT: Zie nu dat je specifiek de Windows-versie bedoelt die vast wel onder Wine zal draaien, maar waar ik ook geen voorstander van ben omdat het vaak nét ontbreekt aan een naadloze integratie."

Ten eerste integreert Picasa onder Wine naadloos.
Ten tweede rapporteren meedere mensen dat.
Ten derde heeft de TS het nodig voor "een opdracht". Zeker voor een enkele opdracht is dit prima te doen :)

(Shotwell vind ik overigens heerlijk)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/17, 13:31:53 »
Ten eerste integreert Picasa onder Wine naadloos.
Nooit zo naadloos als een native programma onder Ubuntu, als Shotwell of gThumb. Met name rond de mappenstructuur zie je een probleem, overigens net hetzelfde met KDE-programma's waar je vanaf /home/<gebruiker> moet gaan bladeren. Als nerd kom je daar wel uit, maar voor mensen die al blij zijn als ze een computer aan kunnen zetten is dat een onoverkomelijk probleem.

Ten tweede rapporteren meedere mensen dat.
Dus als meerdere mensen het melden, kan het voor de gebruikers die ik ondersteun geen probleem zijn begrijp ik? Gelukkig is het niet mijn mening (die onderlingkan verschillen) maar mijn ervaring, dus daar hoeven we het niet eens over te worden, het kan zelfs niet eens.

Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/17, 13:41:27 »
Ik weet niet hoe jij daarbij komt over KDE-programma's? Ik heb van 8.04 t/m 11.04 KDE gebruikt en ben nooit tegengekomen dat ik vanaf /home moest gaan bladeren.

En nee, ik zeg alleen dat ik niet de enige ben die rapporteert dat het goed en naadloos integreert. Of jij daar verder iets mee kan is aan jou, maar daar ging het helemaal niet om.
Overigens, heb je überhaupt Picasa 3.9 wel getest onder Wine vooraleer je deze mening vormde?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/17, 14:04:15 »
Ik weet niet hoe jij daarbij komt over KDE-programma's? Ik heb van 8.04 t/m 11.04 KDE gebruikt en ben nooit tegengekomen dat ik vanaf /home moest gaan bladeren.
Mijn ervaring is net wat anders. Om die reden raad ik nooit KDE-programma's binnen een niet-KDE omgeving aan. Maar gelukkig hoeven we er niet hetzelfde over te denken.

Citaat
En nee, ik zeg alleen dat ik niet de enige ben die rapporteert dat het goed en naadloos integreert. Of jij daar verder iets mee kan is aan jou, maar daar ging het helemaal niet om.
Het gaat niet om mij, of hoeveel anderen die dit vinden, maar om de gebruikers die ik ondersteun. Deze zijn (vaak) van het absolute beginnersniveau: hoe zet ik de computer aan, hoe log ik in, hoe start ik de browser op, dat idee. Als ze al een ander bestandsdialoog voor ogen krijgen (terwijl ze met pijn en moeite het standaard dialoog nog maar net onder de knie hebben), begint heel het circus weer opnieuw.

Citaat
Overigens, heb je überhaupt Picasa 3.9 wel getest onder Wine vooraleer je deze mening vormde?
En waarom denk je dat ik dat niet gedaan heb?

Ik zou zeggen, loop eens een avondje met me mee, dan zul je merken dat de dingen die voor jou en mij heel logisch zijn, voor anderen echt onbegrijpelijk zijn. Met alle respect, het boeit me niet zo wat jij of anderen er van vinden, als ik iets moet gaan uitleggen waarvan ik al op voorhand  weet dat ze het niet gaan snappen, dan zorg ik er voor dat ik dat niet hoef uit te leggen, simpelweg door een andere keuze te maken. 

Wat mij betreft heb ik alles gezegd wat er gezegd kan worden.  Jouw mening kan anders zijn en dat respecteer ik, maar probeer je ook te verplaatsen anderen, iedereen is anders namelijk.

Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/17, 17:48:37 »
Markba en Vistaus,

Dank voor jullie reacties! Ik kan echt wel wat met een computer en ben in het geheel niet bang voor de muis, maar de vaktaal is voor mij moeilijk te begrijpen. Wat is Wine? En dit begrijp ik ook niet: 'KDE-programma's binnen een niet-KDE omgeving aan.' Maar dat hoef ik misschien ook niet te begrijpen...

Dit is wel iets waar ik wat aan heb:
Alternatieven zijn Shotwell (tot op zekere hoogte) en DigiKam (alleen heb je wel wat KDE0-afhankelijkheden).
Je kunt ook een online fotobewerker gebruiken als Picnik, Pixlr, Picozu enz.


Kortom: liever niet Picasa-web installeren vanwege dat het programma niet goed werkt met Linux?

En na deze opdracht komen er meer opdrachten. Zeg maar dat ik deze vaardigheid van foto's bewerken gewoon wil beheersen.

Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/17, 17:50:49 »
/quote]
Zoals Vistaus al vertelde, Picasa 3.9.0 kan prima onder Wine geïnstalleerd worden.
Werkt prima. Ook ik had het probleem dat ik Picasa niet onder Linux vanaf de Google website kon downloaden want ik kreeg dezelfde melding als jij.  Ik heb toen onder Windows de Windows versie gedownload en vervolgens deze Windows versie in Linux mbv Wine geïnstalleerd.
[/i]

Dank voor dit antwoord, maar ik hèb geen Windows meer, dus ik kan Picasa ook niet onder Windows (Wind-doos ? ^-^) installeren.

Groet Monique
« Laatst bewerkt op: 2012/06/17, 17:55:55 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/17, 17:58:42 »
Stap voor stap (ofwel in Jip en Janneke-taal):

Uit het Ubuntu-software centrum:
Welke Wine moet ik hebben:  Wine MIcrosoft Windows compatibility layer (dummy package)
of de Gnome-exe-thumbnaile?

Gek... ik kan wel de Picasa foto's van Vistaus bekijken...
Groet Monique
« Laatst bewerkt op: 2012/06/17, 18:10:17 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Ramana

  • Lid
Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/17, 19:04:51 »
m.i. is het heel goed mogelijk om qt-gebaseerde programma's in een GTK gebaseerde omgeving te installeren. QT en GTK bijten elkaar niet. In mijn QT omgeving (Kubuntu) zitten b.v. een paar prachtige GTK-programma's die ik af en toe eens nodig heb. Digikam is een van de beste in zijn soort.

Als je digikam installeert in Ubuntu komt er heel wat ander KDE-spul bij. Een optie is om die weg te laten met: apt-get --no-install-recommends install digikam

Het lijkt alleen alsof het wat langzamer start (in een GTK-omgeving), dit komt omdat eerst een aantal KDE-bibliotheken moeten worden geladen.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/17, 19:07:02 door Ramana »

Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/17, 19:33:48 »
Dank voor dit antwoord, maar ik begrijp de afkortingen niet.

Ik kan Picasa-web (blijkbaar) niet installeren, maar ik kan wel inloggen op Picasa-web! Via een Gmail-account.

En ik kan binnen Picasa-web ook doen wat ik wil: nl. eigen gemaakte foto's up-loaden en daarna bewerken, bijv. een tekst eronder zetten (inderdaad met Picnik!)

Ik ben in verwarring gebracht doordat ik dubbelklikte op de site van Picasa-web en de melding kreeg dat Picasa niet door mijn systeem werd ondersteund. Probleem is opgelost.

Markba: je hebt zeker gelijk, ik ben een absolute beginner bij Ubuntu (vandaar ook dat ik vraag om een antwoord in eenvoudige taal), maar steeds merk ik in het dagelijks leven, dat ik toch redelijk wat praktische ervaring heb met de diverse toepassingen. Komt bij dat ik het leuk vind om steeds wat nieuws te leren.

Bedankt iedereen!  Ik zal het topic op opgelost zetten.
Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: OPGELOST: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/17, 19:42:51 »
Eerst: Installeer uit het softwarecentrum 'Wine windows programmalader'. Dan download picasa. Klik ermee rechts in Nautilus op eigenschappen. Tab rechten. Zorg dat 'Is uitvoerbaar' is aangevinkt. Dan klik rechts op het bestand, openen met Wine Windows Programmalader. Rest wijst zichzelf.

Offline Dave

  • Lid
Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/17, 20:15:37 »

Ook ik had het probleem dat ik Picasa niet onder Linux vanaf de Google website kon downloaden want ik kreeg dezelfde melding als jij.
Ik heb toen onder Windows de Windows versie gedownload en vervolgens deze Windows versie in Linux mbv Wine geïnstalleerd.

Ja dat krijg je vaker dat je versie bepalend is voor de doorverwijzing.
Normaliter wel erg handig natuurlijk.
Maar met een gerichte zoekactie op google kom je ook wel op de juiste pagina uit ipv de doorverwijzing vanaf de startpagina.

Heb het andersom ook regelmatig. Wil je wat downloaden voor een w****** flaptop waar je mee opgezadeld bent.


Re: OPGELOST: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/17, 20:26:40 »
@Ramana:
"Het lijkt alleen alsof het wat langzamer start (in een GTK-omgeving), dit komt omdat eerst een aantal KDE-bibliotheken moeten worden geladen. "

Dat geldt niet eens alleen voor KDE. Alles wat geen native GTK laad sloom binnen een GTK-omgeving. Emesene bijv. doet hier lang over met opstarten, maar is daarna wel supersnel. Turpial ook en dat is Python+Webkit.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Alternatief voor Picasa gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/17, 21:04:02 »
Dank voor dit antwoord, maar ik begrijp de afkortingen niet.


Sorry,  :-[, GTK is spul onder de motorkap om Ubuntu (lees Gnome/Unity-gebaseerde programma's) te laten draaien, Kubuntu, dus KDE-programma's, werken op QT.