Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Permission denied.  (gelezen 520 keer)

[OPGELOST]Permission denied.
« Gepost op: 2013/01/26, 12:23:34 »
Ik heb een pc met een hd met Windows 7 en een tweede hd (met een Linux file system) met documenten.
Ik probeer deze documenten te kopieeren naar m'n usb harddisk op m'n router,  via een live Xubuntu cd.

Dit gaat niet wegens "Permission denied". Onder Permission zie ik dat de 'Owner' van de tweede hd  root is.
Dat is waarschijnlijk de reden dat het kopieeren niet lukt.

Hoe moet ik dit aanpakken?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/26, 17:09:52 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Permission denied.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/26, 13:02:45 »
Een Linux filesystem formatteren gebeurt altijd door de root en die heeft er dan ook als enige rechten op.
Open een terminal.
ls -l /mediaHiermee toon je alle koppelpunten en hun eigenaar. Die van je usb-schijf zal 'root root' tonen. Om jezelf alle rechten te geven, veranderen we de eigenaar van root naar jou. Stel dat jouw gebruikersnaam in Linux 'hen' is en dat het koppelpunt van je usb-schijf 'uhdd' is (vul de juiste namen in), dan tik je dit:
sudo chown -R hen:hen /media/uhddKlaar!

Re: Permission denied.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/26, 14:21:32 »
Een Linux filesystem formatteren gebeurt altijd door de root en die heeft er dan ook als enige rechten op.
Open een terminal.
ls -l /mediaHiermee toon je alle koppelpunten en hun eigenaar. Die van je usb-schijf zal 'root root' tonen. Om jezelf alle rechten te geven, veranderen we de eigenaar van root naar jou. Stel dat jouw gebruikersnaam in Linux 'hen' is en dat het koppelpunt van je usb-schijf 'uhdd' is (vul de juiste namen in), dan tik je dit:
sudo chown -R hen:hen /media/uhddKlaar!

Het is me niet helemaal duidelijk.    :(

Ten eerste: (citaat)........en dat het koppelpunt van je usb-schijf 'uhdd'  is. (??)   Moet dat niet het koppelpunt van de tweede hd zijn ?  M'n (externe) usb-schijf is een Windows geformatterde  schijf die aan een usb poort aan m'n router hangt (en via 'Network' bereikbaar is.

Ten tweede:  Ik gebruik een Live-cd (Xubuntu) . Moet ik het chown dan veranderen naar gebruiker: xubuntu (?)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Permission denied.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/26, 16:42:03 »
Ah. Ik had kennelijk niet goed gelezen. Als het alleen maar de bedoeling is de bestanden te lezen, zou je i.p.v. de rechten te veranderen ook de kopie kunnen maken als root.
Doe daarvoor:
sudo thunaren dan kun je het gewenste kopiƫren.

Re: Permission denied.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/26, 17:09:30 »
Ah. Ik had kennelijk niet goed gelezen. Als het alleen maar de bedoeling is de bestanden te lezen, zou je i.p.v. de rechten te veranderen ook de kopie kunnen maken als root.
Doe daarvoor:
sudo thunaren dan kun je het gewenste kopiƫren.

Dank voor de hulp.   ^-^
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)