Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wil 9.04 installeren  (gelezen 1610 keer)

slinger1

  • Gast
Wil 9.04 installeren
« Gepost op: 2009/07/19, 21:02:58 »
Ik ben van plan Ubuntu 9.04 van de live cd naast Windows te installeren.
Mijn harde schijf is 360gb. Ik heb veel ruimte op de harddisk over.
In het partitiegedeelte van de Ubuntu live cd wordt voor windows 99,8 gb gereserveerd.
In het onderste deel van het partitiescherm is een schuifbalk, hierop staat de vrije ruimte
/dev/sda5 op 233,2gb, Ubuntu 9.04 op 2,5gb en 7mb free space.
Wanneer ik het schuifje op de schuifbalk naar links beweeg wordt Ubuntu 9.04 groter in formaat en
/dev/sda5 kleiner in formaat.
Mijn vragen zijn.
Kan /dev/sda5 met 233,2 gb aan vrije ruimte niet meer door Windows benut worden ?
Hoe groot moet Ubuntu 9.04 in formaat wezen ?
Op het partitiegedeelte wordt er geen aanduiding van een swappartitie gegeven ?
Zit de swappartitie in Ubuntu 9.04 of wordt deze niet door de partitiemaker gemaakt ?
Kan iemand, die een gelijkwaardige ervaring heeft met Ubuntu live cd partitioner mijn vragen beantwoorden ?
Bij voorbaat dank.
kees.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Wil 9.04 installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/19, 21:53:36 »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline joop905

  • Lid
Re: Wil 9.04 installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/20, 16:59:30 »
Welkom.
of hier: http://wiki.ubuntu-nl.org/
Deze documentatie is opgesteld door de Ubuntu-NL gemeenschap om de Nederlandstalige computergebruiker te helpen in de eigen taal.

GrJ.

Re: Wil 9.04 installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/20, 17:08:58 »
Er is veel te lezen. Heel veel. Zie het lezen als "kennis op doen" en als "Leermomenten"

Probeer het ook niet te ingewikkeld te doen. Kan later altijd nog!  ;)

van_zwier

  • Gast
Re: Wil 9.04 installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/20, 19:52:59 »
kennis opdoen is inderdaad noodzakelijk wil je verder kunnen.
Om je alvast in de richting te sturen, behalve je goede links te geven.

Voordat je begint met partities te schuiven, altijd eerst je windows partitie defragmenteren. Om problemen met verkleinen te voorkomen. De partities die je aanmaakt voor ubuntu zijn standaard inderdaad niet te lezen door windows, de rest volume die je overhoudt uiteraard wel.

Hoeveel ruimte die je nodig hebt voor ubuntu hangt uiteraard voor een groot deel van gebruik/wensen af.
Maar 15 GB heb je al snel nodig.

Als partitie voor ubuntu minimaal een swap partitie en root partitie aanmaken, het heeft wel voorkeur (als je het al aan durft) om 3 partities aan te maken, swap, root en 1 voor home, dat heeft als voordeel dat wanneer je onverhoopt een herinstallatie moet doen (in het begin zal je dat bijna zeker overkomen) je de home partitie niet hoeft te formatteren, m.a.w. alles wat daar opstaat kun je laten staan, maar vooral je bent het niet kwijt.

Denk dat je als eerste moet gaan verdiepen hoe partities in te delen, je systeem dan draaiend te krijgen en alles daarna kun je in stappen aanpakken.

Zou zeggen veel leer en ubuntu plezier toegewenst

slinger1

  • Gast
Re:Installatie van Ubuntu 9.04 met virtual box.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/23, 23:38:05 »
Hallo,
onlangs heb ik virtual box versie 3.02 gedownload en geïnstalleerd.
Met virtual box wordt een virtuële machine gemaakt, waarin een OS kan draaien.
Virtual box 3.02 werd gedownload met als host Windows xp.
Het gast Operating system zal Ubuntu 9.04. worden.
Tijdens het maken van een virtuële machine werd gevraagd naar de hoeveelheid ram, die voor
Ubuntu 9.04 gebruikt zal worden en het formaat in gb, dat voor de virtuële machine Ubuntu 9.04 gebruikt
gaat worden.
Na deze invulling wordt naar de live cd Ubuntu 9.04 op cd gevraagd.
Zo kan van de life cd Ubuntu verkend worden, als wel dat Ubuntu 9.04 geïnstalleerd kan worden.
Voor de installatie van Ubuntu 9.04 gekozen kom ik weer bij harde schijfindeler, hierin wordt een balk
voor Ubuntu getoond en achter het gemerkte rondje staat 'Gehele schijf gebruiken'.
Mijn vraag is aan degene, die Ubuntu 9.04 ook in een virtuële machine draait.
Wordt de gehele schrijfruimte van de harddisk gebruikt of alleen de schrijfruimte, die bij het maken van
de virtuële machine is opgegeven, in mijn geval 15,3gb.
Ik heb van een dual boot met Windows afgezien, daar er geen informatie bestond op wat voor wijze de
dual boot verwijderd kan worden. In geval dat ik met windows weer alleen wil werken.
Virtual box kan de virtuële machine verwijderen.

van_zwier

  • Gast
Re: Wil 9.04 installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/27, 09:24:08 »
In Virtualbox zelf kun je via File --> preferences een overzicht krijgen waar virtualbox je vdi-bestanden (lees je virtuele hardeschijven) weg zet. Het zijn die bestanden die als hardeschijf gezien worden in virtualbox.

Virtualbox zit dus niet aan de hardeschijf van de host.
Kan je dus echt aanraden met indelen van de schijven te experimenteren in virtualbox. Komt het moment dat je bijvoorbeeld echt een dualboot van zou willen maken, heeft de indeling van de schijven geen geheimen meer voor je.