Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???  (gelezen 6238 keer)

Offline jos34

  • Lid
Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Gepost op: 2019/10/21, 18:46:51 »
I'm very nice!

Ik vind het best bijzonder om te zien dat Ubuntu grafisch steeds mooier, wordt terwijl Windows juist steeds lelijker is geworden. Athans dat is mijn mening dan.

Helaas op mijn Shuttle DS77U weer geluid dat haperd.  >:( Dus staat er weer Windows op (geen 10 uiteraard, dat dan weer niet)
In de toekomst moet daar dan maar Windows 9 of Windows 12 op als dat haper probleem nog steeds niet verholpen is.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/21, 18:58:25 door jos34 »

FrSu

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/21, 19:14:40 »
Weet het (nog) niet, wacht op de update melding vanuit het systeem (Budgie).

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/23, 17:44:43 »
.......
In de toekomst moet daar dan maar Windows 9 of Windows 12 op als dat haper probleem nog steeds niet verholpen is.
LOL.... wat kraam je toch weer lekkere onzin uit.  Windows 9 bestaat niet, Windows 12 zal er ook niet komen. Windows 10 is de laatste Windows versie en die zal steeds geüpdate worden.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/23, 18:01:07 door Maik »

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/23, 21:00:23 »
.......
In de toekomst moet daar dan maar Windows 9 of Windows 12 op als dat haper probleem nog steeds niet verholpen is.
LOL.... wat kraam je toch weer lekkere onzin uit.  Windows 9 bestaat niet, Windows 12 zal er ook niet komen. Windows 10 is de laatste Windows versie en die zal steeds geüpdate worden.

Het was dan ook spreekwoordelijk bedoelt, W10, wil ik NIET, en een opvolger zou er niet komen. Met Windows 9 wil ik dus feitelijk zeggen dat ik Windows als systeem ga verlaten. Of dit dan Ubuntu, een andere Linux, Android, een Mac of hackingtosh wordt weet ik nog niet.

Bedrijfs beleiden kunnen trouwens veranderen. Zelfs Microsoft kan overstappen op Linux. Ik heb vooralsnog wel het gevoel dat Microsoft (voorlopig) daad bij woord doet, maar de toekomst moet echter uitwijzen of er inderdaad nooit een W12 komt.
Mocht ie er toch komen ga ik die zeer waarschijnlijk niet gebruiken, dan heb ik namelijk zeer waarschijnlijk al afscheid genomen van Windows als besturingssysteem, ik heb trouwens ook niet de hoop en verwachtig dat W12 mij wel zal kunnen bekoren. Want W8.1 vind ik al niet geweldig en 10, 10 maal niks. Dus dan zal 12 wel 12 keer niks zijn.

Vind het trouwens wel bijzonder dat XP nog steeds meer in gebruik is dan Ubuntu. Je kun er zelfs geen Uitzending Gemist (probeer maar in Virtualbox met XP image) meer mee kijken. Terwijl dat wel "gewoon" werkt op Ubuntu.

Volgens ome Bill (Colege Tour) bestaat Windows 9 trouwens wel.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/23, 21:09:34 door jos34 »

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/24, 15:16:04 »
Windows 10 was een grote verbetering op Windows 8/8.1 en deze werkt super, zoniet beter. Maar ja, het zal wel een kwestie van persoonlijke ervaring en smaak zijn. Ik heb met Windows 10 in ieder geval geen problemen en kan er goed mee overweg.

Heb je een link welke bevestigen kan dat er een Windows 9 bestaat? Ik kan je zeggen dat het NIET bestaat:
[quote]Microsoft did not release a version of Windows called "Windows 9", and we can't imagine they ever would. This means even if you find a "download Windows 9" link online or an article on how to update to Windows 9, you must remember that Windows 9 does not exist.[/quote]

https://www.lifewire.com/what-happened-to-windows-9-2626259

En voor wat betreft Windows 12 zie hier: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-12/f164a9c8-4667-46d2-b439-647dc9fac591
Citaat
As of now, Microsoft says they would not be releasing a version of Windows beyond 10 as it would be the last version of Windows and would be continually refined.

