Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat met een bekraste CD?  (gelezen 3613 keer)

pjvolders

  • Gast
Wat met een bekraste CD?
« Gepost op: 2007/10/02, 17:43:29 »
Hoi

zoals het onderwerp laat vermoeden heb ik dus een bekraste CD-rom :-) op de CD-rom staan vakantiefoto's, en zoals met alle foto's zou ik het zeer spijtig vinden als ik ze kwijt ben... Ik probeerde de CD uit in ubuntu maar tijdens het laden van de thumbnails liep het mis, het systeem werd zeer traag en ik probeerde het venster te sluiten en de CD er trg uit te halen maar niets lukte... Uiteindelijk kon ik niets meer doen en heb ik de computer uitgezet. Dit vind ik wel vreemd, ik dacht dat linux stabieler was als windows? Of kon ik nog iets doen (crtl+Alt+F1 deed niets)? Zijn er programmas om van bekraste CDs nog wat te redden?

groetjes
PJ

Wat met een bekraste CD?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/02, 17:49:22 »
Voeg dit eens toe aan uw taakbalk bovenaan: Rechtklikken op bovenste balk - Toevoegen aan paneel - Afsluiten forceren - +Toevoegen.
Met het nu gecreerde knopje kun je proberen programmas af te sluiten die niet reageren.
Succes
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

pjvolders

  • Gast
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/02, 17:53:03 »
Ok zal het proberen, en kan ik nog iets van de data recoveren? Of ben ik alles kwijt?

groetjes

Offline nor

  • Lid
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/02, 18:27:35 »
Misschien heb je hier iets aan.

Thom Punte

  • Gast
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/02, 18:48:10 »
Bij de videoland hier in Utrecht hebben ze een apparaat wat cd's kan polijsten en zo krassen kan weghalen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Succes

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/02, 19:00:00 »
Arie, is dat nu een grap of?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

Wat met een bekraste CD?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/02, 19:02:17 »
een nachtje in de diepvriezer leggen heeft mij vroeger al eens geholpen...maar ook: als de krassen niet te diep zijn...


cds zijn sowieso een heel slecht backup media op lange termijn...over 5 jaar moet ge al geluk hebben als deze nog leesbaar is...

zet uw heel belangerijke data op 2 aparte harde schijven (niet partities)...

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/02, 19:19:44 »
turtle wax voor de auto werk ook erg goed!

Offline mcgyver

  • Lid
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/03, 16:43:27 »
Sorry jongens, maar ik moet even van ons geloof afvallen.

Voor windows is er een programma dat isobuster heet. Die haalt veel (zoniet alles) van je gekraste schijf terug. En evenals Ubuntu is Isobuster gratis.

Offline Dave

  • Lid
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/03, 17:08:12 »
een autocleaner kan ook werken.
Goed afspoelen nadien.

Offline Duckie

  • Lid
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/03, 17:13:03 »
Heb je toevallig een banaan in de buurt?
http://www.youtube.com/watch?v=CS2NMeUBArs
____________________________________________

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/03, 17:15:30 »
In Ubuntu heb je dd, ddrescue, dvdisaster, cdparanoia, dares  en vast nog wel meer programma's.

pjvolders

  • Gast
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/03, 17:26:46 »
Ok het verdikt: ik heb eerst enkele van de krassenherstel tips geprobeerd en had daarna een prachtig glanzende CD met prachtig glanzende krassen. Ze zijn echt wel diep hoor.. Toen eerst met dares geprobeerd, waarmee ik al een heel deel kon redden, maar dares stopt aan de eerste kras om het zo te zeggen. En ik kon zien aan de CD dat er tussen de 1e en de 2e kras nog een boel foto's zaten. Ddrescue werkte beter, nu heb ik alle fotos terug, maar een heel deel zien er niet uit (foute kleuren, in stukken geknipt...) Ik denk dat ik de "kapotte" files gewoon ga wissen en het daarbij laten.

Bedankt aan iedereen voor de tips, ik heb nog wel wat bekraste CD's die ik binnenkort dringend nodig ga hebben dus ze zullen van pas komen.


groetjes
PJ

Wat met een bekraste CD?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/03, 17:33:05 »
Citaat van: pjvolders
Ok het verdikt: ik heb eerst enkele van de krassenherstel tips geprobeerd en had daarna een prachtig glanzende CD met prachtig glanzende krassen. Ze zijn echt wel diep hoor.. Toen eerst met dares geprobeerd, waarmee ik al een heel deel kon redden, maar dares stopt aan de eerste kras om het zo te zeggen. En ik kon zien aan de CD dat er tussen de 1e en de 2e kras nog een boel foto's zaten. Ddrescue werkte beter, nu heb ik alle fotos terug, maar een heel deel zien er niet uit (foute kleuren, in stukken geknipt...) Ik denk dat ik de "kapotte" files gewoon ga wissen en het daarbij laten.

Bedankt aan iedereen voor de tips, ik heb nog wel wat bekraste CD's die ik binnenkort dringend nodig ga hebben dus ze zullen van pas komen.


groetjes
PJ
Windows XP soms :P

pjvolders

  • Gast
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/03, 17:36:27 »
Citaat van: john50
Windows XP soms :P
nee die CD heb ik niet meer nodig als je dat bedoelt ;-)

Wat met een bekraste CD?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/03, 17:39:20 »
Maar met die banaan wil ik wel eens uitproberen met een audo cd :)

Offline mcgyver

  • Lid
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/03, 21:06:16 »
Weet dat het opgelost is, maar wil je het toch ook met Isobuster proberen? Dan weten we direct ook het verschil in kwaliteit van de programma's. Misschien adviseer ik daarna nooit meer Isobuster.

pjvolders

  • Gast
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/04, 08:52:29 »
Citaat van: mcgyver
Weet dat het opgelost is, maar wil je het toch ook met Isobuster proberen? Dan weten we direct ook het verschil in kwaliteit van de programma's. Misschien adviseer ik daarna nooit meer Isobuster.
zal ik NU doen.

groetjes
PJ

pjvolders

  • Gast
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/04, 10:53:32 »
Ok ik heb nog eens met ISObuster geprobeerd, een dikke nee. Het programma is wel gebruiksvriendelijker (heeft een grafische interface ipv commandline bij ddrescue, alle bestanden waren mooi *.jpg, bij ddrescue was dat *.jpg;1 extensie moet ik manueel aanpassen, isobuster gaf ook een optie om kapotte bestanden automatisch te verwijderen) maar hij haalde zeker niet meer fotos terug als ddrescue, volgens mij zelfs minder. Het gaat ook zeker niet sneller als de eerder genoemde. Conclusie: de beschikbare software is geen reden om windows te gebruiken, je vind altijd wel een open source variant die juist het zelfde kan!

groetjes,
Pieter-Jan

Offline mcgyver

  • Lid
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/04, 17:52:40 »
Dank je voor de moeite en deze zeer waardevolle informatie.

JimZ

  • Gast
Wat met een bekraste CD?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/06, 01:32:14 »
En mij is het ook eens gelukt met tandpasta :) .

Gr,
Jim