Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met updates  (gelezen 272 keer)

probleem met updates
« Gepost op: 2015/04/11, 16:03:51 »
Bij het updaten van mijn 14.04 LTS geeft de package-manager de volgende fout-meldingen:

E: Encountered a section with no Package:header
E: Problem with MergeList/var/lib/apt/lists/archive.canonical.com_ubuntu_dist_trusty_partner_i18n_Translation.en
E: The package lists or status file could not be parsed or opened
E: _cache->open() failed, please report

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Synaptic sluit simpelweg nadat ik de foutmeldingen wegklik
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: probleem met updates
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/11, 17:35:31 »

Offline joop905

  • Lid
Re: probleem met updates
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/11, 17:36:22 »
Probeer dit eens:


sudo rm /var/lib/apt/lists/* -vf
sudo apt-get clean
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

te laat    Pjotr   was me voor

Re: probleem met updates
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/11, 18:31:35 »
Hartelijk dank. De foutmeldingen zijn verdwenen, maar er lijkt meer aan de hand.
Kennelijk is er een probleem met mijn internet-verbinding, waardoor er contact-problemen met het Software Center zijn.
Bovendien lijkt het alsof Unity niet alle geïnstalleerde software herkent.
Als ik onder Gnome bv Br intypte kwam er een lijst software in beeld met o.a Brasero.
Onder Unity kan ik dat niet meer terugvinden (tenzij ik het via een terminal opstart)

Al met al ben ik hierdoor niet erg blij met de upgrade van 12.04 LTS naar 14.04 LTS Trusty Tahr
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: probleem met updates
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/12, 10:57:40 »
Er is hier al vele malen gewaarschuwd over het gevaar van een upgrade.Beter is om een geheel schone install te doen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: probleem met updates
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/12, 16:18:47 »
Het nadeel van een schone install is dat ik alle software die ik in de loop der tijden heb toegevoegd weer opnieuw moet gaan installeren, inclusief alle add-ons voor de diverse browsers etc. etc.

En dan heb ik het nog niet eens over de meer dan 1000 bestanden, die ik in die periode heb gemaakt en waarvan de meeste van cruciaal belang zijn voor een aantal complexe projecten, waaraan ik samen met een groep programmeurs wereldwijd heb samengewerkt en nog staads samenwerk.

Ik kan me het risico dat er iets verloren gaat niet permitteren en ook de tijd die het gaat kosten om al dat materiaal veilig te stellen gaat dagen kosten.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: probleem met updates
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/12, 18:33:24 »
Ik kan me het risico dat er iets verloren gaat niet permitteren en ook de tijd die het gaat kosten om al dat materiaal veilig te stellen gaat dagen kosten.
Als ik hieruit moet opmaken dat je materiaal nu niet veilig staat, dan ben je niet goed bezig. Een up-to-date reservekopie van je data is het enige wat essentieel is. Al de rest is bijzaak.

Ik werk om die reden met een aparte home partitie. Bij een herinstallatie hernoem ik die evenwel. Zo wordt de systeempartitie helemaal "vers" geïnstalleerd, en ook de home folder. Ik plaats dan  alle data en geselecteerde configuratiegegevens (voor het ogenblik firefox, thunderbird, shotwell) terug uit de oude home. Dit is een verplaatsing en duurt dus één seconde. Benodigde software terug bij-installeren  is ook een klein werk.

Je kan ook eenvoudig je ganse home directory laten staan. Die wordt dan door de nieuwe installatie gebruikt. Dan mis je mogelijk nieuwe instellingen van nieuwe Ubuntuversies, of kan je wel eens een probleem hebben met een programma .

Om op je oorspronkelijke vraag in te pikken: problemen met het softwaresysteem zijn heel lastig en dikwijls moeilijk fundamenteel herstelbaar.: als de info over geïnstalleerde pakketten weg of corrupt is, is het in principe onmogelijk die exacte geschiedenis terug te reconstrueren. Enkele dagen geleden heb ik het ook voorgehad: mijn systeempartitie was volgelopen, en ik had onoordeelkundig opgeruimd. Een herinstallatie is dan de kortste pijn. Als het dezelfde versie is die je herinstalleert, dan kan je zonder enig risico je home behouden: dan volstaat het wat programma's terug bij te installeren en alles is vlug terug als voorheen.