Doe wat research voor je onzin begint te verkondigen.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/24, 15:24:48 door Maik »

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/24, 15:23:23 »
Windows 9 - The OS Microsoft WON'T Tell You About!
https://www.youtube.com/watch?v=XzSSidHU54g

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/24, 15:28:09 »
Nope and.... nope.  :rolleyes:

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/24, 16:33:47 »
Windows 10 was een grote verbetering op Windows 8/8.1 en deze werkt super, zoniet beter. Maar ja, het zal wel een kwestie van persoonlijke ervaring en smaak zijn. Ik heb met Windows 10 in ieder geval geen problemen en kan er goed mee overweg.

Heb je een link welke bevestigen kan dat er een Windows 9 bestaat? Ik kan je zeggen dat het NIET bestaat:
[quote]Microsoft did not release a version of Windows called "Windows 9", and we can't imagine they ever would. This means even if you find a "download Windows 9" link online or an article on how to update to Windows 9, you must remember that Windows 9 does not exist.

https://www.lifewire.com/what-happened-to-windows-9-2626259

En voor wat betreft Windows 12 zie hier: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-12/f164a9c8-4667-46d2-b439-647dc9fac591
Citaat
As of now, Microsoft says they would not be releasing a version of Windows beyond 10 as it would be the last version of Windows and would be continually refined.

Doe wat research voor je onzin begint te verkondigen.
[/quote]

was?? Dus nu vind je het bagger?

Windows 9:
Het was dan ook spreekwoordelijk bedoelt , W10, wil ik NIET, en een opvolger zou er niet komen. Met Windows 9 wil ik dus feitelijk zeggen dat ik Windows als systeem ga verlaten. Of dit dan Ubuntu, een andere Linux, Android, een Mac of hackingtosh wordt weet ik nog niet.

Kun je trouwens uitleggen wat er in godsnaam beter zou zijn in 10 dan 8.1, want ik zie helemaal niets. Zelfs tegenover 7 zie ik geen verbetering, eigenlijk alleen achteruitgang.

Maar mischien maar weer terug gaan naar de OP, Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Laatst bewerkt op: 2019/10/24, 16:38:39 door jos34 »

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #8 Gepost op: 2019/10/24, 17:27:09 »
was?? Dus nu vind je het bagger?
Neuh,  lees eens goed wat er staat.

Citaat
Windows 9:
Het was dan ook spreekwoordelijk bedoelt , W10, wil ik NIET, en een opvolger zou er niet komen. Met Windows 9 wil ik dus feitelijk zeggen dat ik Windows als systeem ga verlaten. Of dit dan Ubuntu, een andere Linux, Android, een Mac of hackingtosh wordt weet ik nog niet.
Tuurlijk...  :rolleyes: maar bij jouw blijf ik m'n twijfels hebben voor wat betreft je uitspraken. Ik neem dat altijd met een lading zout.

Citaat
Kun je trouwens uitleggen wat er in godsnaam beter zou zijn in 10 dan 8.1, want ik zie helemaal niets. Zelfs tegenover 7 zie ik geen verbetering, eigenlijk alleen achteruitgang.
Tegenover Windows 8/8.1 met z'n tablet interface is Windows 10 een behoorlijke vooruitgang, vergelijkbaar met Windows 7 alleen met wat meer features. Je kan met niet wijsmaken dat Windows 8/8.1 HET is, ik heb er zelf mee gewerkt en het was een verschrikking naar mijn mening. Ik ben blij dat ze met Windows 10 weer naar een meer traditionele layout zijn gegaan, het doet met overigens denken aan KDE Plasma.

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #9 Gepost op: 2019/10/24, 18:30:13 »
was?? Dus nu vind je het bagger?
Neuh,  lees eens goed wat er staat.

Citaat
Windows 9:
Het was dan ook spreekwoordelijk bedoelt , W10, wil ik NIET, en een opvolger zou er niet komen. Met Windows 9 wil ik dus feitelijk zeggen dat ik Windows als systeem ga verlaten. Of dit dan Ubuntu, een andere Linux, Android, een Mac of hackingtosh wordt weet ik nog niet.
Tuurlijk...  :rolleyes: maar bij jouw blijf ik m'n twijfels hebben voor wat betreft je uitspraken. Ik neem dat altijd met een lading zout.

Citaat
Kun je trouwens uitleggen wat er in godsnaam beter zou zijn in 10 dan 8.1, want ik zie helemaal niets. Zelfs tegenover 7 zie ik geen verbetering, eigenlijk alleen achteruitgang.
Tegenover Windows 8/8.1 met z'n tablet interface is Windows 10 een behoorlijke vooruitgang, vergelijkbaar met Windows 7 alleen met wat meer features. Je kan met niet wijsmaken dat Windows 8/8.1 HET is, ik heb er zelf mee gewerkt en het was een verschrikking naar mijn mening. Ik ben blij dat ze met Windows 10 weer naar een meer traditionele layout zijn gegaan, het doet met overigens denken aan KDE Plasma.

