Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?  (gelezen 581 keer)

Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Gepost op: 2015/02/23, 20:16:40 »
Ik heb een nieuwe Acer laptop zonder cd/dvd-speler met windows 8.1 . Ik zou heel graag windows 8.1 eraf willen hebben en Ubuntu installeren. Hoewel ik geen ervaring met Linux heb ben ik windows helemaal zat. In het forum ben ik alle hobbels die ik zelf al heb ervaren en geprobeerd tegen gekomen. Tot op heden is het mij nog niet gelukt. Het virus "windows" lijkt alles te blokkeren.

Is er iemand met de gouden tip?

Gr. Schutterpiet

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/23, 20:29:18 »
Hallo,
- Welk model + type laptop
- Waar loop je tegen aan
- Wat heb je geprobeerd

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/23, 20:54:35 »
Eerst een copie maken van je harde schijf, zodat je later windows terug kunt zetten, zeker als je de recovery partitie op je hd staat.

Dan staat hier veel info, http://sites.google.com/site/computertip/
Daar staat ook van windows 8.

Je hebt een acer, zoek op het forum, deze week heeft ook iemand met een acer(dacht ik) ook linux geinstalleerd, en had problemen om bepaalde dingen in de bios uit of aan te zetten.

Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/23, 21:34:50 »
Beste EZ,

Ik heb een Aspire ES1-512-C1EX. (Aspire 15 start)
Ik heb een bootable USB gemaakt, Ubuntu op de usb gedownload, in de bios USB FDD bovenaan gezet. UEFI op legacy gezet. Bij het opstarten via USB krijg ik de melding dat er geen os op staat. Ook vanuit verkenner geprobeerd te installeren. Ik heb een 320GB HDD in twee partities. Ik heb wel enige kennis maar ben niet deskundig.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/23, 21:52:31 »
Ik heb een bootable USB gemaakt, Ubuntu op de usb gedownload, in de bios USB FDD bovenaan gezet. UEFI op legacy gezet. Bij het opstarten via USB krijg ik de melding dat er geen os op staat.

Weet je zeker dat de USB bootable is? Dit kan je testen op een oudere  pc (zonder de complicerende factor van de UEFI / secure boot perikelen ).

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/23, 22:25:18 »
Misschien secure boot uitzetten, en/of csm aanzetten.

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87249.0
« Laatst bewerkt op: 2015/02/23, 22:29:06 door jan11000 »

Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/23, 23:09:20 »
Hoe heb je de bootable USB gemaakt?

Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/24, 07:32:34 »
Beste Vistaus,

Via CMD, diskpart, list disk, disk xx, clean, format fs=NTSF.

Gr. SchutterPiet

Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/24, 10:36:28 »
Maak eens een opstartbare stick m.b.v. Unetbootin (kan je op Windows snel installeren). En test dan eens terug.

In je UEFI dien je de 'secure boot' optie uit te schakelen voor dat je installeert.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/24, 12:37:18 »
Beste Vistaus,

Via CMD, diskpart, list disk, disk xx, clean, format fs=NTSF.

Gr. SchutterPiet

En toch zeg je dat niet deskundig bent? ;) Gaat mij in ieder geval ver boven de pet, de manier waarop jij het gedaan hebt. Probeer het eens met het programma Rufus, zo heb ik het gedaan en dat boot perfect op mijn MS Surface Pro 3. Zorg wel dat je als partitie-indeling GPT kiest, dat is namelijk nodig voor veel nieuwe computers om te kunnen booten: http://rufus.akeo.ie/

Offline PKing

  • Lid
Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/24, 14:21:09 »
Even ter aanvulling, ik gebruik in mijn VB altijd Rufus, dat stukje software maakt altijd goed opstartbare usb sticks waar het met andere software nog wel eens fout gaat.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/24, 19:31:49 »
Beste Joris Donders,

Dit was voor mij de gouden tip. Ubuntu heb ik kunnen installeren. Heel erg bedankt!

Alle anderen die hulp hebben geboden ben ik ook erg dankbaar. Ik heb hier heel veel van geleerd. Voor mij is linux nieuw en ben verbaast met zoveel hulp en steun. Ik blijf meedoen om eventueel anderen ook te kunnen helpen.

Ik ben van het Windows virus af! De ontdekking in de nieuwe omgeving begint!

Heel veel groeten,
SchutterPiet

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/24, 19:41:53 »
Ik ben van het Windows virus af! De ontdekking in de nieuwe omgeving begint!

Veel plezier in Linux Land! Er is hier inderdaad heel veel moois te ontdekken, Piet!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Geen windows 8.1 maar ubuntu. Kan iemand helpen?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/24, 20:13:31 »
@schutterpiet: Mooi dat het geslaagd is en leuk dat je ook mee wilt blijven doen alhier, we kunnen altijd wel extra hulp gebruiken! :) Maar aangezien je dus wel mee blijft doen hier, mag ik je dan subtiel wijzen op forumregel nummer 5? (http://www.ubuntu-nl.org/gemeenschap/regels) Een term als "Windows-virus" valt daar namelijk onder. Dat je niet tevreden bent met Windows kan ik me voorstellen, maar er zijn andere manieren om dat te uiten ;)