Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Partitie aankoppelen bij opstart  (gelezen 1031 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Partitie aankoppelen bij opstart
« Gepost op: 2012/08/28, 16:11:14 »
In  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab vind ik zeer veel uitleg, maar niet wat ik zoek.
Ik heb een koppelpunt aangemaakt in /mnt (zonder spaties zoals de wiki het voorschrijft)
Met blkid de UUID opgezocht van de partitie die ik wil aankoppelen bij de start en die ingevuld in fstab met als parameter "defaults".
Als ik in fstab de regel met de UUID, koppelpunt, bestandssysteem, enz. wegcommentarieer, dan
- vind ik de partitie onder locaties in de home-map
- kan ik de partitie handmatig aankoppelen en mijn links naar de partitie werken.
Haal ik het #-teken weg (m.a.w. maak ik de regel actief) dan
- vind ik de partitie niet meer terug bij locaties in de home-map
- werken de links niet (ze zijn gebroken)
- kan ik de partitie enkel nog benaderen via het koppelpunt

Wat doe ik in 's hemelsnaam verkeerd ????
« Laatst bewerkt op: 2012/08/29, 16:39:09 door Jakke5 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie aankoppelen bij opstart
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/29, 12:53:44 »
In  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab vind ik zeer veel uitleg, maar niet wat ik zoek.
Ik heb een koppelpunt aangemaakt in /mnt (zonder spaties zoals de wiki het voorschrijft)
Met blkid de UUID opgezocht van de partitie die ik wil aankoppelen bij de start en die ingevuld in fstab met als parameter "defaults".
Als ik in fstab de regel met de UUID, koppelpunt, bestandssysteem, enz. wegcommentarieer, dan
- vind ik de partitie onder locaties in de home-map
- kan ik de partitie handmatig aankoppelen en mijn links naar de partitie werken.
Haal ik het #-teken weg (m.a.w. maak ik de regel actief) dan
- vind ik de partitie niet meer terug bij locaties in de home-map
- werken de links niet (ze zijn gebroken)
- kan ik de partitie enkel nog benaderen via het koppelpunt

Wat doe ik in 's hemelsnaam verkeerd ????
Je stelt ook:

- kan ik de partitie enkel nog benaderen via het koppelpunt

Je partitie is dus correct aangekoppeld, en het is maar al te normaal dat je die in eerste instantie enkel via het koppelpunt, en niet anders, kan bereiken. Die partitie maakt nu, geheel transparant, deel uit van je bestandsstuctuur.

Om de partitie gemakkelijkker te bereiken kan je werken met
- symbolische links
- bookmarks in nautilus

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitie aankoppelen bij opstart
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/29, 14:55:07 »
Snelkoppeling maken op je bureaublad.  :)


Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partitie aankoppelen bij opstart
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/29, 16:38:37 »
Dankjewel vanadium; Pjotr en Cumulus007.
Mijn vraag was: "Wat doe ik verkeerd?" En het antwoord is: "Niets", zoals vanadium ook opmerkt. Het aankoppelen deed ik goed.
Waarom verschenen de verwijzingen dan steeds met een slot erop en als eigenschap: "gebroken"?
Omdat ik ze op een verkeerde manier aanmaakte !!! Dat kan dus ook, een link verkeerd aanmaken. :-[ :-[ :-[
Ik deed hetvolgende: datamappen kopiëren uit /home naar datamap, dan in de datamap een verwijzing maken en die verwijzing dan kopiëren naar /home.
Wat ik nu gedaan heb was de verwijzing aanmaken door in de datamap de naam van de betreffende map  aan te klikken met ctrl+shift en te slepen naar de /home.
Dat is het hele eieren eten, a piece of cake, simple comme dire bonjour, enz., maar je moet het weten !!