Traditioneel is m.i. zonder die "tegels" en dat kan bij 8.1 met "classic start menu" (Classic Shell). Ik gebruik die tegels nooit en zie het eigenlijk ook niet. Enig echt zichtbare verschil is nog dat 8.1 geen Aero Glass heeft en 7 wel.

Er is trouwens meer gebeurd bij 10, het hele beleid is namelijk op de schop gegaan, alleen om deze reden kan ik het al geen vervanger noemen voor 8.1 of 7.

Traditionele layout ja, inclusief het inmiddels prehistorische configuratiescherm.  =D

En wat zijn die nieuwe features? De enige nieuwe feature zover mij bekent is de geflopte browser Edge, die nu trouwens ook voor 7, 8.1, Mac en mogelijk zelfs Linux beschikbaar komt.
(overigens verwacht ik dat deze Edge Chromium ook gaat floppen, die boot hebben ze gewoon gemist, net als mobiel)

PS. Jammer overigens dat (bijna) niemand wat te zeggen heeft over Ubuntu 19.10, waar dit topic eigenlijk over zou moeten gaan.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/24, 18:34:46 door jos34 »

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #10 Gepost op: 2019/10/25, 05:58:46 »
Tja, dat niemand wat te zeggen heeft over Ubuntu 19.10 heeft ermee te maken dat jij dit soort vragen topics veel te vroeg stelt. Laat de mensen die 19.10 gebruiken eens een goede maand of zo de tijd zodat ze een goed oordeel kunnen vellen of het een goede release is of niet.

Overigens zitten merendeels van de leden hier op LTS releases en niet de tussen uitgaven van Ubuntu. Daarom vind ik het ook onzinnig om steeds bij elke nieuwe uitgave dezelfde vraag te stellen. Het is gewoon nutteloos en draagt niks speciaals bij imho.

Zelf gebruik ik nog niet eens Ubuntu maar LMDE op 1 van m'n laptops. Dus ik kan geen oordeel vellen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #11 Gepost op: 2019/10/25, 10:20:43 »
Mee eens!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #12 Gepost op: 2019/10/25, 17:29:59 »
Geen idee, ik gebruik uitsluitend LTS versies.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #13 Gepost op: 2019/10/25, 17:57:46 »
Helaas op mijn Shuttle DS77U weer geluid dat hapert.  >:(

Van zo'n mini PC-tje met een Intel Celeron 3865U CPU kun je geen wonderen verwachten met een Gnome distributie.

Wellicht behaal je met een lichtere desktopomgeving betere resultaten.

Tweakers
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #14 Gepost op: 2019/10/25, 18:59:53 »
Voor huis tuin en keuken gebruik is die niet slecht hoor  (Shuttle DS77U)  ,Xubuntu zou daar best op lopen .

Voor de rest ik gebruik nog alleen LTS versie´s.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #15 Gepost op: 2019/10/25, 19:36:40 »
Misschien is het de moeite waard om de Shuttle BIOS versie te controleren en eventueel up-to-date te brengen (als er Windows op staat).
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #16 Gepost op: 2019/10/26, 10:47:17 »
Voor huis tuin en keuken gebruik is die niet slecht hoor  (Shuttle DS77U)  ,Xubuntu zou daar best op lopen .

Voor de rest ik gebruik nog alleen LTS versie´s.

Het loopt ook wel, maar steeds haperingen in de audio en video. Als je geen audio gebruikt is het prima.
Ik vermoed dat het hele systeem haperd, maar als je het niet merkt prima toch?

Tja, dat niemand wat te zeggen heeft over Ubuntu 19.10 heeft ermee te maken dat jij dit soort vragen topics veel te vroeg stelt. Laat de mensen die 19.10 gebruiken eens een goede maand of zo de tijd zodat ze een goed oordeel kunnen vellen of het een goede release is of niet.


Overigens zitten merendeels van de leden hier op LTS releases en niet de tussen uitgaven van Ubuntu. Daarom vind ik het ook onzinnig om steeds bij elke nieuwe uitgave dezelfde vraag te stellen. Het is gewoon nutteloos en draagt niks speciaals bij imho.

