Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstarten met extern HDMI beeldscherm  (gelezen 1916 keer)

nahjo

  • Gast
opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Gepost op: 2020/05/01, 19:17:21 »
LS,

een uitdaging waar ik zelf even in vastzit.
Notebook met laptopdeksel dicht en extern beeldscherm via HDMI, toetsenbord en muis via USB.
Bij het (dualboot) opstarten blijft het externe beeldscherm zwart en moet ik blind de cursor toetsen omhoog/omlaag gebruiken om te kiezen tussen het opstarten van Xubuntu of Windows 10.
In de BIOS heb ik geen instelling kunnen vinden die direct het externe beeldscherm zou kunnen aansturen. Iemand een idee hoe dat eventueel mogelijk zou kunnen zijn?
johan@hpxubu:~$ inxi -Fxz
System:
  Kernel: 5.4.0-28-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 9.3.0
  Desktop: Xfce 4.14.2 Distro: Ubuntu 20.04 LTS (Focal Fossa)
Machine:
  Type: Laptop System: HP product: HP Laptop 15-bs1xx
  v: Type1ProductConfigId serial: <filter>
  Mobo: HP model: 8444 v: 67.14 serial: <filter> UEFI: Insyde v: F.32
  date: 11/23/2017
Battery:
  ID-1: BAT1 charge: 40.6 Wh condition: 40.6/41.6 Wh (98%)
  model: COMPAL PABAS0241231 status: Full
CPU:
  Topology: Dual Core model: Intel Core i3-5005U bits: 64 type: MT MCP
  arch: Broadwell rev: 4 L2 cache: 3072 KiB
  flags: avx avx2 lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx
  bogomips: 15964
  Speed: 799 MHz min/max: 500/1900 MHz Core speeds (MHz): 1: 798 2: 798
  3: 798 4: 798
Graphics:
  Device-1: Intel HD Graphics 5500 vendor: Hewlett-Packard driver: i915
  v: kernel bus ID: 00:02.0
  Display: x11 server: X.Org 1.20.8 driver: modesetting unloaded: fbdev,vesa
  resolution: 1920x1080~60Hz, 1920x1080~60Hz
  OpenGL: renderer: Mesa Intel HD Graphics 5500 (BDW GT2) v: 4.6 Mesa 20.0.4
  direct render: Yes
Audio:
  Device-1: Intel Broadwell-U Audio vendor: Hewlett-Packard
  driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:03.0
  Device-2: Intel Wildcat Point-LP High Definition Audio
  vendor: Hewlett-Packard driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:1b.0
  Sound Server: ALSA v: k5.4.0-28-generic
Network:
  Device-1: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet
  vendor: Hewlett-Packard driver: r8169 v: kernel port: 4000 bus ID: 07:00.0
  IF: eno1 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: <filter>
  Device-2: Realtek RTL8723DE 802.11b/g/n PCIe Adapter
  vendor: Hewlett-Packard driver: rtw_pci v: N/A port: 3000 bus ID: 0d:00.0
  IF: wlo1 state: up mac: <filter>
  Device-3: Realtek 802.11n WLAN Adapter type: USB driver: btusb
  bus ID: 1-4:4
Drives:
  Local Storage: total: 119.24 GiB used: 8.76 GiB (7.3%)
  ID-1: /dev/sda vendor: SanDisk model: SD8SN8U-128G-1006 size: 119.24 GiB
Partition:
  ID-1: / size: 27.76 GiB used: 8.68 GiB (31.3%) fs: ext4 dev: /dev/sda6
Sensors:
  System Temperatures: cpu: 39.5 C mobo: N/A
  Fan Speeds (RPM): N/A
Info:
  Processes: 187 Uptime: 7m Memory: 7.69 GiB used: 895.0 MiB (11.4%)
  Init: systemd runlevel: 5 Compilers: gcc: 9.3.0 Shell: bash v: 5.0.16
  inxi: 3.0.38

Offline h2o

  • Lid
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/01, 20:40:24 »
Ik kan je zo gauw het antwoord niet geven, maar waarom is die laptopdeksel überhaupt dicht en kun je die niet pas dicht klappen als de laptop is opgestart?

Het is vaak ook een kwestie van de combinatie <FN> + <TOETS schermwisseling>. In mijn situatie<FN> + <F6>
« Laatst bewerkt op: 2020/05/01, 20:43:01 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

nahjo

  • Gast
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/01, 21:03:18 »
Ik kan je zo gauw het antwoord niet geven, maar waarom is die laptopdeksel überhaupt dicht en kun je die niet pas dicht klappen als de laptop is opgestart?

