Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Naam root user kwijt!  (gelezen 4136 keer)

eeuwigheid

  • Gast
Naam root user kwijt!
« Gepost op: 2008/07/08, 14:49:49 »
Het is stom, maar ik ben de naam van de rootuser die we ooit hebben aangemaakt kwijt. Het password kon ik wel wijzigen via "sudo passwd root".

Is er ook zo'n commando om de naam van de rootuser te veranderen? Of misschien een commando om een lijst met users op het scherm te toveren?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Naam root user kwijt!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/08, 14:57:04 »
Het commando sudo passwd neemt 'e'en argument, de gebruikersnaam. Als je met sudo passwd root het wachtwoord hebt veranderd, is root je gebruikersnaam.

Het is overigens niet aan te raden een root account te gebruiken.

Naam root user kwijt!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/08, 17:37:05 »
lijst met gebruikers in de terminal  ls -l /home

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Naam root user kwijt!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/08, 17:59:23 »
of ls /home , scheelt je weer 3 tekens minder ;)

Naam root user kwijt!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/08, 20:13:54 »
Citaat van: eeuwigheid
Het is stom, maar ik ben de naam van de rootuser die we ooit hebben aangemaakt kwijt. Het password kon ik wel wijzigen via "sudo passwd root".

Is er ook zo'n commando om de naam van de rootuser te veranderen? Of misschien een commando om een lijst met users op het scherm te toveren?
Citaat van: Kiwinote
Het is overigens niet aan te raden een root account te gebruiken.
Omdat ik dit al enkele keren ben tegengekomen, sluit ik me hier graag nog bij aan. Niet persoonlijk opvatten, maar puur als extra waarschuwing:
**Beter geen root-user of root-account aanmaken.**
Ten eerste is het niet nodig.
Ten tweede kan het uw systeem in "gevaar" brengen, omdat u met een root-account of root-user lukraak alles kunt wijzigen, zonder waarschuwingen te krijgen.

De eerste "gewone" gebruiker die u aanmaakt, is standaard "lid" van de administrator-groep. Dat betekent, dat u met die gebruikersnaam met root-rechten kunt werken, wanneer dat nodig is. Daartoe gebruikt u in de terminal de code sudo of gksudo. Bij het gevraagde wachtwoord maakt u gewoon gebruik van het gebruikers-wachtwoord.

Hopelijk is dit een helder verhaal.
Mijn advies:
verwijder het root-account indien mogelijk.
Indien niet mogelijk, of wanneer het toch echt moet blijven bestaan (er zijn enkele uitzonderingen denkbaar), wees dan voorzichtig.

Succes,

eeuwigheid

  • Gast
Naam root user kwijt!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/09, 12:03:33 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: eeuwigheid
Het is stom, maar ik ben de naam van de rootuser die we ooit hebben aangemaakt kwijt. Het password kon ik wel wijzigen via "sudo passwd root".

Is er ook zo'n commando om de naam van de rootuser te veranderen? Of misschien een commando om een lijst met users op het scherm te toveren?
Citaat van: Kiwinote
Het is overigens niet aan te raden een root account te gebruiken.
Omdat ik dit al enkele keren ben tegengekomen, sluit ik me hier graag nog bij aan. Niet persoonlijk opvatten, maar puur als extra waarschuwing:
**Beter geen root-user of root-account aanmaken.**
Ten eerste is het niet nodig.
Ten tweede kan het uw systeem in "gevaar" brengen, omdat u met een root-account of root-user lukraak alles kunt wijzigen, zonder waarschuwingen te krijgen.

De eerste "gewone" gebruiker die u aanmaakt, is standaard "lid" van de administrator-groep. Dat betekent, dat u met die gebruikersnaam met root-rechten kunt werken, wanneer dat nodig is. Daartoe gebruikt u in de terminal de code sudo of gksudo. Bij het gevraagde wachtwoord maakt u gewoon gebruik van het gebruikers-wachtwoord.