Zelf gebruik ik nog niet eens Ubuntu maar LMDE op 1 van m'n laptops. Dus ik kan geen oordeel vellen.

Je mag ook over een maand hier reageren geen probleem. (direct reageren of uberhoud reageren is niet verplicht op een forum ofzo.) Ik heb dit keer trouwens al wel enkele dagen gewacht.

Wel jammer dat dit forum geen review schrijft zoals Tweakers soms weleens doet, maar niet bij elke Ubuntu release.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/26, 10:51:23 door jos34 »

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #17 Gepost op: 2019/10/26, 11:04:50 »
Wel jammer dat dit forum geen review schrijft zoals Tweakers soms weleens doet, maar niet bij elke Ubuntu release.
Voel je vrij!
Jij bent ook onderdeel van dit forum....dus; uit de slachtofferrol, en verbleid ons met een mooie, en uitvoerige, review.  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #18 Gepost op: 2019/10/26, 12:11:25 »
Als er één Ubuntu versie is waarvan het wel de moeite is op te waarderen, dan is dat de standaard Ubuntu versie. Performantie van Gnome Shell is nog steeds ondermaats, en pas na de LTS versie is daar merkelijk verbetering in aan het komen . Je zit in 18.04 nog steeds met een verouderde nautilus versie van een vroegere Gnome versie, gepatched om ook in 18.04 nog iconen op de desktop te kunnen toveren. Je zit nog altijd met een Gnome Shell met beduidende geheugenlekken (enkel problematisch als je computer weinig volledig herstart wordt) Die nautilus versie durft nogal eens te crachen tijdens het zoeken. Ook is de schermopbouw tijdens het zoeken zeer flikkerend en storend. In de recentste Ubuntu versies hebben ze een up-to-date bestandsbeheer, dat veel beter presteert en ondertussen ook toelaat vele bestanden tegelijk te hernoemen.

De huidige Ubuntu editie is, net als zijn voorgangers, een beduidende verbetering op de LTS versie. Dat komt omdat ook Gnome Shell, zelfs na al die jaren, nog altijd beduidend verbeterd kan worden en aan het verbeteren is.

FrSu

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #19 Gepost op: 2019/10/29, 18:05:29 »
Heeft iemand hier de upgrade gedaan? Wordt bij mij aangeboden, maar ben wat huiverig om te doen,nog.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #20 Gepost op: 2019/10/29, 19:02:44 »
Heeft iemand hier de upgrade gedaan? Wordt bij mij aangeboden, maar ben wat huiverig om te doen,nog.

Van diegenen die het hebben gedaan: heel veel fout gelopen  zaken te lezen. Ik zou wachten met de 'upgrade' met de volgende LTS: die heeft veel meer testers gehad, en veel meer goed lopende zaken. Ik merk alvast: de tussenversie 19.10 upgraden = problemen.

Daarom dat bij mij de tussenversies totaal geschrapt zijn, als ik nog wel tests wil ondernemen met de volgende LTS.

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #21 Gepost op: 2019/10/29, 19:12:00 »
Het upgraden varieert, de één heeft totaal geen problemen de ander wel en dat is bij elke distributie zo als men upgrade naar de volgende versie. Je kan je het proberen, gaat het mis dan kan je altijd nog opnieuw een verse installatie doen, zo tijd rovend is het ook weer niet.

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #22 Gepost op: 2019/10/29, 19:16:26 »
Ik heb dit keer trouwens al wel enkele dagen gewacht.

Die paar daagjes maken geen ruk uit, je bent gewoon veel te vlug met dit soort topics. Ik blijf erbij dat het nergens op trekt telkens weer deze topics te zien verschijnen bij elke release. Persoonlijke mening, simple as that.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/29, 19:29:29 door Maik »

swake

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #23 Gepost op: 2019/10/29, 19:19:12 »
Ik installeer nooit een tussenversie dat eerder een probeerversie is en maar 9 maanden ondersteund word .

Offline vilamar

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.10 Eoan Ermine???
« Reactie #24 Gepost op: 2019/10/29, 20:35:28 »
19.10 gebruik ik hier naast 18.04LTS op een andere laptop (al dagen niet meer gebruikt)
Nog geen probleem opgemerkt, alles werkt feilloos
Gnome lijkt mij fel verbetert, dit belooft veel goeds voor de volgende LTS!