Het is vaak ook een kwestie van de combinatie <FN> + <TOETS schermwisseling>. In mijn situatie<FN> + <F6>
Als ik het laptop deksel open heb dan heb ik het externe beeldscherm niet nodig  ;)
Wanneer ik wil schakelen tussen Xubuntu en Windows dan is het rebooten en blijft het scherm zwart. Het externe toetsenbord werkt wel dus dan is het 2 keer pijltje omhoog of omlaag en op enter drukken. Na een paar tellen heb ik dan weer beeld.

De achterliggende vraag is dan eigenlijk ook hoe krijg ik grub op een extern beeldscherm die op HDMI poort is aangesloten.


Offline h2o

  • Lid
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/01, 21:08:58 »
En als je bij het opstarten op de voor jouw laptop geldende <FN> toetscombinatie drukt?
En als het een grub probleem is, dan is het een kwestie van de opstartvolgorde aan te passen.

Citaat
# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.
# For full documentation of the options in this file, see:
#   info -f grub -n 'Simple configuration'

GRUB_DEFAULT=0
GRUB_TIMEOUT=5

Dan de regel GRUB_DEFAULT de waarde van het opstartsysteem van voorkeur invullen.
Dan opslaan en het commando
sudo update-grubuitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/01, 21:15:11 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

nahjo

  • Gast
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/01, 21:12:01 »
En als je bij het opstarten op de voor jouw laptop geldende <FN> toetscombinatie drukt?
Helaas die combinatie heb ik niet op mijn externe toetsenbord.
Maar nav je opmerking heb ik dat wel geprobeerd met de combinaties maar geen resultaat. Alleen na de enter toets gaat het verder (zo heb ik grub ingesteld).

Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/01, 21:14:19 »
Het is dat ik de vraag niet kan lezen...
Anders zou ik kunnen zeggen dat dat alleen lekker gaat met een dockingstation.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/01, 21:18:31 »
Het is dat ik de vraag niet kan lezen...
Anders zou ik kunnen zeggen dat dat alleen lekker gaat met een dockingstation.
=D
Een dockingstation zou de oplossing zijn maar als het niet nodig is?

Offline h2o

  • Lid
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/01, 21:23:30 »
Maar nav je opmerking heb ik dat wel geprobeerd met de combinaties maar geen resultaat. Alleen na de enter toets gaat het verder (zo heb ik grub ingesteld).
Zoals ik al schreef, /etc/default/grub aanpassen (met rootrechten, sudo of rechtstreeks als root). Die waarde dus veranderen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/01, 21:26:50 »
@nahjo,
Ben niet zeker of ik je vraag goed snap ;)
Doe wel poging...
Als je Win 10 opgestart is met 2 schermen  en je gaat naar instellingen(energie)en daar als ik deksel sluit niks doen.
Blijft Win 10 werken op het externe ... daar dan herstarten krijg je dan ook geen GRUB?
Kan het wel eens testen met Win 10 en Elementary OS (maar niet vandaag ;))heb wel geen HDMI maar zal niks uit maken zeker?
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

nahjo

  • Gast
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/01, 21:34:58 »
@nahjo,
Ben niet zeker of ik je vraag goed snap ;)
Doe wel poging...
Als je Win 10 opgestart is met 2 schermen  en je gaat naar instellingen(energie)en daar als ik deksel sluit niks doen.
Blijft Win 10 werken op het externe ... daar dan herstarten krijg je dan ook geen GRUB?
Kan het wel eens testen met Win 10 en Elementary OS (maar niet vandaag ;))heb wel geen HDMI maar zal niks uit maken zeker?
Mvg
Wanneer ik opstart met deksel open dan krijg ik op de notebook het Grub scherm. Maak ik dan een keuze tussen Xubuntu/Windows dan op notebook scherm en extern scherm Windows of Xubuntu. Sluit ik het deksel dan op het externe scherm nog steeds Windows of Xubuntu. So far so good :)
Nu kies ik voor reboot (met gesloten deksel) en dan blijft het scherm zwart tot ik blind kies voor Xubuntu of Windows door op enter te drukken op het externe toetsenbord.

Een oudere Toshiba notebook met VGA aansluiting kon ik in de BIOS aangeven om altijd extern scherm gebruiken zodat ik die notebook kon aanzetten en gelijk deksel dicht kon doen en op het externe scherm verscheen dan Grub.

Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/01, 21:57:52 »
@nahjo,
Toch maar eens getest  ;) en ja hoor dit ging echt vlekkeloos  8-)
Eerst vanuit Win 10 op extern met deksel dicht herstarten en kreeg mijn grub Elementary opgestart  dan nog eens andersom en ja Win 10 starte op !
Mijn instellingen staan zo in Win 10 zie afb.

Heeft het iets te maken met HDMI of Xbuntu tja kan ik niet weten ;)
Succes verder met het oplossen.... ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Gamer

  • Lid
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/01, 22:22:23 »
Als je in het bios geen HDMI instellingen hebt.
Is de kans ook heel erg groot. Dat de HDMI poort pas gaat werken als er bepaalde drivers zijn geladen vanuit het besturings systeem.
En dat gebeurt na het keuzemenu van grub.

Ik heb hier ook z'n laptop die pas beeld geeft over de HDMI als hij bijna volledig is opgestart.

Offline h2o

  • Lid
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/02, 07:56:22 »
Ik heb even mijn HP Probook 4710s   https://tweakers.net/i/xjMC-uo0i7mfvUWb76hGyRkK1sY=/i/1245655318.jpeg aangesloten aan mijn Acer  V196L beeldscherm. Die heeft een VGA en een VDI-G poort. Ik heb laatst voor het thuiswerken een VDI-G naar HDMI kabel aangeschaft waardoor ik mijn twee laptops met een HDMI poort aan aan sluiten. De VGA kabel is dan op mijn desktop aangesloten.

Wat blijkt. Als ik mijn HP Probook vooerzie van een extra toetsenbord, aanzet en meteen de deksel dicht doe en op <F9> druk zie ik alles op mijn Acer beeldscherm, ik kan ook daar alles van mijn bios zien en instellen als ik dat wil. Verder kan ik dan de laptop gewoon opstarten en inloggen. Alleen heb ik mijn  laptop zo ingesteld dat mijn Acer scherm een extra scherm is. Dat zou ik dan moeten aanpassen. Dat ga ik niet doen, want in tegenstelling  veel laptops komt de lucht voor de koeling niet onder de laptop, maar bovenin, tussen het toetsenbord en het laptopscherm. Ik zou dus gek zijn als ik mijn laptopklep dicht zou laten.. ;)

Ik zie geen scherminstellingen in het BIOS. Zou het soms kunnen dat het een Windows 10 instelling is? Dan zou je eens de instellingen die rive gauche laat zien eens moeten uitproberen.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/02, 07:59:46 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

nahjo

  • Gast
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/02, 09:44:13 »
Allen dank voor het meedenken.

@rive gauche
Deksel open en dicht tijdens het werken heeft geen gevolgen alleen dat verdraaide Grub scherm wil zich alleen tonen op het laptop schermpje  :)

@Gamer
Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat het te maken kon hebben met het laden van de drivers. Op de oude laptop zit een VGA aansluiting en die kan ik het BIOS wel inschakelen. Dank voor de informatie.

@h20
Ik heb nog maar een keer op de F toetsen zitten te tikken maar nee geen scherm.
De ventilator staat op always on en met conky hou ik de temperatuur in de gaten alleen is dat nog niet ene probleem geweest. Je hebt wel groot gelijk dat het deksel open laten staan wel beter is voor de koeling.
Ik zal mij moeten aanpassen en de laptop op 1,50 meter met de deksel open laten staan (vanwege vol bureau).

Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/02, 17:01:11 »
Instellen dat hij bij sluiten/gesloten van beeldscherm niets moet doen? Anders duikt hij meteen in slaapstand.

Als ik hier FN beeldscherm-wisselen naar HDMI selecteer en zo afsluit dan start hij volgende keer gewoon op op HDMI. Tenzij dat gewijzigd wordt door bv beeldscherm dicht doen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/02, 17:27:24 »
Instellen dat hij bij sluiten/gesloten van beeldscherm niets moet doen? Anders duikt hij meteen in slaapstand.
Dat heb/had ik al onder controle en is het probleem niet. Bij het opstarten krijg ik het Grub scherm alleen op het scherm van de laptop. Na Grub gaat het op het externe scherm verder.
[/quote]
Als ik hier FN beeldscherm-wisselen naar HDMI selecteer en zo afsluit dan start hij volgende keer gewoon op op HDMI. Tenzij dat gewijzigd wordt door bv beeldscherm dicht doen.
[/quote]
Ook getest maar helaas het Grub scherm blijft bij het booten/rebooten volharden op het laptop scherm. Ik denk dat dit ook bij het eerder genoemde docking-station hetzelfde zal zijn met dit low-cost systeempje.  ;)
Dank voor de suggesties.