Ik vermoed dat de verklaring is dat een verwijzing  alleen maar werkt in de map waarin ze werd aangemaakt en niet zomaar willekeurig in eender welke andere map. Dat betekent ook dat een link, gemaakt mbv ctrl+shift, aangemaakt wordt in de map waarin ze wordt neergezet. Dat lijkt me nu, na al mijn gezoek op de verkeerde plaats, logisch. Dat heb ik dan weer geleerd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: OPGELOST Partitie aankoppelen bij opstart
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/30, 10:04:59 »
Klopt niet helemaal. De redenen van je slotjes zullen te maken gehad hebben met rechten! Als je een partitie aankoppelt via /etc/fstab, dan is de beheerder daar standaard eigenaar van. De gewone gebruiker kan er niet op schrijven, tenzij je eerst, als beheerder, de rechten aanpast.

Als de partitie een bestandsysteem is dat géén linuxrechten ondersteunt, dan kan je niets anders dan gans de partitie aan een gebruiker geven door de eigenaar van het koppelpunt aan te passen. Een andere mogelijkheid is alle rechten openstellen zodat alle gebruikers zonder meer alles kunnen doen, overal op de partitie.

Ondersteunt je partitie linuxrechten (schijf geformateerd in ext4 of een ander unix compatibel bestandssysteem), dan kan je veel fijner werken:

- Je kan gans de partitie aan één gebruiker geven door de eigenaar van het koppelpunt (/mnt/naam_van_je_koppelpunt, d.w.z., de folder waar de partitie is aangekoppeld) aan te passen.

- Je kan ook op de nieuwe partities nieuwe folders aanmaken, en die allemaal aan andere gebruikers geven.

Door bij de gebruikers zelf een link aan te maken naar die folders, is de ruimte op de partitie eenvoudig beschikbaar als een extra folder in zijn thuisfolder.

Volgens de manier waarop een link wordt aangemaakt, werkt hij wel of niet als je hem verplaatst. Links die je grafisch aanmaakt, bevatten absolute verwijzingen. Die werken overal. Links kunnen ook relatief verwijzen, vb naar de bovenstaande directory. Dan zal de bestemming van de link veranderen als je de link verplaatst. Plaats je in mijn voorbeeld de link in de root (/), dan zal hij niet meer werken, omdat er geen bovenliggende folder bestaat.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Partitie aankoppelen bij opstart
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/30, 12:07:00 »
Dankjewel voor de extra toelichting.
Mijn extra data-partitie is ext4.
Citaat
Links die je grafisch aanmaakt, bevatten absolute verwijzingen
Als ik je goed begrijp, dan zorgt het plaatsen van een grafisch aangemaakte link in een bepaalde map ervoor, dat de eigenaar van die map ook de eigenaar wordt van de gelinkte map/bestand. Dat lijkt mij logisch en praktisch.
Citaat
Je kan gans de partitie aan één gebruiker geven door de eigenaar van het koppelpunt (/mnt/naam_van_je_koppelpunt, d.w.z., de folder waar de partitie is aangekoppeld) aan te passen
Gebeurt dat aanpassen dan met chown? Ik veronderstel alleen met een niet aangekoppelde partitie?

Overigens begrijp ik nog steeds niet goed wie beheerder is en wie 'gewone' gebruiker. Is de beheerder de naam die je bij de installatie opgeeft? Nee, denk ik, want dan zou sudo niet nodig zijn om iets te veranderen als je inlogt met die bepaalde naam. Maar hoe zit het dan wél? De uitleg die ik vind bij Garrels of Huijts maakt de zaak er niet helderder op.

Offline vanadium

  • Lid
Re: OPGELOST Partitie aankoppelen bij opstart
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/30, 15:10:35 »
Dankjewel voor de extra toelichting.
Mijn extra data-partitie is ext4.
Citaat
Links die je grafisch aanmaakt, bevatten absolute verwijzingen
Als ik je goed begrijp, dan zorgt het plaatsen van een grafisch aangemaakte link in een bepaalde map ervoor, dat de eigenaar van die map ook de eigenaar wordt van de gelinkte map/bestand. Dat lijkt mij logisch en praktisch.
Absoluut niet. Het enige wat de link doet, is doorverwijzen. De link zal dezelfde eigenaar/permissies hebben als de map waarnaar hij verwijst.

