Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blackberry  (gelezen 4459 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Blackberry
« Gepost op: 2009/07/12, 10:54:07 »
Een paar weken geleden is er een nieuw artikel geplaatst in de wiki over de ondersteuning van een Blackberry telefoon: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Blackberry
Bedankt voor de toevoeging. Het is een goede vertaling van de genoemde Engelstalige pagina.

Mede omdat op de pagina ArtikelenInAanbouw de vraag is gesteld of dit artikel zo afgerond is of dat er nog iets moet worden toegevoegd start ik hier een topic over.

Het artikel begint met "Blackberry functionalieit is beperkt tot community-ondersteuning. Er is op dit moment geen officieel bekende Linux-ondersteuning van RIM. Blackberry-apparaten zijn tevens geen Ubuntu certified hardware. Als u een Blackberry gebruikt en u wilt het laten werken in Ubuntu, laat RIM dit dan weten. Er is een online petitie om RIM over te halen Linux-drivers te maken.".

Het klinkt net alsof het "jammer" is dat de functionaliteit is beperkt tot community-ondersteuning. Maar Ubuntu is juist voorstander van community-ondersteuning! Maar uiteraard is er niets mis met officiele Linux-ondersteuning. ;) Het is zomaar een opmerking.

Een losse opmerking: De online petitie op de site van RIM is niet helemaal duidelijk: Je stemt voor ondersteuning, hetzij door de specificaties openbaar te maken (open-source) of door RIM in closed-source te ontwikkelen. Een duidelijke stem voor open-source is niet mogelijk.

De link in het 2e deel naar de RIM website voor (open-source) barry software eindigd in "Page not found". Verder lijkt mij deze tekst achterhaalt omdat (volgens de tekst van versie 0.14) de blackberry wel gebruik kan worden als modem.

Moderator edit: Titel verduidelijkt :)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/12, 20:21:26 door Vistaus »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: berry
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/12, 20:20:57 »
Ik heb het artikel daarom ook alleen maar vertaald en de petitie natuurlijk getekend ;)
Ik heb nog niet echt onderzoek gedaan wat er op dit moment mogelijk is met een Blackberry.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Blackberry
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/12, 22:28:04 »
In dat geval stel ik voor om op de pagina ArtikelenInAanbouw de status 'afgerond?' te wijzigen naar 'in aanbouw' ofzo.

De petitie heb ik (nog) niet getekend...
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Blackberry
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/13, 20:43:20 »
Ok, ga ik zsm veranderen :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Blackberry
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/14, 07:00:59 »
In de Linux Journal van deze maand staat een heel verhaal over hoe je met Funambol je BlackBerry kan syncen met Evolution, Thunderbird enz.

Overigens is het ook te gebruiken voor andere telefoons die met SyncML werken. En dat zijn er nog best wel een hoop, want SyncML is zo'n beetje de standaard.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Blackberry
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/14, 11:11:13 »
Funambol kende ik nog niet maar is zeker interessant voor mijn Nokia E51 die ook SyncML gebruikt. Bedankt voor de tip.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Blackberry
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/14, 20:41:38 »
In de Linux Journal van deze maand staat een heel verhaal over hoe je met Funambol je BlackBerry kan syncen met Evolution, Thunderbird enz.

Overigens is het ook te gebruiken voor andere telefoons die met SyncML werken. En dat zijn er nog best wel een hoop, want SyncML is zo'n beetje de standaard.

Zou je de tekst uit dat artikel in het artikel over Blackberry op de wiki willen zetten? Of inscannen en naar mij toesturen zodat ik het erop kan zetten?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Blackberry
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/15, 07:20:05 »
Als dat is toegestaan. Onder aan de pagina lees ik: Copyright © 1994 - 2009 Linux Journal. All rights reserved.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Blackberry
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/15, 20:13:17 »
We kunnen het altijd vragen hè.

Re: Blackberry
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/17, 20:36:39 »
Link naar Barry gerepareerd. Het enige wat er fout aan was was "index.php", dat bestond kennelijk niet meer.