Hopelijk is dit een helder verhaal.
Mijn advies:
verwijder het root-account indien mogelijk.
Indien niet mogelijk, of wanneer het toch echt moet blijven bestaan (er zijn enkele uitzonderingen denkbaar), wees dan voorzichtig.

Succes,
Ik snap je,  maar deze computer staat in een winkel waar iedereen op kan. Ik wil niet dat mensen van alles gaan installeren enzo.

Naam root user kwijt!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/09, 12:59:10 »
Kun je in dat geval niet even beter alles opnieuw installeren ???
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Naam root user kwijt!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/09, 13:16:06 »
Heb je de opmerkingen in post 2-4 eigenlijk al geprobeerd? Helpen ze wel of niet?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Naam root user kwijt!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/09, 13:21:27 »
Een overzicht van gebruikers krijg je (ook) met:
cat /etc/passwd

eeuwigheid

  • Gast
Naam root user kwijt!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/09, 13:28:19 »
Helaas zijn de geboden oplossingen geen echte oplossing.

"root" zal inderdaad de admin username zijn geworden. Maar als ik bij het inlogscherm wil inloggen met "root" en het nieuwe password krijg ik als opmerking: "de systeembeheerder mag zich niet aanmelden op dit scherm".

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Naam root user kwijt!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/09, 13:30:49 »
Dan zul je je probleem beter moeten uitleggen.. welke gebruikers wil/heb je met welke rechten etc?

eeuwigheid

  • Gast
Naam root user kwijt!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/09, 13:39:29 »
Het is gelukt. Met de code cat /etc/passwd kwam de lijst te voorschijn met de vergeten username!

Naam root user kwijt!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/09, 19:55:29 »
Citaat van: eeuwigheid
Citaat van: sisosteven
Citaat van: eeuwigheid
Het is stom, maar ik ben de naam van de rootuser die we ooit hebben aangemaakt kwijt. Het password kon ik wel wijzigen via "sudo passwd root".

Is er ook zo'n commando om de naam van de rootuser te veranderen? Of misschien een commando om een lijst met users op het scherm te toveren?
Citaat van: Kiwinote
Het is overigens niet aan te raden een root account te gebruiken.
Omdat ik dit al enkele keren ben tegengekomen, sluit ik me hier graag nog bij aan. Niet persoonlijk opvatten, maar puur als extra waarschuwing:
**Beter geen root-user of root-account aanmaken.**
Ten eerste is het niet nodig.
Ten tweede kan het uw systeem in "gevaar" brengen, omdat u met een root-account of root-user lukraak alles kunt wijzigen, zonder waarschuwingen te krijgen.

De eerste "gewone" gebruiker die u aanmaakt, is standaard "lid" van de administrator-groep. Dat betekent, dat u met die gebruikersnaam met root-rechten kunt werken, wanneer dat nodig is. Daartoe gebruikt u in de terminal de code sudo of gksudo. Bij het gevraagde wachtwoord maakt u gewoon gebruik van het gebruikers-wachtwoord.

Hopelijk is dit een helder verhaal.
Mijn advies:
verwijder het root-account indien mogelijk.
Indien niet mogelijk, of wanneer het toch echt moet blijven bestaan (er zijn enkele uitzonderingen denkbaar), wees dan voorzichtig.

Succes,
Ik snap je,  maar deze computer staat in een winkel waar iedereen op kan. Ik wil niet dat mensen van alles gaan installeren enzo.
Dan snap je het toch niet, vrees ik.
Die mensen weten toch helemaal geen wachtwoord?
Dan kunnen ze toch nooit iets installeren op linux?
Ook niet als het een admin-user is.....

Ik blijf ten zeerste bij mijn advies.

Maar je bent natuurlijk geheel vrij om het te doen zoals je wenst - maar het is echt niet nodig. Zelfs af te raden.
No hard feelings verder hoor  ;-)