Offline Jenske

  • Lid
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/02, 18:15:01 »
Volgens mij moet je in de laptop ergens een instelling wijzigen, zodat die wél kan opstarten met een gesloten scherm. Bij ons op het werk zijn er nog mensen die zo werken -- let wel: windows! -- maar ik weet dat sommige laptops eerst moeten worden ingesteld om ervoor te zorgen dat ze tóch kunnen opstarten, ook al is het scherm gesloten (of onmiddellijk gesloten nadat je de laptop hebt aangezet -- je moet per slot van rekening die laptop aanzetten, hé ;-) en dat lukt niet zonder het scherm eventjes te openen).

Je zal hier ergens een instelling van de laptop zélf moeten (des)activeren.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/02, 20:29:53 »
Wilde gok. Niet gecheckt. Misschien in de bios selecteren/instellen dan? Daar begint de selectie van hardware.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #18 Gepost op: 2020/05/03, 10:48:20 »
@Jenske en @partyrabbit

In de BIOS is niks te regelen voor beeldscherm of HDMI. Vanmorgen de allerlaatste BIOS versie geïnstalleerd maar geen extra mogelijkheden.
Ik laat het maar zo :)
Dank voor het meedenken.

Offline Jenske

  • Lid
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #19 Gepost op: 2020/05/03, 13:14:30 »
Om helemaal terug naar het begin te gaan, je oorspronkelijke vraag dus: ik begrijp dat je opstart door je laptop (aangesloten op een HDMI-scherm) opent, aangezien je anders niet aan de aan/uit-knop kan geraken.

Is dat niet het moment om gewoon je laptopscherm te laten dienen als startscherm, van waaruit je de keuze kan maken om Windows dan wel Ubuntu te starten?

Of anders gezegd: waarom wil je per se dat je je laptopscherm onmiddellijk kan sluiten, terwijl dit sowieso open moet zijn om je computer op te starten of af te sluiten?
Meer nog: is het überhaupt mogelijk om een laptop op te starten of af te sluiten zonder het laptopscherm -- al is het maar eventjes -- open te klappen. Zelf zou ik dat, achteraf bekeken, nooit willen van een laptop: dat die kan worden gestart als het scherm dicht geklapt is.


.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #20 Gepost op: 2020/05/03, 14:49:36 »
Meer nog: is het überhaupt mogelijk om een laptop op te starten of af te sluiten zonder het laptopscherm -- al is het maar eventjes -- open te klappen. Zelf zou ik dat, achteraf bekeken, nooit willen van een laptop: dat die kan worden gestart als het scherm dicht geklapt is.

Ja dat is mogelijk. Met een dockingstation.
Of zonder misschien ook, maar dan zul je op zijn minst de instellingen voor het sluiten/gesloten beeldscherm moeten aanpassen.
En dan nog moet hij even open en weer dicht om de aan-knop te bedienen, en weer dicht maar dan ingesteld dat er niets veranderd..

Nee klopt helemaal Jenkske. Wij doen dat ook niet. Want een hoop onhandig gedoe. Wij doen het beeldscherm zo ver dicht dat hij net niet die de slaapstand-schakelaar activeert.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #21 Gepost op: 2020/05/03, 16:16:58 »
Of anders gezegd: waarom wil je per se dat je je laptopscherm onmiddellijk kan sluiten, terwijl dit sowieso open moet zijn om je computer op te starten of af te sluiten?
Jenske het betreft een dualboot laptop  :)
Opstarten Ja de deksel moet open voor aan/uit knop en een paar tellen later is Grub op het scherm. Keuze maken en deksel dicht  systeem start dan ook op het externe scherm.
Maar nu wil ik na een tijdje het andere OS starten dus rebooten systeem. En dan komt er geen Grub op het externe scherm maar moet de deksel van laptop weer open om het te kunnen zien. Nou weet ik wel dat het 2x pijltje omhoog of omlaag is maar ik zocht om de mogelijkheid om Grub ook op het externe scherm te krijgen.  ;)

Re: opstarten met extern HDMI beeldscherm
« Reactie #22 Gepost op: 2020/05/03, 18:56:42 »
In de bios!
Beelscherminstelling.
Vaak iets te vinden als Display tab of zo iets? Of onder configuration? Nvidia optimus enable/disable of zo? Graphic device selectbox?
(= computer/scherm afhankelijk).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore