Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien  (gelezen 2878 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
[opgelost]Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Gepost op: 2011/05/07, 09:25:04 »
Beste leden,

Ik zit met een nogal groot probleem. Mijn ubuntu installatie heeft het begeven. Ik heb mijn 24" monitor terug en die heb ik er dus ook meteen aangehangen, toen de pc uitgezet was. Ik Ubuntu booten, krijg ik een resolutie van 640*480. Great. Ik kijken bij de scherminstellingen, is dat opeens de max. geworden??? Dus ik naar die Gesloten Drivers: Driver wel geïnstalleerd, niet geactiveerd. Ik zet die driver uit om na een reboot weer aan te zetten. Dat kon Ubuntu (gek genoeg!) niet hebben. Ik neem de enige kernel die ik heb en ik krijg dit: bovenaan een brede roze balk, daaronder wat zwart, daaronder wat blauw, daaronder een paar verloopjes van geel => rood en daaronder is alles weer zwart. Gewone kernel en rescue kernel zijn zo. Al heb ik het gepresteerd een errorcode uit de rescue mode te persen. Zie bijlage.
Aangezien ik toch geen fan ben van Unity, en ik dus graag iets anders wil, heb ik de Kubuntu 11.04 cd én dvd gedownload. In eerste instantie alleen de DVD omdat ik meestal meer van de DVD's ben dan van de cds, omdat die meer bevatten. Nouja, ik maak een bootable stikkie van de DVD, reboot en selecteer Start Kubuntu. Natuurlijk klopt de MD5 SUM en heb ik de DVD op errors gecontroleerd. En mooi dat 'ie niet werkte! Alles wat ik krijg is een grijs scherm met een knipperende cursor. Zo'n klein wit horizontaal balkje in de top van het scherm. That's it. Zelfs met de --nomodeset parameter krijg ik een grijs scherm. Windows 7 werkt wel helemaal goed. Wat moet ik nu? Ik wil graag Kubuntu draaien, maar als het niet wil....?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/28, 18:24:13 door TopGear »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/07, 10:38:05 »
En met een andere monitor? Gaat het dan wel?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/07, 13:58:21 »
Nee, wil ook niet. Ik ben zover gekomen dat ik beeld kreeg, maar dat was het dan ook :( Dit gaat niet zoals ik wil. Ik kreeg alleen zo'n Kubuntu laadscherm. Punt. Ik denk dat ik Mint 10 KDE d'r maar op zet en dat ik over een maandje maar weer terug ga naar (K)Ubuntu. Als het weer wat stabieler is.

Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/07, 14:09:16 »
Nee, wil ook niet. Ik ben zover gekomen dat ik beeld kreeg, maar dat was het dan ook :( Dit gaat niet zoals ik wil. Ik kreeg alleen zo'n Kubuntu laadscherm. Punt. Ik denk dat ik Mint 10 KDE d'r maar op zet en dat ik over een maandje maar weer terug ga naar (K)Ubuntu. Als het weer wat stabieler is.

En LiveCD van een vorige, 10.10 of 10.04, (U)buntu heb je dat geprobeerd?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/07, 15:30:25 »
Die draaien wel normaal... Ik snap er dus niets van hè...

Offline Ramana

  • Lid
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/07, 15:52:51 »
Ik kreeg alleen een vastloper op de HP-mini met de wifi-driver. Dat is een bekende bug. Kubuntu zelf draait bij mij heel soepel.
Misschien de altenate eens proberen?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/07, 15:59:17 »
Laat maar. Draaiden normaal :( Mint 10 heeft het ook al begeven. Geen signaal.

Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/07, 16:40:40 »
Terug naar de LTS?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/07, 17:10:40 »
Dat zal dan wel moeten denk ik. Maar het gekke is dat ze ermee kapten na nieuwe monitor. Eigenlijk men oude, maar dan gerepareerd.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/08, 11:51:29 »
Vandaag GPARTED getest... Geen hd's aangesloten, alleen nodige USB, om er zeker van te zijn dat zij niet vervelend doen. GPU lijkt vervelend:




Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/08, 12:10:21 »
Zoals ik al zei via MSN, andere monitor -> andere refresh rate -> andere resolutie, etc ...

Dus dat zul je aan moeten passen ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/08, 12:11:00 »
Daarom ook dat nomodeset zo handig is, zodat ie zonder grafische driver opstart ;)
Kun je daar een screen van maken, van opstarten met nomodeset en dan waar het faalt?

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/08, 12:12:44 »
Daarom ook dat nomodeset zo handig is, zodat ie zonder grafische driver opstart ;)
Kun je daar een screen van maken, van opstarten met nomodeset en dan waar het faalt?

Leuk dat Linux joh! .. Je zou eens verbazen hoeveel terminal sessie's dat aan kan, dus de boel herstellen is goed wel mogelijk ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/08, 13:04:44 »
Zelfs met nomodeset aan wil het niet. Ik kom in de installer, maar @ 74% (Systeem Installeren) hangt alles.

Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/08, 13:34:43 »
Geeft ie verder output op 74?

Offline TopGear

  • Forumteam
[opgelost]Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/08, 13:52:44 »
Nee, niets. Thans, ik krijg er niet zoveel in met een Kubuntu install...
« Laatst bewerkt op: 2011/05/28, 18:24:02 door TopGear »

Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/08, 13:59:02 »
Hmm, ik dacht er een knop Geavanceerd zat voor terminaloutput, maar ik kan me vergissen.

Kun je anders nog eens hetzelfde doen met nomodeset maar dan de installatie-wizard via de Terminal op de Live CD starten en dan de output te kopiëren/foto maken bij 74?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/08, 14:08:10 »
Die zal ik binnenkort posten. Nu eerst familie ;)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/28, 10:46:05 »
Mods: dit kan naar installatie... Krijg het nu echt niet meer voor elkaar....

Heel zelden kan ik in de installer komen met de nomodeset flag. 1x is het me gelukt Mint 10 GNOME te installeren. Wel met een pokkeresolutie. Additional Drivers erin: X crashed na reboot... nvidialib.so (oid) werkt niet. Geen mogelijkheid aan om weer werkend te krijgen.
Heb m'n videokaart al in het andere PCI-E slot gedaan, maakt niets uit :(
Inmiddels heb ik openSUSE 11.4/11.3, (K)Ubuntu 10.10/11.04 en Mint KDE/GNOME 9/10/11 geprobeerd. Zonder ook maar enig succes.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu en Kubuntu willen niet meer draaien
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/28, 18:16:35 »
Goed, opgelost =D
Heb zusje d'r monitor getest. Werkte wel. Potjandorie...
Toen mijn monitor is vervangen, is ook het PCB vervangen. Via de chat zijn we erachter gekomen dat het PCB verkeerde gegevens terugstuurt over resolutie etc. Dus. D'r gaat nu een hele boze brief de router uit!