Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zwart scherm na grub en oranje balk  (gelezen 818 keer)

jos80

  • Gast
zwart scherm na grub en oranje balk
« Gepost op: 2008/03/02, 13:58:53 »
Dag iedereen,

omdat mijn laptop de liveCD niet goed kon draaien, heb ik als beginneling Ubuntu 7.10 geïnstalleerd via de alternate CD (OEM install). Videokaart (of monitor ?) werd niet goed herkend, want ik werd verplicht tot gebruik van resolutie 800 x 600 (als ik me goed herinner). In ieder geval, ik raak tot in het bureaublad. De grafische omgeving ziet er wel niet uit, maar ik kan vlot op internet en klik op de knop 'prepare for install'.
Bij het rebooten krijg ik na de grub, kort “starting --- PCI: failed to allocate en 12-tal cijfers, krijg ze niet opgeschreven" , en dan het logo van Ubuntu + oranje laadbalk die zich vult tot ¾. Dan krijg ik een zwart scherm met even een knipperende cursor linksboven. Dit zwak lichtgevend zwart scherm blijft en de koeling blaast rustig. Met een knopje op mijn laptop, kan ik het scherm afwisselend zwak lichtgevend en pikdonker maken. Als ik op de uitzetknop druk, krijg ik nog even het logo en het balkje van Ubuntu.

Al nagekeken of geprobeerd:
-Vóór Ubuntu: Fedora 8: blijft op hetzelfde moment hangen. Dacht toen dat het opgelost zou zijn met een andere distributie.
-CD check for defects: ok
- http://computertip.googlepages.com/grafischeomgevingherstellen Tip van Pjotr123. Grafische omgeving herstellen via recovery mode. Ik klik overal bevestigend.
* bij X server driver wordt via voorgesteld.
* bij identifier for your video card wordt VIA Technologies, Inc. S3 Unichrome Pro VGA Adapter voorgesteld.
* bij video card's bus identifier: PCI:1:0:0
* bij identifier for the monitor: Generic Monitor
* bij approximate monitor size: 17 inches (430 mm). Heb dit zowel met dit voorstel als 15 inches geprobeerd.
-Na lezen van  http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12023 heb ik ook eens
 apt-get update

 apt-get upgrade

 apt-get install xorg-driver-fglrx

 depmod -a

startx       geprobeerd in de terminal in de recovery mode (via ctrl-alt-F3 raak ik niet in command line, maar de specialere toetsen lijken niet altijd correct herkend te worden)

                  
Enkele specificaties van laptop Acer Aspire 1360 (model uit 2004):
Microprocessor: AMD Sempron™ 2800
Chipset: VIA K8N800 series
Geheugen: 2048 MB DDR333 SDRAM
Gegevensopslag: 40GB, Enhanced-IDE
TFT LCD-scherm: 15.0�  XGA (1024x768)
Ik vind niks terug over een aparte videokaart.

Het lijkt me één of ander probleem met een driver, waarvij zowel Ubuntu als Fedora op hetzelfde probleem lijken te botsen. Toch zou dat wat vreemd zijn, want deze laptop dateert toch al van 2004.
Heeft iemand misschien een idee?

Alvast bedankt !

zwart scherm na grub en oranje balk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/02, 19:45:31 »
je grafische kaart is een: UniChrome Pro IGP (max. 64 mb)
probeer eens met Vesa driver...

jos80

  • Gast
zwart scherm na grub en oranje balk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/02, 21:56:55 »
Hoera !
Ik moest nog even teruggaan om de schermresolutie aan te passen, maar nu ben ik vertrokken.

Hartelijk dank !