Met absolute verwijzing bedoel ik dat de link naar een map verwijst met een volledig adres, vb. een link naar /media/schijf/films zal altijd werken. Een relatief adres vertrekt voor zijn verwijzing vanuit de huidige plaats, vb. ../films verwijst naar een directory "films", die zich bevind in de directory  die een niveau hoger ligt dan de huidige (..).

Citaat
Je kan gans de partitie aan één gebruiker geven door de eigenaar van het koppelpunt (/mnt/naam_van_je_koppelpunt, d.w.z., de folder waar de partitie is aangekoppeld) aan te passen
Gebeurt dat aanpassen dan met chown? Ik veronderstel alleen met een niet aangekoppelde partitie?
[/quote]
Gebeurt met "chown", maar kan ook grafisch met bestandsbeheer, rechts-klik, eigenschappen. Alleen de beheerder kan dit meestal, dus je moet tijdelijk bestandsbeheer opstarten met beheerdersbevoegdheid (commando: "gksudo nautilus").
Citaat
Overigens begrijp ik nog steeds niet goed wie beheerder is en wie 'gewone' gebruiker. Is de beheerder de naam die je bij de installatie opgeeft? Nee, denk ik, want dan zou sudo niet nodig zijn om iets te veranderen als je inlogt met die bepaalde naam. Maar hoe zit het dan wél? De uitleg die ik vind bij Garrels of Huijts maakt de zaak er niet helderder op.
De naam die je bij installatie opgeeft, is inderdaad de gebruiker die ook beheerdersbevoegdheden heeft. Als je wil, kan je achteraf ook andere gebruikers beheerdersbevoegdheden geven.

Om van je beheerdersbevoegdheden gebruik te maken, moet je dat uitdrukkelijk melden aan het systeem (en bewijzen met je paswoord): dat gebeurt met "sudo" of "gksudo". Zonder die sudo of gksudo kan je niets meer dan eender welke andere gebruiker.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Partitie aankoppelen bij opstart
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/31, 15:20:53 »
Nogmaals dankjewel.
Citaat
Met absolute verwijzing bedoel ik dat de link naar een map verwijst met een volledig adres, vb. een link naar /media/schijf/films zal altijd werken.
Ah, zit dat zo. 3 vraagjes daarbij:
- Wat is 'een volledig adres' ? Ik denk het adres dat vertrekt bij root en zo heel de stamboom afloopt. Klopt dat?
- hoe maak je zo een link aan ?
- Ik denk dat zo een link dan naar believen verplaatst kan worden ? Juist?

En wat is eigenlijk het verschil tussen sudo en gksudo? Chown werkt met sudo, maar /etc/fstab veranderen met gedit vraagt dan weer gksudo.

Offline vanadium

  • Lid
Re: OPGELOST Partitie aankoppelen bij opstart
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/02, 13:34:29 »
Ah, zit dat zo. 3 vraagjes daarbij:
- Wat is 'een volledig adres' ? Ik denk het adres dat vertrekt bij root en zo heel de stamboom afloopt. Klopt dat?
Dat is het.
Citaat
- hoe maak je zo een link aan ?
Grafisch, met nautilus (rechts-klik, "maak link" of Ctrl+Shift, slepen), zijn het standaard links met absolute verwijzingen. Via de commandolijn bepaal je dat zelf:

ln -s /home/vanadium/music music (absolute verwijzing)

ln -s ../music music (relatieve verwijzing)

Citaat
-  Ik denk dat zo een link dan naar believen verplaatst kan worden ? Juist?
Juist.
Citaat
En wat is eigenlijk het verschil tussen sudo en gksudo? Chown werkt met sudo, maar /etc/fstab veranderen met gedit vraagt dan weer gksudo.
"sudo" werkt op de commandolijn, gksudo vraagt grafisch het paswoord op. Er is echter meer aan de hand: gksudo zal ook de grafische omgeving op gepaste manier voorbereiden, sudo daarentegen niet. Daarom moet je steeds gksudo gebruiken als je grafische programma's als beheerder wil opstarten.